15.4.14

מיקרוסופט משיקה Windows phone 8.1 כולל Cortana


מיקרוסופט השיקה השבוע למפתחים את Windows phone 8.1  בניגוד לשדרוג שקיבלה הגרסה למחשבים ביתיים וניידים הגרסה לטלפון היא בהחלט עליית מדרגה מהותית.
ישנם דברים שהיינו רוצים יותר וישנם דברים שבוטלו שאהבנו. בסה"כ בהחלט שדרוג ראוי וכדאי.
כל השינויים שאהבתי יותר ופחות בסקירה לפניכם:



מיקרוסופט הבטיחה בכנס המפתחים האחרון שלה Build שעד אמצע אפריל נקבל את גרסת המפתחים של WP8.1 והם אכן עמדו בהבטחה שלהם. מיקרוסופט משחקת את משחק סגירת הפערים מול אייפון ואנדרואיד כבר הרבה זמן. כל פעם שנראה שהם סגרו פערים אפל וגוגל יחד עם השותפות שלה מרחיקות את הדגל למיקום חדש.
התכונות שאנחנו מגדירים כבסיסיות משתנות כל הזמן. החברות האלו משכנעות אותנו כל הזמן שיש דברים חדשים וחיוניים ואנחנו מתרגלים אליהם מהר.
כאשר אנחנו מנסים מערכת חדשה כמו Windows phone או blackberry שלא לדבר על הבוסריות לגמרי כמו firefox OS  או אובונטו לעיתים אנחנו מרגישים שצעדנו במכונת הזמן שנים אחורה וממש קשה לשכנע אותנו לוותר על כל הנוחות המודרנית והליטוש של המובילות.
למרות הפיגור נראה שעם הזמן יש עייפות חומר מסויימת בגוגל ובמידה פחותה גם באפל.
השדרוגים האחרונים של אנדרואיד 4.4 ו-IOS 7 הביאו דברים חביבים אבל לא ממש כאלו שלא ניתן לוותר עליהם.
ההתבגרות של אנדרואיד ו-IOS גרמה לכך שהם משפרים יותר בשוליים מאשר בדברים קריטיים שחסרים.
השנה הזאת במיוחד עם הכניסה של נוקייה לתוך מיקרוסופט נתנה למיקרוסופט הזדמנות לעשות סגירת פערים רצינית. נראה ש-8.1 אכן מביאה כזה שינוי. אני אסקור את השינויים שנראו לי הכי חשובים. קצרה היריעה מלסקור כל שינוי קטן ואני גם לא חושב שזה מה שחשוב למי ששוקל את הפלטפורמה.

מסך הבית:

השינוי הבולט ביותר לעין הוא במסך הבית. הגרסה החדשה מאפשרת 3 טורים של אייקונים ומאפשרת ליישם תמונת רקע שהיא יותר מסתם צבע. זה אולי נשמע שולי, אבל עצם זה שיש לך כל מה שאתה צריך במסך הבית וזה שאתה יכול להתאים את המראה שלו יותר זה חשוב.
השינוי הקטן הזה מרחיק את מיקרוסופט קצת יותר לכיוון של אנדרואיד שמאפשרת למשתמש שלה להפוך את סביבת העבודה שלו למשהו שהוא רק שלו עם ביטוי ליצירתיות שלו. באייפון חוץ מתמונת רקע אין לך שום יחודיות ולמעשה כל מסך בית באייפון דומה לשני.
האריחים שהם רק טקסט גם הופכים לשקופים במהלך העדכון שלהם כך שניתן להבחין בתמונה בצורה יפה ולקבל קצת יותר תחושה של הרקע מאשר באייפון ואנדרואיד שבדרך כלל הווידג'טים והאייקונים מסתירים את תמונת הרקע כמעט לגמרי.




מסך ההודעות:

מסך ההודעות היה אחד מהתכונות הכי שימושיות באנדרואיד מאז השקת המערכת. אפילו אפל (כן כן זאת שתובעת כל אחד אחר שמעתיק ממנה) החליטה שזה שימושי מידי מכדי שהיא לא תעתיק ויצרה מסך הודעות כמעט זהה ואת control center כדי לספק קיצורי דרך לדברים חשובים כמו שסמסונג HTC ואחרות מספקות. 8.1 מספקת את שתי התכונות אבל ממש לא ברמה שווה.
אנו מקבלים רק 4 קיצורי דרך שזה הרבה פחות מאפל וגוגל כאשר ניתן להחליף אותם מתוך רשימה מאד מוגבלת. לא ממש ברור למה לא יכלו לאפשר 8 כפתורים, באנדרואיד יש מכשירים עם יותר מ-20.
לעומת הקיצורים מסך ההודעות מצוין, כמו באייפון אתה יכול לבחור במסך ההגדרות אילו תזכורות תרצה מכל אפליקציה. חשוב לזכור שמסך ההודעות לא משפיע על מסך הבית. גם אם ביטלת הודעה על מיילים חדשים במסך ההודעות במסך הבית עדיין תראה באריח של חשבון הדואר שיש לך דברי מייל חדשים שלא קראת. זאת תכונה שניתן לראות כחיובית או שלילית תלוי במשתמש.




המקלדת:
המוטיב שחוזר על עצמו לאורך כל השדרוג הזה ממשיך, להיות יותר גמיש ועשיר בפרטים מאשר האייפון בלי לתת חופש ולאפשר את המערב הפרוע שיש באנדרואיד. גם במקלדת יש שיפור אבל מיקרוסופט כמובן לא תאפשר לנו להחליף מקלדת למקלדת צד שלישי.
המקלדת החדשה תומכת בכתיבה עם שרטוט של האצבע כמו swype ואחרות באנדרואיד ותומכת ברשימה מקיפה מאד של  emoticons. להפתעתי כאשר שלחתי SMS לאייפון ראיתי שרובם נקלטו בצורה שנשלחו  מלבד אחד שמאד הצחיק אותנו מה שאומר שיש תאימות די מלאה למערכות אחרות.



חנות האפליקציות:

העקב אכילס הכי גדול של הפלטפורמה הזאת זה המחסור באפליקציות. המצב בהחלט יותר טוב אחרי הגעה של יישומים כמו אינסטגרם ווייז שהיו מאד חסרים אבל אם לכתבים בארה"ב נראה שהפער הפך לדי שולי הרי שבארץ הקודש המצב עדיין די גרוע. אם תחפשו אפליקציות של קופות חולים, בנקים, חברות ביטוח/אשראי והרבה אחרים תגלו שרק בודדים הגיעו לכאן אם בכלל.
בעיה נוספת שלא ממש נפתרה זה הקושי למצוא אפליקציות.
למרות תלונות חוזרות ונשנות עדיין מסתובבות בחנות האפליקציות המון אפליקציות שפשוט מפירות זכויות יוצרים ומשתמשות בלוגואים של גוגל,יוטיוב וגם עסקים ישראלים. כאשר היישום עצמו לא באמת מגיע מגוגל או עיתון ישראלי אלא ממפתח חסר בושה שמשתמש באייקון שלהם בלי הרשאה.
זה חור אבטחה מאד חמור שיכול לגרום לאנשים להוריד יישומים שקוראים להם ג'ימייל או יוטיוב בגלל שהשם זהה והאייקון זהה אבל לתת בעצם את הפרטים שלכם לגורם בלתי ידוע שיכול להיות חיובי ויכול להיות קרימינלי.
ב-8.1 מיקרוסופט לפחות נענתה לחלק מהתלונות שהיו קודם. ניתן להגדיר עכשיו עדכון אוטומטי של האפליקציות כך שלא צריך יותר יישומים שיבדקו לכם האם היה עדכון  ליישומים של נוקייה.
בבדיקות שלי המנוע לעיתים בהחלט פספס והייתי צריך שני סיבובים כדי לעדכן את כולן. זה כמובן נסלח לבינתיים מאחר וזו גרסה למפתחים ולא לציבור הרחב.
עוד דבר שנוסף זה מנוע הצעות שאם תרשה לו יתבסס על המיקום שלך כדי להציע דברים רלוונטים.



חיבור אלחוטי משותף WIFI sense:
WIFI sense הוא שירות חדש שמאפשר לך להתחבר לרשתות ציבוריות שכבר התחברת אליהן בעבר מבלי לבקש שוב רשות. והתכונה המענינת יותר זו האפשרות לשתף את החיבור האלחוטי שלך בבית או במשרד עם כל מי שנמצא ברשימת אנשי הקשר שלך ב- outlook.com  או בסקייפ או אפילו פייסבוק.
אם שניכם תפעילו את השירות הזה הם יוכלו להתחבר ל-WIFI שלך מבלי לקבל את הססמא.
מצד אחד זה מגביר אבטחה ונוחות מצד שני הרשימות האלו גדולות מידי ומקיפות מידי. הייתי מעדיף בהרבה רשימות יחידניות שאליהן ניתן להוסיף רק אנשים מסוימים או אפילו להגביל בזמן את זמן ההרשאה.
בגלל הרשימות הגורפות אני אישית לפחות אוותר על השימוש בזה בכלל כדי לא לאפשר למאות אנשים גישה חופשית לרשת הביתית שלי.


ניהול מקום פנוי - Storage sense :

בהמשך ל- wifi sense ו- Data sense הצטרף אלינו גם Storage sense . ניתן לראות כמה מקום פנוי נותר לנו ובחלק מהקטגוריות ניתן גם לרדת רמות נוספות פנימה כמו באפליקציות וממש לראות כמה נפח מבזבזת לנו כל אפליקציה. בהחלט שינוי חשוב ומבורך. אם יש לכם טלפון עם חריץ הרחבה אז ניתן לשנות את המיקום של חלק מהדברים כברירת מחדל אל כרטיס הזיכרון וכך לפנות מקום בטלפון.



ניהול סוללה מתקדם - Battery saver:
מיקרוסופט הבינה כמו כולם שהסוללה היא אולי המצרך הכי נדיר בשימוש בסמארטפון, לא יעזרו כל התכונות המלהיבות אם הסוללה תתרוקן בצהריים. Battery saver מאפשר לצמצם את הצריכה בסוללה כאשר היא יורדת מתחת לרמה מסוימת או להגדיר מצב חיסכון תמידי למרות אזהרה מהמערכת שכך תאבדו חלק מהפונקציונליות, כנראה שהמערכת מבטלת סנכרון דטה ושירותי מיקום במצב כזה. הרעיון מצוין חבל שאין יותר פירוט של אלו תכונות משתנות ואפשרות לבחור ביניהן בצורה פרטנית. כאשר רואים אילו צעדים מרשימים סוני, סמסונג ואחרות עשו במצב חיסכון סוללה מתקדם קשה שלא להרגיש שאמנם זו תוספת מבורכת  אבל נוקייה/מיקרוסופט עדיין רחוקות ממה שסוני וסמסונג הצליחו לעשות במצבי חיסכון סוללה מתקדמים.


Cortana - העוזרת הדיגיטלית:
אחד מהשינויים הדרמטיים ביותר שמיקרוסופט הוסיפה זה להקים בטלפון שירות של עוזרת אלקטרונית בדומה לסירי של אפל רק שכאן מיקרוסופט בחרה להשתמש בדמות האגדית של קורטנה ממשחקי הוידאו של  HALO. קורטנה אמנם לא נראית כמו הקורטנה ההיא אבל היא בהרבה דברים שווה או טובה יותר מסירי.
כמו סירי בזמנה גם קורטנה מתחבאת מאחורי ההגדרה של שירות Beta מה ש"מכריח" אותנו לסלוח לה על חבלי הלידה. בניגוד לסירי היבשה, מבחינת קול מיקרוסופט העיזה יותר. השחקנית המקורית שסיפקה לקורטנה את קולה במשחקים (ג'ן טיילור) עובדת כרגע באינטנסיביות עם מיקרוסופט כדי להקליט המון תוכן ולאפשר לקורטנה הסלולרית קול אנושי ומחבק כמו שרק ג'ן טיילור יכולה.
קצת קשה לדעת איך יהיה המעבר בין משפטים מוקלטים לבין כאלו שהמערכת חייבת לייצר בצורה חכמה אבל כל דבר שיאפשר לג'ן טיילור לדבר לנו באוזן אנחנו מקבלים באהבה.
יש לקורטנה אריח שקוף משלה אבל בהקשה עליו תקבלו רק מענה טקסטואלי. רק בהקשה על כפתור החיפוש תקבלו מענה קולי.
כמו לסירי יש לקורטנה את הבדיחות שכתבו לה כדי שיהיה לכם מה לשחק. תוכלו בתמונות למעלה לראות את התשובה שלה כאשר שאלתי אותה " where is the masterchief " ואת רשימת הדוגמאות כאשר אמרתי "Help".
לקורטנה יש משהו שלסירי אין וזה היכולת להמשיך שלב אחד קדימה לאחר הפעלת יישום.
כאשר אמרתי לקורטנה " twitter: new tweet"  היא פתחה את תוכנת הטוויטר ופתחה מסך של הודעה חדשה ולאחר מכן גם ביקשה אישור לשלוח. זה עובד גם עם סקייפ ואפליקציות אחרות.

קורטנה בניגוד לסירי מאד קשוחה ולא מאפשרת להשתמש רק בחלק מהפונקציונליות. אם אתה מכבה את שירותי המיקום היא פשוט מסרבת לעבוד. היא מתעקשת שתתן לה גישה לכל חשבונות הדואר שלך בטלפון ומאפשרת רק להסכים או לוותר.
אמנם זאת גרסה למפתחים ורק בטא אבל אם זאת הגישה של מיקרוסופט אז נראה שקורטנה קצת חצופה בדרישות שלה. ברור שיש דברים שהיא לא תוכל לעשות ללא שירותי מיקום כמו איתור של הזמנות טיסה בחשבון הדואר שלך אבל למנוע את כל השירות למי שמעדיף לא לתת את כל הממלכה לקורטנה זה בהחלט מוגזם.

סיכום:

לסיכום למרות שמספר הגרסה עלה מ-8 ל- 8.1 מה שבדרך כלל מרמז על שינוי מינורי השדרוג הזה הוא הרבה דברים אבל מינורי הוא בהחלט לא.
יש עוד הרבה דברים שטעונים שיפור ויש דברים חדשים שהיינו רוצים שיהיו טובים יותר אבל זה שדרוג מעולה שרץ גם על חומרה וותיקה. בגלל הניהול של הפלטפורמה ביד רמה וזרוע נטויה אין סיבה שהעדכון הזה לא יגיע למרבית המכשירים. ה-920 שלי בגילו המופלג מריץ את המערכת החדשה ללא שום קושי.
רמת הנוחות של השימוש במערכת השתפרה פלאים וחייבים להוריד בפניהם את הכובע.
הרבה יותר קל להוסיף דברים שיש כבר לאחרים מאשר להמציא לבד אבל אנחנו מוקירים ושמחים על כל שדרוג.
נושא שנזנח לבינתיים זה נושא הפרטיות. אני יודע שבתוף הזה מעטים כמוני מכים בו כל פעם מחדש.
אני חושב שהגיע הזמן שכל הפלטפורמות יספקו את אותה הפרדה שיש באייפון בין האפליקציות לבין אנשי הקשר שלנו, התמונות שלנו ולוח השנה שלנו. די להסתתר מאחורי "אבל אמרנו שדרושות הרשאות".
נראה שמיקרוסופט ישראל לא מצליחה לשכנע את כל השירותים העסקיים והציבוריים בארץ לייצר אפליקציות לפלטפורמה. בלי שיפור מהותי בנושא הזה קשה מאד להמליץ על טלפון מבוסס WP8.1 בלי להוסיף כוכבית והסבר שמתחיל ב- "המערכת טובה והחומרה מעולה אבל...".

תגובה 1:

  1. האם יש תמיכה בעברית לתפריטים? כלומר אם אני קונה את המכשיר מחו"ל, האם העברית Built in?

    השבמחק