23.6.14

"עברתי לאנדרואיד מאייפון - שום דבר לא עובד חלק" מדריך למהגר המתחיל



אחת ליומיים בערך מגיע משתמש חדש לפורום iAndroid ופותח שרשור בנוסח "עברתי לאנדרואיד מאייפון, שם הכל עבד לי חלק וכאן הרבה פחות". הטענות בדרך כלל הן כנגד התקעות של אפליקציות, לאג כזה או אחר והצורה שבה משחק "חלש" לא רץ חלק למרות כח העיבוד העדיף בהרבה שקיים באנדרואיד.
אחרי הקיטור הארוך שנמשך פסקה או שתיים מגיע רגע האמת: האופציה ראשונה הוא נכנע וחוזר לאייפון יותר משוכנע מאי פעם שאין בלתי אפל וכל מי שלא משתמש באייפון פשוט לא מבין. אופציה השניה היא שהוא מתחיל ללמוד את אנדרואיד על יתרונותיה וחסרונותיה ולרוב הופך לחסיד של המערכת ומגן עליה בחירוף נפש מול חבריו עם האייפונים.
אז בואו פעם אחת ולתמיד ונעבור על המיתוסים של מעבר מאייפון לאנדרואיד.
האם המעבר גרוע, מעולה או תלוי לגמרי במשתמש? על זאת בכתבה שלפניכם:




רקע:

בשביל להבין את המעבר צריך להבין את ההבדלים הבסיסיים והמהותיים בין מערכות ההפעלה:

אייפון

IOS של אפל בנויה בצורה של מתקן שיגור של טילים. הדלקתם את האייפון, עולה מערכת הפעלה שהיא בעצם רשימה ארוכה של אייקונים ופולדרים מפוזרים על מסכי הבית וכמה שירותי מערכת של אפל שרצים ברקע. האייפון יבדוק לכם האם יש אימייל חדש, הוא גם יבדוק האם ישנה הודעה חדשה עבור אפליקציה ויספר לכם שהאפליקציה של FIFA קיבלה הודעה שארה"ב סיימה בתיקו 2 עם פורטוגל.
מעבר לשירותים הבסיסיים שקיימים במערכת היא ערומה, חסכונית וכל כולה מושקעת בחוויית המשתמש החלקה. זאת עד שתבחר את האפליקציה שאותה אתה רוצה להפעיל.
ברגע שהרצת את האפליקציה, בתוך הוואקום של האפליקציה היא מקבלת מקסימום משאבי מערכת ואפס גישה למערכת הקבצים או לאפליקציות אחרות. זה אומר יציבות מאד גבוהה כי לא ניתן לקלקל לאפליקציות אחרות יותר מידי וזה אומר גם חופש פעולה קטן ומוגבל. חוויית המשתמש מאד חלקה כי כל האפליקציות נבדקו בדיוק על החומרה שלך והאפליקציה מקבלת כמעט את כל משאבי מערכת שהמפתח קבע עבורה.

אנדרואיד:
אנדרואיד בנויה בדומה מאד ל-Windows של מיקרוסופט במחשב הביתי, כאשר המחשב החדש שלכם מגיע מהמפעל הוא טס בצורה מדהימה וככל שהזמן עובר יש דעיכה מסוימת בביצועים ובחוויית השימוש.
כל אפליקציה שרוצה בכך מגדירה שהיא צריכה לעלות יחד עם מערכת ההפעלה בהדלקה.
ישנה הרשאה ספציפית שהרבה מפתחים מבקשים של בקשה לעדכון האפליקציה כאשר הסתיים אתחול בהצלחה.
זה מאפשר לאנדרואיד לבצע המון פעולות מורכבות ברקע שהאייפון יכול רק לחלום עליהן.
לדוגמא, באנדרואיד אפשר לבנות אפליקציות מורכבות של אוטומציה שיכולות למשל להפעיל שירותי מיקום, לכבות WIFI ואז להריץ את אפליקציית הניווט החביבה עליכם הכל בלחיצה אחת וביציאה מהאפליקציה להחזיר הכל כפי שהיה מקודם. פעולה שלא מסובך לבצע באנדרואיד ונראית כמו מדע בדיוני למשתמש אייפון.
ווידג'טים של אנדרואיד יכולים לבצע פעולות ולמשוך מידע ולעבוד ברקע ולאסוף עבורך מידע ולבצע פעולות לגביו.
כמו שיש יתרונות יש גם חסרונות, משתמש חסר הבנה יכול להגיע למצב שרצות לו המון אפליקציות ברקע שאוכלות לו כל משאב מערכת ואת הסוללה. מכיוון שהמערכת הפעלה נותנת כמעט חופש מוחלט האפליקציות יכולות לשבש את הפעולה של מערכת ההפעלה במידה מסוימת ואפילו לתקוע את הטלפון לגמרי במקרים מסוימים.
כיוון שיש שונות גדולה בין המשאבים ונתוני המכשירים ובגלל שיכולים להיות המון תהליכים שרצים ברקע במקביל  קשה מאד לצפות איך המכשיר שלך יריץ אפליקציה או משחק.
זאת אחת מהסיבות שאנדרואיד מודרני מכיל חומרה הרבה יותר חזקה מאשר האייפון במרבית המקרים. טלפון כמו הגלקסי נוט 3 מכיל פי 3 יותר זיכרון ראם מאשר אייפון 5S למרות שאין תחושה של פי 3 מהירות בכל שימוש ובכל פעולה וזה לפני שדיברנו על המעבד.

אחרי שהבנו שהמערכות האלו עובדות בצורה שונה בואו נעבור את המיתוסים של המעבר בין הפלטפורמות:

מיתוס ראשון:  " Temple run רץ לי הרבה יותר חלק על אייפון ישן מאשר על האנדרואיד החדש הזה, זאת ההוכחה שהאייפון יותר טוב"

אחת מהתלונות הראשונות של משתמש שעובר לאנדרואיד זה שמשחק כזה או אחר רץ לו יותר טוב באייפון 5 בן השנה שלו לעומת הגלקסי אס 5 החדש שלו. הוא כמובן ישר מסיק מזה שזאת הוכחה לעליונות של האייפון ולאכזבתו מאנדרואיד.
כאשר אתה משווה כיצד TR רץ על גלקסי אס 5 מול נקסוס 5 אתה בהחלט יכול לטעון שרואים שהגלקסי אס 5 מהיר יותר. זאת בדיוק אותה אפליקציה וההבדל הוא בחומרה בעיקר וקצת באופטימיזציות הספציפיות  למכשיר שלך.
השוואה בין אפליקציה עם אותו שם על אייפון לבין אפליקציית האנדרואיד זאת השוואה של תפוחים לתפוזים ואני אסביר.
מפתח אפליקציה או חברת אפליקציות לרוב יפתחו גרסה ראשונה של המכשיר לאחת הפלטפורמות, בוא נניח שזה לאייפון. אם המשחק מצליח אז לרוב תגיע דרישה חזקה מהציבור לפתח גם גרסה לאנדרואיד. אפילו אם זהו סטודיו גדול כמו EA או Gameloft עדיין המשחקים מפותחים לכל פלטפורמה על ידי אנשים שונים לגמרי ועם מגבלות ולוחות זמנים שונים לגמרי.
זה שהמשחק בעל אותו שם לא הופך את המשחק לזהה ולא אומר שההבדל היחיד זה מערכת ההפעלה או החומרה.
אם הפיתוח של גרסת אנדרואיד לא בוצע באותה רמה ולא הותאם לכל המכשירים המובילים בשוק אנדרואיד אז הוא לא ירוץ חלק באותה מידה על הטלפון שלך. עובדה מצערת אך מציאותית.
זה המצב בחברות גדולות, בחברות קטנות הרבה פעמים מקימי החברה תכנתו את המשחק לאייפון ואחרי שהוא הצליח, הם החליטו לא לזנוח את השוק הגדול של אנדרואיד, הלכו וגייסו צוות מפתחים עבור אנדרואיד שיכול להיות שונה לגמרי לרעה ולטובה מהצוות המקורי.
 אז תגידו לי "אותי זה לא מעניין". נכון, את אותו משתמש שעבר לאנדרואיד לא מענינות הסיבות. המשחק האהוב עליו רץ בצורה מקרטעת או טיפה מאחר להגיב והוא מרגיש חוויית שימוש שונה לגמרי ומתאכזב.

בדיוק כמו שאפליקציות של אייפון רצות במסך מוקטן על האייפד ונראות פחות טוב, כך גם אפליקציות שפותחו לאייפון נראות לפעמים פחות טוב על אנדרואיד.
תבדקו משחקים בלעדיים או כאלו שפותחו לראשונה על אנדרואיד ותגלו לרוב חוויית שימוש מעולה. חברות איכותיות של אפליקציות ומשחקים יודעות להתאים את עצמן לאנדרואיד הספציפי עד גבול מסוים ונותנות חוויית שימוש מעולה גם באנדרואיד.
אני יכול לעשות רשימה של 20 משחקים שרצים נפלא על אנדרואיד אבל אין דרך טובה יותר מאשר לנסות בעצמך. למרות כל זאת אין ספק שלפתח משחק עבור 5 מכשירים קל יותר מאשר עבור 150.

מיתוס 2: "אפליקציות כל הזמן קורסות לי ואני מקבל הודעות שגיאה מוזרות, איזו מערכת לא יציבה זו, באייפון הכל היה חלק"

בהמשך לרקע שסיפקתי על המערכות יש גם הבדלים פילוסופים מהותיים בין התפיסה של אפל לזו של גוגל. אפל מתייחסת למשתמשים שלה כאל טיפשים שיש להגיד להם מה לעשות ואין להטריד אותם עם הודעות.
כל מי שהתקין IOS 7 כאשר היא יצאה חווה תופעות של אתחול של ה- springboard וגם אתחולים של המכשיר כולו וקריסות של אפליקציות. אפל כמו אפל פשוט הראתה לך מסך לבן ואז שוב את מסך הבית.
גוגל כמו גוגל היא חברה של מהנדסים באופייה ולכן מציגה לך הודעת שגיאה מתוך תפיסה שאם תשלח מייל למפתח או תפתח קריאה בפורום של המכשיר שלך אז תוכל לספק את הודעת השגיאה והמפתח או חבריך לפורום יוכלו להפיק מידע מההודעה ולנסות לעזור לך.
הודעות שגיאה של מחשבים הם סינית למשתמש הפשוט אבל גוגל מעדיפה פונקציונליות ויעילות על פני איסוף המידע לדוחו"ת פנימיים של Diagnostic שיש באייפון (המשתמש אפילו לא יודע שהם נאספים ברקע).
גוגל יכלו להגדיר שבעת שגיאה הם יהרגו לכם את האפליקציה ויחזירו אותכם למסך הבית תוך כדי אובדן מידע פוטנציאלי אבל בחרו אחרת.
על הנייר הגישה של אפל אלגנטית יותר ופשוטה יותר להבנה. בפועל הגישה של גוגל תביא סיכויים גבוהים יותר לפתרון. מה בעיניכם יותר חשוב form over function זאת כבר בחירה שלכם.

 מיתוס 3-4: "באנדרואיד יש מלא וירוסים, כל הזמן קופצות לי פרסומות שלא ביקשתי וזה ידוע שהיא מערכת הפעלה פחות בטוחה."

אני כבר יותר מ-5 שנים עם מכשירי אנדרואיד ולא היה לי וירוס אחד. האנטי וירוס לא זיהה לי שום דבר שאפילו ניסה להדביק לי את המכשיר. הרוב המוחלט של כתבות על וירוסים באנדרואיד נועדו רק לדבר אחד, לאסוף קליקים מאנשים מודאגים שייכנסו בלחץ לבדוק מה האיום התורני וממה להיזהר.
בתוך הכתבה תמצאו באותיות קטנות הסבר שההדבקה נעשית רק למי שמוריד אפליקציות ומשחקים מחנויות סיניות מפוקפקות או מכל מיני אתרים שנותנים לך אפליקציות בתשלום שמגיעות פרוצות.
אז ראו איזה פלא, רוב אלו שמפיצים את התוכנות בתשלום בצורה חינמית לא עושים את זה מתחושת סולדריות עמוקה ולא מסתובבים עם חולצות של "לך ולנסה" או "צ'ה גווארה". הם עושים את זה כדי לדחוף למכשיר שלך וירוסים וכדי למכור את המידע שלך למרבה במחיר.
אנשים שמתקינים רק מהפליי של גוגל ורק אפליקציות עם מספר הורדות גבוה ודירוג גבוה קרוב לוודאי שלא ייתקלו בוירוס אחד בכל השימוש שלהם באנדרואיד.
פרסומות שמופיעות לכם במסך ההודעות ניתן לבטל (אבל על זה בהמשך). צריך להבין שהמודל העסקי שונה בין המערכות, מרבית האפליקציות בחנות של גוגל חינמיות ולכן מכילות פרסומות או תוספות בתשלום.
שנים ניסו לשכנע אותנו שאפליקציות בתשלום נמכרות בכמויות גדולות יותר באייפון ומצליחות יותר.
המציאות מוכיחה שהטרנד הנוכחי גם באפסטור של אפל הוא לעבור למודל פרמיום. כלומר אפליקציות שהגרסה הבסיסית ניתנת בחינם והכסף נעשה מפרסומות ותוספות.
כמעט כל המשחקים המרכזיים שיצאו לאייפון בשנה וחצי האחרונות מ- plants vs zombies 2 ועד אנגרי בירדס האחרונים, כולם יצאו כמשחק חינמי ורק מי שרוצה להתקדם בקלות במשחק או לקבל קיצורי דרך צריך לשלם.
נראה שהשיטה שרווחה בחנות של גוגל הופכת לשיטה המועדפת על חברות פיתוח גדולות גם באייפון. לצערנו זה אומר הרבה פרסומות וזה אומר שהמשחקים נעשים יותר קשים מתוך כוונה לדחוף אותך לקנות עזרה.

או קיי את המיתוסים העיקריים סקרנו אבל תשאלו: "או קיי הבנו היכן טעינו אבל מה אפשר לעשות כדי לשפר את החווייה שלנו? הלא גם סיבות טובות לא משנות את החוויה האישית שלנו נכון?".

כיצד להגיע לחווית שימוש טובה יותר במעבר מאייפון לאנדרואיד?

  • תפסיקו לחשוב כמו אייפונרים - במקום לשאול שאלות כמו "איך אני עושה שהמקלדת תהיה כמו באייפון?" "איך אפשר שה-SMS יעבוד כמו באייפון?" "איך אפשר שמסך הבית ייראה כמו באייפון?" תתחילו לחשוב כמו משתמשי אנדרואיד. האנדרואיד אף פעם לא יהיה אייפון טוב יותר מהאייפון. תשאלו שאלות כמו "מה הדרך הטובה ביותר לנהל הודעות SMS? יש אפליקציה מומלצת?". "מה המקלדת הכי טובה שיש לכם להמליץ?" תנסו להסביר מה מפריע לכם ולשאול איך עושים זאת באנדרואיד במקום לתרגם את חוויית האייפון שלכם לאנדרואיד.
  • אל תסתפקו במה שמגיע במכשיר - אם מסך הבית לא נראה לכם אז תחליפו לאחד אחר, פשוט תריצו חיפוש בחנות של גוגל על Launcher או תשאלו בפורום מי מהם מומלץ. אם המקלדת לא נוחה, תתקינו מאה אחרות עד שתחליטו מה הכי מתאים לכם. אם יש פונקציות מורכבות מידי או מעיקות מידי אז תבטלו אותן או תשאלו כיצד לבטל אותן. מרביתן ניתנות לביטול או להחלפה לטובות יותר.
  • אל תתקינו את אותן אפליקציות בצורה עיוורת -  לא כל אפליקציה שרצה טוב על האייפון תרוץ טוב על אנדרואיד מכל הסיבות שכבר פירטתי. אם אהבתם נורא משחק על האייפון והוא עובד גרוע על אנדרואיד, אל תתביישו, תנו לו ביקורת גרועה ודירוג של 2 כוכבים ותתקינו משחק אחר מאותו נושא ממפתח שכן משקיע בייצור חוויית שימוש טובה על אנדרואיד. אם המפתח של אינסטגרם מייצר לכם תמונות גרועות אז תערכו עם snapseed ותעלו את התמונה הסופית לאינסטגרם ואל תערכו עם האפליקציה של אינסטגרם עצמה עד שהם יתקנו אותה וכמובן תנו להם ביקורת שלילית.
  • חפשו מה טוב יותר באנדרואיד - במקום לחפש רק את הרע תנצלו את הטוב יש המון דברים שלא יכולתם לעשות באייפון. לראות סרטים בכל פורמט, להגדיר תהליכים אוטומטים לכל דבר שחפצה נפשכם. 
  • תנו לטלפון לשקף את הסגנון והטעם שלכם - שנו את מסך הבית כך שישקף את הטעם והסגנון שלכם, אם אתם אוהבים מינימליזם אז תחזיקו מסך כמעט ריק. אם אתם אוהבים תמונות מסגנון מסוים או צבעים ואייקונים אחידים אז תתקינו מנהל מסך בית ותשנו את האייקונים. אין דבר יותר משעמם ובנאלי ממסך הבית של האייפון. מסך הבית שלכם יכול להיות מקורי, מעניין וסתם להרגיש בבית ולא כמו הטלפון של כולם. יש לכם פלטפורמה שנותנת לכם להתבטא וליצירתיות שלכם חופש אז תנצלו אותו. תראו אח"כ את הפרצופים הנדהמים של חברים שעדיין באייפון עם רשימת אייקונים. הדבר היחיד שמשאיר טיפה של טעם אישי באייפון זה הקייס, קצת טיפשי שטלפון כל כך יפה צריך להתכסות בקייס בצורה של חתול או באטמן רק בשביל לשדר קמצוץ של מקוריות.
  • שנו את ברירות המחדל -  בניגוד לאייפון, באנדרואיד אתם יכולים לבחור אפליקציה שונה שתיפתח אוטומטית בקבלת SMS, אתם יכולים לבחור דפדפן אחר שיפתח כאשר אתם מקישים על הלינק במייל. אם לא מצאו חן בעיניכם הבחירות של סמסונג, במספר לחיצות קלות תוכלו לעבור למנהל מסכי בית של גוגל ובכל האפליקציות לגרסאות של גוגל. מיישום ה- hangouts, עד לדפדפן Chrome ויישום לוח שנה של גוגל והנה יש לכם תחושה של טלפון חדש בלי רוט ובלי רומים, רק 5 דקות של עבודה.

סיכום וכמה מילים על IOS 8 :
בכנס האחרון של אפל היא הכריזה שבגרסה 8 ניתן יהיה סוף כל סוף לשנות חלק מהדברים שהיו סגורים באייפון. ניתן להתקין מקלדת חיצונית, לשתף בין אפליקציות ועוד. קשה עדיין לדעת לפי בטא 2 האם כל הדברים האלו יעבדו חלק והאם יהיה מחיר לגמישות בביצועים וביציבות. מה שכן, בהחלט ניתן לראות השפעה הדדית בין הפלטפורמות. האייפון הוא מכשיר די טוב שבא מחברה מצוינת אבל לעולם לא יוכל לתת את הגמישות והבחירה שיש באנדרואיד מעצם זה שיש לו רק 2-3 דגמים של טלפון. זאת לעומת עושר אדיר של גדלים, סגנונות ויתרונות יחודיים שיש באנדרואיד.
סוני יכולה לטעון שמייצב תמונה לא מסייע ולהגדיל את החיישן של המצלמה. אל ג'י יכולה לשים לייזר שנותן פוקוס יותר איכותי ולצרף ייצוב תמונה. באנדרואיד יש ערב רב של טעמים וסגנונות.
לאייפון יש רק סגנון אחד וחבילה אחת של יתרונות וחסרונות בלי יכולת לבחור מה חשוב יותר לך.
אם טוב לך באייפון אז תהנה, באמת שאין לשום חובב אנדרואיד צורך לגייס אותך.
אם אתה מתחיל להרגיש מוגבל וחסום או שאתה רוצה סביבה שאותה תוכל לשנות לגמרי לפי הסגנון שלך. אם אתה רוצה טלפון שמתמקד בדברים מסוימים במקום אחרים כמו הרמקולים של HTC או העמידות למים של סוני או סמסונג. באנדרואיד תוכל לבחור בדיוק את החבילה שאתה רוצה.
באנדרואיד תוכל להחליט שאתה רוצה טלפון חדש אבל לא בא לך להוציא 3500 שקל ותקנה טלפון סביר לגמרי חדש באריזה ב-1100 ש"ח כמו המוטו ג'י. הדבר היחיד שאף פעם אל תעשה זה לנסות להפוך אייפון לאנדרואיד או אנדרואיד לאייפון. בדיוק כמו שלא כדאי להזמין אוכל סיני במסעדת המבורגרים. תמיד תבחר את המומחיות של הבית ולא חיקויים.


2 תגובות:

  1. סאחטן על הכתבה כל הכבוד!

    השבמחק
  2. איזה כיף לקרוא, איזו בהירות, איזה נוסח קריא.
    תודה!!!!

    השבמחק