24.1.12

מיתוס המהירות בטלפוני אנדרואיד מתפוגג?



אחרי כמעט שני עשורים של ריצה מטורפת בתחום המחשבים האישיים נראה שבשנים האחרונות המחשבים האישיים הגיעו לרמת ביצועים כזו גבוהה שמרבית האנשים אפילו לא יודעים מה מהירות המחשב שלהם. מערכות ההפעלה מתגאות היום בצריכת האנרגיה הנמוכה שלהם וביכולת שלהם לרוץ על חומרה נמוכה. windows 8 יוכל על פי מיקרוסופט לרוץ על כל מחשב שיש לו windows 7 וכנ"ל אמרו על ויסטה. מיקרוסופט מתגאה שכמות התהליכי מערכת קטנה בין הגרסאות ושמערכת ההפעלה החדשה שלהם טובה יותר לסוללת המחשב הנייד שלנו מאשר קודמותיה. בתחום הסלולרי שהוא התחום הלוהט ביותר בתחום הטכנולוגיה המודרנית בשנתיים האחרונות המירוץ נראה כמו בימים הטובים של המחשבים האישיים כאשר כל שדרוג קטן שיפר את חוויית השימוש עשרות מונים. מה-Hero והגלקסי הראשון שיצאו עם מעבדים של 550-600 MHZ שבקושי זזו עלינו עם הנקסוס 1 למדרגת ה- 1 GHZ והוא לא הרגיש איטי בכלל, אבל בגלל מחסור בראם ומקום ליישומים הוא עדיין לא היה בנוי למשחקים כמו Asphalt 6 , הדור השני של מעבדי ה- 1 GHZ  שיצא עם הדיזייר HD ואח"כ בסוני אקספריה ארק כבר היה אופרה אחרת לגמרי. הסוני והדיזייר HD כבר עבדו מאד מהר ולא הורגש לאג או איטיות בשום יישום.

תעשיית הסלולר הייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש ואז הופיע עידן הליבה הכפולה, המכשירים הראשונים עם ליבה כפולה היו האטריקס והאופטימוס 2X של מוטורולה ואל ג'י בהתאמה. הדור הזה הבטיח מהירות גבוהה מאד, יחד עם מעבד גרפי של Nvidia שהיה לא פחות חזק מהמעבד הגרפי שהיה לי בנטבוק הראשון שלי. האמת חוויית השימוש באטריקס הייתה באמת נהדרת, נראה שאין משימה שהוא לא יכול לעמוד בה ובקלות יחסית. יעילות ניצול האנרגיה של המעבד עם שתי הליבות הבטיח לנו חיי סוללה טובים יותר. כמות הראם בטלפונים עלתה ל- 768-1000 מגה ראם שנתן מספיק למערכת הפעלה והשאיר לכמה יישומים שרצים ברקע מספיק זיכרון לתנועה חופשית. אלו היו הטלפונים הראשונים שנראה היה שהם בנויים גם שנתיים קדימה מבחינת היכולת שלהם.

האם המירוץ הסתיים? לא. מערכת ההפעלה של ג'ינג'רברד לא תומכת בריבוי ליבות ובאופן לא מפתיע לא מעט מהטלפונים האלו לא יקבלו את העדכון ובעצם לעולם לא יגשימו את הפוטנציאל שלהם. למרות שהנקסוס אס של גוגל מריץ אנדרואיד 4.0 עם מעבד של 1 גיגה ו-512 ראם, סמסונג ומוטורולה ואחרות לא ממש משוכנעות שבא להן לתת לנו עדכון לאנדרואיד 4.0 לחלק מהמכשירים המודרנים עם רשימת תירוצים שונים ומשונים.

באביב החלו לצאת טלפונים עם מעבדים כפולי ליבה במהירות של 1.2 הגלקסי אס 2 והסנסיישן הם פשוט מטוסים, לשניהם הובטח השדרוג לאנדרואיד 4.0. לראשונה אין יותר לאג ואין יותר סיבה להתבאס מהשימוש בהם גם קדימה. למרות הרצון של יצרניות הסלולר מירוץ המהירות יגיע  בקרוב לאותו מצב של המחשב האישי. גיימרים כבדים ירצו את החדש והנוצץ ביותר, משתמשים נורמלים יוכלו לקנות טלפון פעם בשנתיים שלוש ולהנות ממנו בלי רגשות נחיתות מול החדשים. היצרנים כמובן לא יוותרו על הניסיון לדחוף אותנו לשדרג, המסכים יהיו גדולים יותר, הרזולוציה תהיה גבוהה יותר, טכנולוגיית המסך תהיה טובה יותר, והכי חשוב הסוללות יהיו טובות יותר. אז אולי תהיה סיבה לשדרג לחלק מאיתנו. אבל המיתוס של המעבד הבא הולך ומתפוגג. בפורומים של אנדרואיד ימשיכו המכורים להזיל ריר על מעבדים עם 4 ליבות ומצלמות של 12 מגה פיקסל שאף משתמש נורמלי לא צריך אבל המשתמש הרגיל יכול להפסיק את המרדף ולהנות מהקיים.

האם תעשיית הסלולר תאט ואנשים יחזרו למסלולי שדרוג של 3 שנים? קשה לדעת. אולי היצרנים ימצאו גימיקים חדשים לפתות אותנו, כמו הניסיון הכושל שלהם למכור לנו מכשירים עם תלת מימד בשנה שעברה. אבל לצרכים הבסיסיים שלנו של מייל, גלישה ופייסבוק או גוגל פלוס אין שום צורך ב-4 ליבות ו-2 גיגה ראם. אנדרואיד הבשילה מאד כמערכת הפעלה והיא הופכת יעילה יותר ויותר. אנשים שמחזיקים בדיזייר HD או אטריקס מתחילת שנה שעברה יכולים להמשיך להנות מכל היישומים החדשים ללא קנאה במכשירים של אביב 2012.

באיזה שהוא מקום זה קצת מצער מכור לטכנולוגיה כמוני, ההתרגשות מכל קפיצה טכנולוגית מתחילה להתעמעם, הטלפונים של הדור הנוכחי כל כך טובים שאני ממש מתקשה לראות מה יבוא הלאה שממש יזיז לי. אישית הדבר היחיד שממש יקפיץ לי את הדופק זה מעבר לשימוש בסוללות שיחזיקו יומיים שלושה בשימוש כבד. מלבד זה אין לי אפילו איך לתרץ לעצמי למה אני צריך טלפון חדש בשנה הקרובה :-).

8 תגובות:

  1. הי רן,

    זה מדהים אבל היתה לי אותה מחשבה בדיוק השבוע, כנראה גאלקסי NOTE אכן נותן הרגשה שכנראה יותר מזה לא נצטרך אף פעם. השבוע בדיוק סקרתי בראשי את המכשירים שהיו לי מאז ה- Imate JasJar (שהיה מכשרי מדהים לזמנו דרך אגב) ועד היום.

    למרות זאת לדעתי השיפור הבא חיב לבוא מהחיבר בין המחשב לטלפון ולהפכם לאחד. קניתי לא מזמן את המעמד השוחלחני המקורי של הגאלקסי והוא יושב לי במשרד ליד המסך של המחשב. כמשסכלים על זה מתבקש כי אזרוק את הטלפון לתוך העריסה והמסך ידלק המכשיר יתחכבר למקלדת ולעכבר שעל השולחן ואוכל להמשיך בעבודתי כמחשב וחזרה כטלפון ...

    חברת מודו, לדעתי היתה בכיוון הנכון אך הקדימה את זמנה כנראה בשנה שנתיים, אולי גוגל שרכשה את הפטנטים מהכונס נכסים של מודו תעשה אם זה משהו יותר טוב.

    זו דעתי.

    יום טוב,

    ק.


    דרך אגב, די בברור Checnote 3.0 נותן תוצאות יותר טובות מ 4.0 ... מבכינת צריכה סוללה והנואט מגיע איתו כבר ליומיים מלאים של שימוש די כבד.

    השבמחק
  2. כ"כ נכון...
    החידוש הבא באמת יהיה שילוב של שתי הפלטפורמות - מחשב וטלפון, לאחד.
    או שילוב של שניהם לענן, או גם וגם.

    רן, סתם הצעת יעול - לכל כתבה שלך יש thraed ב-iandroid, אז יהיה נחמד אם תצרף בכתבה לינק אליו וככה נוכל להיכנס גם לדיון באתר (כי לא תמיד נכנסים ל-iandroid).
    המשך לכתוב בתדירות גבוהה, הפרשנויות שלך תמיד מחדשות ומעניינות.

    השבמחק
  3. לדעתי כדאי למפתחים לעשות 2 גרסאות של מערכת חדשה שיוצאת אחד למכשירים נוכחים ועתידיים ואחת למכשירים ישנים כמו הגלאקסי/נקסוס S

    אין שום סיבה שהנקסוס S לא ימשיך לקבל עדכונים לשנה וחצי הבאה אם לא יותר פשוט צריך להתאים קצת את המערכת

    השבמחק
  4. הי רן,

    כתמיד, אתה מבטא בצורה בהירה את תחושות משתמשי הקצה וכיוון התפתחות הטכנולוגיה.
    מאידך - אתה מייצג את משתמשי הקצה המתוחכמים. כאלו שהיה להם גם (נניח)את הגלקסי1, גם את 2 ועכשיו הם מתעייפים מלרדוף אחר ה 3.
    אכן, אם אתה לא גיימר ואם אתה עדיין רוצה להסתובב עם הטלפון בכיס - מיצית את האפשרויות הסבירות הדורשות שדרוג.
    אם תסתכל מנקודת מבט יצרניות הסלולר עצמן, הן תמשכנה להוציא מודלים חדשים וזה לא בהכרח בשבילך לרכישה, אלא בשביל למצב עצמן כמובילות טכנולוגיות ולקבוע את תקני העתיד+ להישאר בכותרות כדי למשוך את תשומת הלב של הרוב, שטרם רכש את הסמארטפון הראשון שלו.
    בברכה,
    משה

    השבמחק
  5. כרגיל , רהוט וממצה.
    מצטרף לשאר במחשבה שהעתיד הוא האיחוד של פלטפורמת המחשב והנייד.
    הגלקסי S2 והסנסיישן הם באמת מכשירים בשלים שסוגרים את הפינות של המשתמשים הבינוניים.
    אני עם ה S2 ללא רוט ולא מחליף רומים מהסיבה הפשוטה שכבר אין לי צורך. (מסתדר עם העברית המסורסת וממתין בסבלנות ל ICS)

    השבמחק
  6. אז מה נעשה ? יתחיל להיות לנו משעמם בקרוב עם הכפלת הליבות ?
    לדעתי לא, תמיד יש מה לשפר, רזולוציה , עובי, גודל מסך ביחס ל"קוטן" המכשיר,
    ועוד...

    השבמחק