19.4.12

האם מיקרוסופט אשמה בהפסדים של נוקייה?

לפני כשנה מיקרוסופט ונוקייה הכריזו על שיתוף הפעולה ההדוק שלהן מה שאמור היה להקנות לנוקייה מעמד של שותף בכיר לעומת סמסונג ו-HTC שמוכרות גם מכשירי אנדרואיד. נוקייה קיבלה אשראי גדול לשינויים במערכת ובאוקטובר האחרון הכריזה בלונדון ברעש גדול על ה- Lumia 800 . כגודל הרעש כך גודל האכזבה. הנוקייה 800 סבל מבעיות טכניות לא קלות של זמן סוללה ואחרות ורק לאחרונה התבשרנו על התיקונים שאמורים להכפיל את חיי הסוללה. בחודש שעבר הוכרז בארה"ב ה- Lumia 900 טלפון שנראה מעולה עם מסך אמולד ופילטר של נוקייה לשיפור צפייה בשמש, מסך גדול של 4.3 והכי חשוב מחיר מתחת לנורמה של 99$ עם חוזה חדש.
אכן המחיר התחרותי הביא מכירות נאות בשבוע הראשון. מאידך התבשרנו השבוע שכמה ספקיות סלולר אירופיות די מאוכזבות מהמכירות של מכשירי windows phone ושולחות מסר עקיף לנוקייה שהמצב לא טוב.
כמו כן השבוע קיבלנו את התוצאות העסקיות של הרבעון הראשון שכלל את מכשירי ה- windows phone 7 והתוצאות פשוט איומות. נוקייה הרוויחה ב-4 מליארד דולאר פחות מהרבעון המקביל אשתקד והכי חשוב הפסידה מעל מליארד דולאר.
אז למה בעצם נוקייה שהיא יצרן מאד אהוב ומערכת ההפעלה של מיקרוסופט שכל הכתבים הטכניים מהללים אותה לא מצליחות למכור?
ישנם הרבה גורמים לדשדוש של נוקייה עם windows phone חלקם באשמתה וחלקם באשמת מיקרוסופט, אני רוצה להתעכב על החלק של מיקרוסופט מכיוון שלדעתי היא יורה לספקיות שלה ברגל ובעצם מכשילה אותן.
אז הנה הסיבות:

  • רזולוציה נמוכה במסך -  מיקרוסופט בניסיון נואש להימנע מהפרגמנטציה של אנדרואיד כובלת את היצרנים של הטלפונים שלה לרזולוציה אחת 480*800 שבאנדרואיד זאת הרזולוציה של מכשירים מהשנה שעברה במקרה הטוב. האייפון כבר יותר משנה וחצי מגיע עם רזולוציה הרבה יותר גבוהה. למרות שהמסך של הלומייה יפה, לעומת מסכים של 720P עם תמונת HD באנדרואיד והרטינה של האייפון זה פשוט לא אותו דבר, במיוחד בסרטונים ותמונות.
  • עדכוני תוכנה -  כאשר מיקרוסופט השיקה את WP7 היא אמרה שהיא זאת שתנהל את העדכונים והמצב יהיה כמו באייפון ולא כמו באנדרואיד, בפועל ספקיות הסלולר עיכבו עדכונים ויש מכשירים שעדיין תקועים 2-3 גרסאות תוכנה אחורה.
  • Windows phone 8 -  מיקרוסופט מתכוננת במרץ להשקה של windows 8 למחשבים וטאבלטים וטלפונים בחורף הקרוב. אנחנו כל הזמן שומעים טענות סותרות לגבי האם יהיה עדכון של מכשירים קיימים לגרסה של WP8 או לא. שורה תחתונה, לקנות היום מכשיר עם חוזה לשנתיים כאשר די ברור שעוד חצי שנה תוכל להיתקע עם מכשיר לא מעודכן ומיושן למראה לא ממש מלהיב.
  • מעבדים מרובי ליבה - עיתונאי החצר כל הזמן טוענים שמכשירי WP7 מהירים מספיק עם ליבה אחת אבל עדיין לצרכן הממוצע לא ברור למה הוא מקבל "פחות" מאשר באייפון או אנדרואיד. חוץ מהמעבד הגרפי והמעבד הראשי יש גם את העניין שמעבדים חדישים יותר חסכונים יותר באנרגיה ונותנים זמן סוללה טוב יותר. מיקרוסופט עדיין לא מתחייבת מתי היא תתחיל לתמוך בריבוי ליבות ואולי זה לא חשוב לכולם אבל זה חשוב למי שמבין ורוב האנשים שקונים מתייעצים עם מישהו שמבין לפני ההחלטה.
  • לא נעים לראות גן סגור - מיקרוסופט מתגאה שהיא בניגוד לאנדרואיד לא העתיקה את העיצוב של האייפון אבל כל מי שחד עין רואה שמיקרוסופט מנסה נואשות לחקות את מה שנראה לה טוב באייפון, כמו באפסטור של אפל כל אפליקציה עוברת בדיקה שזה טוב. מצד שני אתה לא יכול להעתיק אל המכשיר קבצים וסרטים בלי שינויים ברג'יסטרי,  כל הגישה הישירה אל הטלפון כמעט לא קיימת מלבד מחשב שמותקנת בו התוכנה של Zune שאצל החברים שלך עם אייפון ואנדרואיד לא תהיה מותקנת. מה גם שאפל מאפשרת ליישומים ספציפיים לאחסן קבצים מכל סוג כל עוד שהם מופרדים משאר המערכת. באנדרואיד כמובן יש לך גישה מלאה לכרטיס הזיכרון וגוגל מתייחסת אליך כאל לקוח מבוגר ולא ילד טיפש וסומכת עליך שתדע מה להעתיק ומה לא.
אז האם רק מיקרוסופט אשמה? לא. לדעתי גם לנוקייה יש חלק גדול בזה שהלומייה 800/900 לא מצליחים מכמה סיבות:

  • מצלמה - נוקייה אמנם מאד מוגבלת חומרתית מהכיוון של מיקרוסופט אבל היא תמיד הייתה ידועה במצלמות שלה, ה- N8 עד היום נחשב לטלפון עם המצלמה הטובה ביותר. למרות זאת המצלמה של הלומייה 800 הייתה הרבה פחות ממלהיבה וגם ב-900 היא רחוקה מהאייפון 4S וה- HTC one X , מקום שנוקייה יכלה למשוך את הלקוחות אליה וגם את הטכנולוגים והיא נותנת מוצר טוב אבל לא מלהיב.
  • זמן סוללה - גם הסוללה זה מקום שבו מיקרוסופט מפריעה רק מעט לנוקייה ולמרות זאת ולמרות שהלומייה 900 שוקל 160 גרם שזה המון, הסוללה בו היא רק mah 1830  וזמני הסוללה המדווחים רחוקים מלהיות מלהיבים. נכון שחיי הסוללה של ה-900 טובים משל ה-800 אבל זה עדיין מקום שבו היא יכלה לאסוף הרבה מאוכזבי אנדרואיד ואייפון שסובלים מחיי סוללה בינוניים ומטה והיא לא בחרה ללכת על החולשה הזאת בגדול, אם הם היו שמים סוללה ענקית ומבטיחים חיי סוללה של ימים הרבה אנשים היו נותנים להם צ'אנס.
  • חבלי ילדות -  גם הלומייה 800 וגם ה-900 יצאו אל השוק עם חבלי ילדות קשים, ה-900 שהם מכרו ב-  99$ סבל מבעיות והם נאלצו לזכות את הלקוחות שקיבלו את המשלוח הראשון בכל המחיר בגלל בעיות קישוריות וביצועים. הגל הראשון של early adopters לא ממש קיבל חוויית שימוש נקייה, וזה לא בדיוק גישה טובה למי שמנסה לחדור לשוק רווי ועם שני מתחרים ענקיים שביחד חולשים על 80% מהשוק.
אז האם נסתם הגולל על נוקייה ומיקרוסופט בתחום של טלפונים סלולריים? ממש לא.
נוקייה עדיין יכולה בעזרת עדכוני תוכנה לשפר את הלומייה 900 , דגמים חדשים בחורף יכולים כבר להגיע עם חומרה טובה יותר. windows phone 8 יכולה להיות טובה יותר  ומושכת יותר.
אי אפשר שלא להיות בתחושה שכבר כמה שנים שנוקייה מפספסת את הרכבת פעם אחר פעם. בשביל כולנו נקווה שהשוק הזה יהנה מתחרות חזקה של כמה אפשרויות, אף פעם אסור לזלזל ולהתעלם ממיקרוסופט, יש להם את הכסף והשיווק להישאר במירוץ ואפילו להפתיע.

6 תגובות:

  1. אני לא מכיר בכלל את העולם Lumia WP8 - מכתבה זו, למדתי הרבה. נהניתי לקרוא עוד כתבה ברמה גבוהה של רן בר-לוי - תודה

    השבמחק
  2. רן, כרגיל נעים לקרוא.
    כמה תוספות (לפי דעתי)

    1. מדובר בשתי חברות ש"מובילי הדיעה" מלאי טינה כלפיהן. לעומת גוגל ואפל שגם אם לא אהודות נתפסות כחדשניות, מקוריות וככאלו שמצליחות להוציא ליין אחרי ליין מוצלח של מוצרים בשנים האחרונות - גם נוקיה וגם מיקרוסופט לא עשו זאת הרבה זמן להיפך, נוקיה עשתה הרבה פלופים כמו ה N97 ההתעקשות להוציא את מכשיר המאימו כאשר ברור שלא יתמך, להתעקש על סימביאן ועוד ועוד. זה לא הנושא - אבל יש המון משתמשי נוקיה מאוכזבים / מיואשים שעזבו לטובת אפל ואנדרואיד וראו כי טוב - עכשיו צריך קצת יותר בשביל לשכנע אותם לעזוב מקום שטוב להם בו.

    2. מיקרוסופט לא בדיוק עוזרת לנוקיה.

    מערכת ההפעלה שלהם (שכולם משבחים) מדשתשת , עדכונים יוצאים לאט (גוגל ואפל בינתיים לא בדיוק בתרדמת ...)
    לפי מה ששמעתי הגן הסגור לא נגמר במה שציינת - למשל ישנה מגבלה של 5 הורדות לאפליקצה שנרכשה (אני לדוגמא עברתי 3 מכשירים בתקופה קצרה + טאבלט + עדכוני רום ... ואם הייתה במרקט מגבלה של 5 התקנות לא בטוח שהייתי רוכש כ"כ הרבה)

    שרותי הרשת והענן של מיקרוסופט פעילים בעיקר בארה"ב (שם נוקיה לא הייתה מעולם שחקן ראשי) נכון, בזמן האחרון הם פעילים יותר גם באירופה אבל זה עדיין לא זה.

    תמיכה בריבוי שפות מאד מוגבלת (עדין אין עברית) נכון שעברית זה לא בדיוק חסם שיווקי בראיה עולמית אבל זה מראה הרבה על ההתייחסות.

    שורה התחתונה לדעתי הסיכוי היחיד של נוקיה ומיקרוסופט הוא דרך השוק הארגוני שם למשתמשים יש פחות שליטה על המכשיר שחברה רוכשת להם.
    יש ואקום גדול ש RIM משאירים וזה לדעתי המקום שלהם להכנס כאשר אינטגרציה עם חלונות 8 שתצא - תוכל לעזור.

    לגבי המשתמש הפרטי - זה הולך להיות מאד מאד קשה, במיוחד שיש סוג של חוסר אמון ביכולת של נוקיה להוציא מכשיר מוצלח (האחרון היה ה E71...)
    בשנים האחרונות נוקיה פתרה בעיות בעיקר באמצעות שחרור דגמים חדשים והפורומים שלהם מלאים תגובות נזעמות (אני מדבר על התקופה שאני חיפשתי שם פתרונות)

    הדרך היחידה בה אני רואה את עצמי עם מכשיר כזה היא:
    א. אם הוא יעלה 70% פחות מאייפון או אנדרואיד קו ראשון
    ב. אם מקום העבודה יחליט שהוא משתמש בשרותי מיקרוסופט וקונה מכשירים כאלו.

    השבמחק
    תשובות
    1. את נושא העדכונים שציינת בסעיף 2 כן כיסיתי.
      לגבי שירותי הענן אני לא מסכים, sky drive ושירות ההוטמייל זמינים בכל העולם כולל ישראל.
      יש להם תמיכה טובה יותר באופיס והרבה יותר מקום חינמי בענן.
      נוקייה ישראל אישרו לי אישית שאלינו הדגמים האלו יגיעו עם עברית מתוקנת ומקלדת תקינה.
      אם wp8 יתמוך בריבוי ליבות ורזולוציה גבוהה הם שחקן רציני מאד במשחק.

      מחק
    2. זאת בדיוק הבעיה.
      עד שהמכשירים של נוקיה יואילו להגיע לכאן הם יאלצו להתמודד עם אייפון 5 וגלקסי S3...
      עד שיאמצו שתי ליבות, כל השוק כבר עם 4, ובשלות מערכת הפעלה ושרותים עם נסיון של שנים.

      נכון, סקיי דרייב פעיל אבל לדעתי שרותי המיפוי לא ובהנתי שיש עוד כמה דברים אבל אני מודה שאני לא מומחה לשרותים של מיקרוסופט.

      מחק
  3. רן שלום,
    אודה לך על עזרה דחופה.
    אני לפני קניית מכשיר ויש לי דילמה מסוימת.
    במקום בו אני עובד משתמשים ברשת של פלאפון.
    אני נהנה מקו טלפון של מקום העבודה אולם המכשיר המסופק הוא מיושן ואני מעוניין במכשיר מתקדם.
    ניתן לבצע "שדרוג" דרך מקום העבודה אולם העסקה נתפסת אצלי כלא כדאית.
    קניה מחנות פרטית כדאית יותר כלכלית באופן ודאי.
    הדילמה:
    מכשירי סמארטפון מסוימים שניסיתי בעבודה לא היתה בהם קליטה במקומות מסויימים כמו מקלטים וכו'.
    כל מכשירי הסמארטפון של עמיתי, שנרכשו אצל פלאפון עובדים ללא דופי.
    בחיטוטי הצלחתי להבין שמה שמשפיע על הקליטה הוא תחום התדרים שחברת פלאפון משתמשת בו והוא 850.
    1. האם אתה חושב שזה נכון?
    2. איך אדע בוודאות שמכשיר מסוג גלקסי s2 יפעל במקום עבודתי? אני לא מצליח להבין מאתר GSMARENA האם המכשיר תומך בוודאות בתחום תדרים זה.
    3. האם יכול להיות שחברת פלאפון משתמשת בדגמים מיוחדים לה ולכן הם קולטים את כל תחום התדרים שבהם החברה משתמשת?

    תודה רבה על עזרתך.

    השבמחק