28.12.12

סיכום שנה 2012 - הטלפונים שעשו את השנה הסלולרית


2012 היתה שנה עמוסה לעייפה מבחינת סלולרים שנה שבה סמסונג ואפל פתחו הובלה מהאחרים ופחות או יותר שלטו בעולם הסלולר, יצרניות אחרות כמו HTC , אל ג'י ומוטורולה מנסות להדביק את הפער אך כרגע ללא הצלחה מרובה. השנה גם קיבלנו סוף כל סוף את הפוש הגדול של מיקרוסופט בעולם הסלולרי עם windows  phone 8 , הענק מרדמונד התעורר והתחיל להפעיל את המכבש השיווקי שלו על יצרניות ומפתחים מתוך מטרה  לא להשאיר את הזירה לאפל וגוגל בלבד. RIM יצרנית בלקברי לא הצליחה עדיין להשיק את Blackberry 10 אבל הקנדים החביבים עדיין מקווים לחזור לרלוונטיות כבר ברבעון הקרוב עם גרסה 10.
אז מה היה לנו השנה?




רבעון ראשון

הרבעון הראשון היה כמעט כולו של HTC , אחרי שנה קשה מאד של HTC ב-2011 הם החליטו לעשות כמה דברים, דבר ראשון להתמקד רק במספר דגמים מצומצם, לשפר את החסרונות שלהם במכשירי הדגל ולהוציא מכשיר תותח ומהר לפני שייצא הגלקסי אס 3  כך שיהיה להם את השוק לבדם מול האייפון (את הסקירה שלי על הוואן איקס תוכלו לקרוא כאן ). הם השיקו את הוואן איקס ואת הוואן אס והוואן וי בהצלחה מועטת, הוואן איקס הוא אכן טלפון מעולה עם ספיקר סביר ומצלמה פנומנלית אבל באגים ב-WIFI , סוללה חלשה ולא נשלפת ופריסה גלובלית מאד מוגבלת מנעו מהטלפון המצוין הזה לכבוש את הפסגה. היה אמנם הגיוני להשיק את הסדרת וואן מהר אבל מצד שני מרבית האנשים במערב מוציאים הרבה כסף בסוף השנה האזרחית ומרביתם לא יחליפו מכשיר במרץ. חוץ מהדברים האובייקטיבים HTC פישלה בחוזקה הכי גדולה שלה שזה הממשק והתוכנה, היו הרבה בעיות עם צריכת הסוללה ודברים אחרים ולקח להם עדכון מרכזי אחד או שניים כדי למצות את הפוטנציאל של המכשיר אבל אז כנראה שכבר היה מאוחר מידי. בסה"כ כמו תמיד ראינו כמה רעיונות מרשימים ב-MWC אבל מרבית ספינות הדגל הושקו ברבעונים הבאים.
אפל השיקה את האייפד 3 עם מסך רטינה מדהים אבל עם מעבד גרפי לא מתאים למשימה ובמשקל משמעותי גדול יותר מאשר קודמיו. האייפד כמו קודמיו היה הצלחה אדירה והפך מיידית למוביל שוק ובצדק.



רבעון שני:
כמיטב המסורת של סמסונג הם הוציאו את הגלקסי אס 3 במאי, אחרי שהם מיצו את הכסף שניתן לחלוב מהגלקסי נוט 1 ואחרי שההתלהבות מהאייפון 4S שככה. ככה היתה להם יכולת לתת פער גדול מבחינת ביצועים מאפל ומצד שני לסגור פערים בטכנולוגיית המסך אחרי כל הבכיונים שהיו על טכנולוגיית הפנטייל בגלקסי נקסוס.
 הגלקסי אס 3 היה להיט גדול מאד (את הסקירה שלי עליו תוכלו לקרוא כאן ) כמו תמיד סמסונג מצליחה לתת למרבית האנשים את מה שהם רוצים (מעבד מהיר , מסך מצוין, דק, ועם סוללה נשלפת וחריץ הרחבה)
הקמפיין הגדול נגד אפל הפך את סמסונג ל"אנחנו נגדם" ועם פרסומות מבדחות על מעריצי אפל והמאבק המשפטי סמסונג הפכה בעיני רבים לנושאת הדגל ולמותג הכי מוכר בעולם האנדרואיד. יש שיגידו שמותג חזק מידי.
 ב-27 ליוני גוגל השיקה את הגרסה החדשה של אנדרואיד "ג'לי בין". בין שאר השיפורים שהמערכת הציגה מה שבעיקר היה חשוב היה Project butter . אחרי שהבינו בגוגל שהתגובה של הממשק חשובה אף יותר מהביצועים במבחנים היא הזיזה משאבים לממשק כדי לשפר את חוויית השימוש. טלפונים ישנים כמו הגלקסי נקסוס ואפילו הנקסוס אס קיבלו ממש חיים חדשים עם ג'לי בין וחזרו להיות מכשירים רלוונטים.




רבעון שלישי

הרבעון השלישי שמסורתית נחשב הטוב ביותר להשיק מכשירים לקראת החגים אכן לא אכזב והיה הרבעון הכי פורה מזה שנים בעולם הסלולר.
סמסונג השיקה את טלפון ההמשך לגלקסי הנוט שהיה הצלחה גדולה ומפתיעה ב-2011 ( את הסקירה שלי לנוט 2 תמצאו כאן ) הנוט 2 היה אפילו גדול מהנוט ה-1 עם 5.5 אינץ' במסך וגם הוא מסתמן כהצלחה גדולה. אפל השיקה את האייפון 5 שכמו תמיד היה דק יותר ומהיר יותר מקודמיו, הפעם עם שיפור מינורי במצלמה והשינוי הגדול ביותר היה שאפל עברו למסך של 4 אינץ' גם אם את עיקר הגדילה הם עשו לאורך ולמעשה הוסיפו עוד שורת אייקונים. האייפון כמו כל קודמיו היה הצלחה גדולה ובארה"ב הצליח אפילו להשתוות במכירות לאנדרואיד ולזמן מסוים לעבור אותו.

גוגל לא טמנה ידה בצלחת והחליטה במהלך המשמעותי של השנה לסבסד חומרה איכותית מתוך מטרה להגדיל את נתח השוק שלה ומתוך כוונה להכות באפל מלמטה. המוצר המסובסד הראשון היה הנקסוס 7, טאבלט מעולה עם מעבד 4 ליבות ומסך HD מרהיב. גוגל השיקה אותו עם אסוס במחיר רצפה והמכירות היו בשמיים. ברבעון הזה הושקו גם שתי ספינות דגל של windows phone 8 ה- HTC 8X  עם מסך ראשון בשוק עם רזולוציה של 720P על 4.3 אינצ'ים בלבד. נוקייה השיקה את ה- lumia 920 וכמה וראיינטים של Lumia 820  שני המכשירים המצוינים האלו החלו עם בעיות קשות, ה-8X עם בעיות סוללה ואתחולים לא רצויים, הלומייה עם בעיות במצלמה ועדיין קשה להגיד האם הם הצלחה גדולה או לא, אני מניח שזה תלוי מה היו הציפיות שלכם.
כפלטפורמה windows phone 8 היא בהחלט מתחרה ראויה. השאלה היא האם יש סיבה טובה לוותר על כל היישומים והוותק של אייפון ואנדרואיד נותרה ללא מענה. למרות שהטלפונים האלו טובים מאד אין בהם שום דבר שאין באייפון ואנדרואיד ולכן מבחינתי נשארים עדיין כרעיון טוב אבל לא הכי טוב.
המערכת של מיקרוסופט סגורה כמו אפל אבל בלי הליטוש ורמת הביצוע של החברה מקופרטינו. היא מגוונת כמעט כמו אנדרואיד מבחינת ריבוי גדלים וסגנונות במכשירים אבל לא מספיק מתקדמת מבחינת תמיכה ב-4 ליבות ולא מספיק פתוחה כדי שתהיה סיבה להעדיף אותה על אנדרואיד. יש שיגידו שהיא פשרה מעולה ביניהם אבל לא לדעתי.







רבעון רביעי

מסורתית הרבעון הרביעי הוא הרבעון הטוב בשנה מבחינת מכירות אבל חלש מבחינת הכרזות כי מרבית המכשירים שלו הוכרזו ברבעון הקודם. לא השנה.
גוגל כמו כל שנה השיקה את הגרסה שלה למותג הנקסוס, טלפון עם חוויית גוגל נקייה (את הסקירה שלי ניתן לקרוא כאן ) אך השנה זה היה אחרת.  השנה גוגל חברה ל-LG בניגוד לשנתיים שקדמו עם סמסונג ולפני כן עם HTC.
אל ג'י הייתה זקוקה ללהיט באופן נואש אחרי שנה קשה ולכן היא נתנה לנקסוס שלה את כל המרכיבים של ספינת דגל אמיתית. מעבד הכי מהיר בשוק, 2 גיגה ראם, מסך מעולה ומצלמה מצוינת (לראשונה בנקסוסים).
גוגל כמו בנקסוס 7 סיבסדה באופן משמעותי את המחיר של הנקסוס 4. אם מכשיר מוביל עולה בדרך כלל מחוץ למפעילות  כ-650$ הנקסוס עלה פחות מ-400$.
נוכחנו לדעת שיש הרבה אנשים שרוצים מכשיר תותח אבל אין להם את הכסף למחירים הרגילים. הנקסוס 4 נחטף מהמדפים הוירטואלים בקצב שהשאיר את אל ג'י וגוגל בהלם מוחלט. עד עכשיו זמן ההמתנה הוא של מספר שבועות ואל ג'י עדיין לא עומדת בביקוש.
טלפון נוסף שהושק ברבעון הנוכחי הוא ה- ATIV של סמסונג שזה בעצם אחיו התאום של הגלקסי אס 3 עם מערכת הפעלה של windows phone 8 עם מעבד קצת חלש יותר וסוללה קצת יותר חזקה.
 אפל החליטה להטיל את כל כובד משקלה על סוף השנה והשיקה פחות מ-8 חודשים אחרי ההשקה של האייפד 3 עם מסך הרטינה את האייפד 4 עם מעבד חזק יותר וחיבור לייטנינג. כמו כן השיקה את האייפד מיני למרות הטענות של סטיב ג'ובס במקור שאף אחד לא רוצה טאבלטים קטנים.
המיני הושק במחיר יקר של 320$ לעומת הנקסוס 7 שמגיע עם תג מחיר של 200$ המיני הושק בלי מסך הרטינה, למעשה המיני בא עם קרביים של אייפד 2 ורק הרגיז את כל בעלי האייפד 2 שעדיין לא מבינים למה הוא כן מריץ את סירי ואילו האייפד 2 לא קיבל את התכונה. רבים טוענים שזו הסנונית הראשונה של המעבר של אפל ל-2 השקות בשנה, נראה מה יהיה ב-2013 .
גוגל חברה לסמסונג שוב והשיקה את הנקסוס 10 עם מסך "רטינה" ברזולוציה גבוהה מזו של האייפד 4 וגם הוא במחיר טוב וגם הוא אזל מהמלאי מהר מאד.
HTC  השיקה את ה-+HTC One X שהוא בעצם גרסה קצת יותר חזקה של הוואן איקס המקורי עם מעבד יותר חזק וסוללה טובה יותר, למרות היותו טלפון מעולה הוא התקבל באדישות מסוימת בגלל שהוא לא ממש חידש שום דבר אלא רק ענה על חולשה בסוללה של הוואן איקס ולא הרבה יותר מזה. חודש אחרי כן השיקה את ה- DNA/Butterfly לרשת CDMA עם מסך ראשון של Full HD בשוק. עוד מוקדם לדעת איך הולך למכשיר הזה שנמצא בשוק בקושי כמה שבועות בודדים.


סיכום:

2012 היתה שנה מעולה לסלולר, קודם כל ראינו שיפור מהותי בנושא הסוללה שהיה העקב אכילס הכי גדול של המכשירים הטובים של שנה שעברה. הטלפונים המובילים טיפסו לכיוון של 4.8 אינץ' בטרנד שלצערי נראה שהולך להתחזק. מסתמן כרגע שרוב המכשירים ב-2013 יילכו לכיוון של 5 אינץ' כאשר ה-DNA הוא הראשון אבל סביר מאד שהגלקסי אס 4 גם ילך לכיוון הזה. לטעמי השיפור הוא מינורי ומצד שני הוא דורש הרבה יותר מהסוללה והמעבד.
חבל לי שכל מי שהתברך בידיים קטנות מושאר כטרף קל לאייפון, טלפונים כמו הגלקסי אס 3 מיני מגיעים עם מפרטים חלשים ומצלמות לא מוצלחות.
השנה הזו היתה גם בסימן הכניסה של ענקית המעבדים אינטל לשוק הסלולר, כרגע היא לא תופסת כותרות גדולות בגלל שהמכשירים שמבוססי אינטל הם בעיקר מכשירי אמצע הדרך בשאר הפרמטרים מלבד כח עיבוד וזמן סוללה, אבל ב-2013 הם כנראה ייכנסו הרבה יותר חזק לשוק.
נקווה שהטרנד של מכשירים זולים יותר בלי התפשרות על איכות יגיעו גם למכשירים שלא מסובסדים מגוגל.
אם רוצים שהשוק הזה לא יגיע לרוויה כמו שוק המחשבים האישיים כדאי שהוא יהיה גם כלכלי אם רוצים תחלופה גבוהה מצד הצרכנים.
חשבתי לעשות סוג של טופ 5 אבל בשוק שתמיד האחרון הוא הכי מהיר זאת תהיה רשימה צפויה ומיותרת. אגיד רק שלטעמי הגלקסי אס 3, הנקסוס 4 והאייפון 5 הם הטלפונים הכי טובים שיצאו השנה כל אחד עם היתרונות והחולשות שלו. ואם תכופפו את הידיים שלי לאחור אבחר בגלקסי אס 3 כטלפון עם הכי מעט פשרות והכי הרבה יתרונות בשוק הסלולר.
מזל טוב לגלקסי אס 3 הבחירה שלי לטלפון השנה של gadgetisrael .

אין להעתיק או לשכפל או לפרסם תוכן מאתר זה בשום צורה ובשום פורמט ללא אישור בכתב של בעלי האתר.

© 2012 כל הזכויות שמורות ל- רן בר-לוי.

13 תגובות:

  1. כמו תמיד, כתבה מעולה :)
    באמת שנה מצויינת.
    ד"א, למה הS3 כן ברשימת הTOP והנוט 2 לא? הרי מדובר באותו מכשיר רק גדול יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי דובל, הנוט 2 גדול מידי מכדי להיות הטלפון הכי טוב בשוק, הגודל הוא פשרה גדולה מידי. יש אנשים כמוני שאוהבים אותו מאד אבל הוא תמיד יהיה טלפון נישה.
      רוב האנשים לא יסתדרו איתו לדעתי.

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. בהחלט כתבה מעולה !
    אבל אני חושב שצריך להכניס גם את הנוט לרשימת הטופ כמו שדובל אמר.
    נכון שהמכשיר גדול בשביל להיות פלאפון, אבל לאנשים שאוהבים (לדוגמא : כמוני ) זה יכול להיות הפלאפון המושלם.
    המשך כך עם הכתבות המעולות !
    תענוג לקרוא אותן :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מת על הנוט אבל מעל 90% מהאנשים שרואים אותי איתו חושבים שאני פסיכי.

      מחק
    2. אני מסכים איתך, גם חברים שלי שאמרתי להם שאני קונה אותו אמרו לי שאני פסיכי.
      אבל בכל מקרה מבחינה "טכנולוגית" הוא אכן בטופ, אבל כמו שאמרת אנחנו הצרכנים הם שמשתמשים בו.
      בכל מקרה תודה על הכתבה ועל התגובות המהירות.

      מחק
  4. תודה רן. אני 10 ימים עם הנקסוס 4 ובהחלט נהנה מהמכשיר.

    ה S3 הוא פנטייל או שלא?

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא גרסה חדשה ומשופרת של פנטייל נכון לאותו זמן עם מסך טוב בהרבה מאשר הגלקסי נקסוס.

      מחק
    2. תודה רבה.

      מחק
  5. ואו אהבתי, היה מעניין.
    אגב קשה לי עם כל נושא הפנטייל בגלקסי S3, איך מכשיר דגל בעידן שהדגש בו הוא על מסכים, יוצא עם מסך מרושת ולא חד ביחס למסכי 720 .

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא חושב שזה כזה נורא כמו שזה היה באס 1 .
      כנראה עניין של טעם.

      מחק
    2. מקבל א תזה, אבל אני צרך לבדוק את זה אחד מול אחד (עם נקסוס)

      מחק