26.6.14

גוגל משיקה גרסה חדשה של אנדרואיד (בערך)

גוגל החלה אתמול את כנס המפתחים השנתי שלה Google I/O  זה הכנס שבו היא בדרך כלל משיקה גרסה של אנדרואיד ויוזמות חדשות בתחומי אוטומציה ומחשוב שהיא רוצה שמפתחים ויצרניות יעבדו איתן בשנה הקרובה.
כמו ב-WWDC של אפל היה לגוגל הרבה מה להגיד וכמו בכנס של אפל היא עשתה עבודה גרועה מאד בהכנה לארוע. השם הסופי של גרסת האנדרואיד החדשה לא הוכרז עדיין וקראו לה רק בשם הקוד L בלי לציין את השם הסופי שעדיין לא ניתן להגיד או שהוא פשוט לא מוכן. היא לא ציינה אפילו אם זה אנדרואיד 4.5 או אנדרואיד 5.0. סדר ההרצאות היה מבולבל ולא הובל ביד חזקה לכיוון אחיד. לא ראינו את סרגיי ברין, לא ראינו את לארי פייג', אפילו אריק שמידט (היו"ר, לא המהנדס שדווקא כן היה) לא טרח לבקר.
למרות שאלו כנסי מפתחים ארוע ההשקה עצמו בכל השנים האחרונות יועד גם לעיתונאים וגם לצרכנים שצמאים למידע על הגרסה החדשה והחידושים הטכנולוגים שמסביב לה ולכן שודר חי למאות אלפי אנשים.
הגרסה הבאה של אנדרואיד לא נראית מוכנה וסונדאר פיצ'איי אמר שהם "כל כך מתרגשים" שהם חייבים לספר לנו על מה הם עובדים. שזו דרך אלגנטית להגיד שזה לא הולך להיות נאום רציני וכנראה בגלל זה לארי פייג' לא בא.
הרבה סוגיות טכניות לא הוסברו בכלל או הוסברו מעט ולא בצורה אפקטיבית. למרות זאת ננסה להגיד כמה מילים על הדברים שכן הוצגו.

אנדרואיד L :


עיצוב -  גוגל השיקה את מה שהיא קוראת לו Material design ממשק חדש וכמו אצל אמזון מנסה להיות מאד 3D , הכל מתחלק לריבועים ויש מימד חדש של עיצוב שזה הגובה מה שנותן למתכנת אפשרות לייצר תחושת עומק, אלמנטים כמו שורות והודעות יכולים לרחף למעלה ולעוף באפקט מעבר מהמסך כאשר הם מסיימים את את תפקידם.
גזר דין: העיצוב נראה לא רע, מאז מזכיר את העיצוב החדש של גוגל פלוס, שום דבר מרגש אבל שיפור חיובי בהחלט.

חלון ריבוי משימות - הכפתור של recent apps תמיד היה פונקציונלי אבל מאד מוגבל כי לא תמיד ראו מה יש בכלל בתוך הריבועים. אבל לפחות ידעת איזו אפליקציה זאת היתה. החלון החדש מאפשר הצגה יותר חדה ומאפשר מספר אלמנטים מתוך אותה אפליקציה שזה חידוש אדיר. לדוגמא: תחשבו שיש לכם דפדפן כרום פתוח עם 4 טאבים שכל אחד מהם חשוב. מעכשיו במקום לראות בחלון שכרום פתוח תוכלו לראות  ריבוע לכל טאב של הדפדפן. אז אם אתם כותבים מייל חדש ורוצים להעתיק דטה ממספר אתרים אז תוכלו לעבור ביניהם בלי צורך לעבור לכרום ואז לחפש את הטאב שוב.
גזר דין: חידוש קטן אבל מעולה במיוחד למי שכמוני יש לו קבוע 5 טאבים לפחות בדפדפן.

חלון ההודעות: חלון הודעות החדש מאפשר לכם לבצע אינטראקציה עם כל סעיף גם בשימוש בטלפון וגם במסך הנעילה. מה שהצריך עד היום מסך נעילה חלופי. יש כמובן כל מיני השלכות של אבטחת מידע ופרטיות שלא נדונו. גזר דין: חידוש קטן ושולי, לא ברור למה קיבל כל כך הרבה תשומת לב.

Personal locking: בדומה במקצת למוטו איקס מעכשיו מצב נעילת המסך עם קוד יושפע לבחירתך מהקרבה שלך לדברים אחרים שלך. נוכל להגדיר שכל עוד שהטלפון בקרבת השעון הוא לא ידרוש קוד נעילה אבל אם המכשיר נעלם או אבד והוא לא ליד השעון הוא יינעל עם קוד. נוכל להגדיר שכל עוד שהטלפון בקרבת ה-WIFI הביתי שלנו לא נידרש לקוד פתיחה.
גזר דין: נראה כמו שירות מעולה, צריך כמובן לבדוק את רמת ההגנה שלו ומה קורה אם אתה באוטובוס או באוניברסיטה והגנב יכול להיות שני שורות למטה, האם בכל זאת המכשיר יפתח עבורו. נדרשים הסברים כדי להחליט על רמת הגימיקיות ומצד שני נראה טוב.

פרוייקט Volta ומצב חסכון סוללה:  אם אפל סוגרת פערים מול גוגל אז כאן גוגל סוגרת פערים מהשותפות שלה. סוף כל סוף יש מצב חיסכון סוללה גם לגוגל הנקי. גוגל טוענת לעוד 90 דקות של מסך בגרסה הזו מאותו טלפון. בנוסף גם הצרכן וגם המפתח יוכלו לקבל מידע מפורט לגבי רמת בזבוז הסוללה בטלפון לצרכן ובאפליקציה למפתח. גזר דין: מוטב מאוחר מאשר לעולם לא, פיצ'ר נחוץ וחיובי שמתקבל בברכה ובשמחה.

כרומקאסט: הצעצוע הקטן של גוגל קיבל שדרוג יפה, מעתה ניתן יהיה לשדר את המסך המלא של הטלפון ואולי גם מוצרים אחרים ישר לטלוויזיה. במקום לחפש את הכפתור פר אפליקציה נוכל פשוט להראות את כל המסך היישר בטלוויזיה. גזר דין: שיפור קטן וחביב אבל מעט גימיקי.

android wear השעונים באים השעונים באים: גוגל כבר עשתה כנס על android wear וכבר השיקה לו ערכת פיתוח. אז לא ממש ברור למה קיבלנו כל כך מעט הפעם. הסבירו שניתן יהיה לנעול לפי המרחק מהשעון והסבירו שאפליקציה תוכל לרוץ בשני חלקים חלק מותאם לשעון וחלק מותאם לטלפון ולתקשר. הסבירו לנו על הכרטיסיות של גוגל נאו והיכולת לדפדף למעלה בין ההודעות וימינה לעוד מידע על הכרטיס. מה לא עשו? לא הראו לנו שעון ברצינות. לא דיברו על חיי סוללה. לא הביאו אחד מהנציגים של יצרני השעונים שנתנו מתנה למפתחים סמסונג ואל ג'י שיסביר על החומרה. גזר דין: מאכזב מאד, מעט מידי ומאוחר מידי. היה כבר כנס על WEAR הפעם היה כבר השלב לדבר תכלס ולא להמשיך לדבר בגובה של 30000 רגל. מה קורה אם השעון נגנב? האם הוא ננעל גם כן? האם ניתן למחוק אותו מרחוק? או לנעול אותו?

דברים קטנים:  גוגל דרייב לעסקים יהיה ללא הגבלת מקום תמורת 10$ לחודש, נוספה תמיכה ל BT 4.1 , גוגל דרייב תתמוך באופיס בצורה מלאה כולל עימוד ועיצוב, סוף כל סוף יהיה אפשר לקרוא מסמך מורכב בגוגל drive. בנוסף תהיה תמיכה מלאה יותר ב- google slides .

מה גוגל "שכחה" להזכיר בכנס?

  • שום מילה על Android silver
  • שום מילה על Nexus 6 ובכלל על תוכנית הנקסוס. אין לי בעיה שתעשו ארוע נפרד לנקסוס אבל לפחות תתייחסו לדאגה בשוק במקום להתעלם בארוגנטיות שמתאימה יותר לסיסקו מאשר לגוגל. גוגל מדברת ישירות לציבור מעט מאד פעמים בשנה ושווה לבזבז 5 דקות על מה שמטריד את הציבור הכי נאמן לכם. לא יהרוג אתכם לתת קצת יחס.
  • אין אזכור למספר הגרסה או לשם הסופי שלה, איזה ארוע השקה לאנדרואיד זה שאפילו השם לא והמספר לא מוכן?
  • היכן Google glass? שום אזכור לא למכירה המונית ולא לחידושים הלא גם זה android wear.
  • היכן Google plus? לא הפריכו ולא הצדיקו את השמועות על שינוי מבני של גוגל פלוס או פירוק שלה בין החטיבות השונות.
  • היכן Project ara ?
  • היכן project tango ?


 סיכום וכמה מילים על אנדרואיד לרכב ולטלוויזיה:
על גוגל Fit וגוגל לרכב אדבר בפוסט נפרד כי הם נושא גדול ומורכב וכנ"ל על אנדרויד TV .
נראה לי שיש מגמות סותרות. ברכב גוגל מכוונת לזה שהטלפון יהיה המוח והדשבורד יהיה רק מסך חכם שיקבל הוראות מהטלפון. גישה חיובית בפני עצמה.
בטלוויזיות הכיוון הפוך, הם רוצים להשיק טלוויזיות עם סוני, פיליפס ואחרות עם מחשב שלם בפנים שיאפשר משחקים.
בחירה תמוהה מאד. טלוויזיה אנחנו קונים פעם בכמה שנים. אני לא רוצה מחשב בפנים. יש סיבה למה יש setup boxes, ככה את השכל וכח החישוב מוציאים למכשירים דמויי google TV הישן או אפל טי וי ואותם ניתן לשדרג ב-100$ כל שנה. אז תחליטו האם הטלפון מרכז העצבים או כל מכשיר בפני עצמו.
יפה שהחליטו על מעבר סופי ל-ART על חשבון dalvik אבל היו צריכים להסביר יותר, במיוחד על מה יקרה לאפליקציות שלא עודכנו ולתת דדליין.
בסה"כ ארוע השקה מבולבל ולא מבושל מספיק.

למרות שרשמית זה ארוע למפתחים הגיע הזמן להפסיק עם התירוץ הזה. אם אתם כל כך רוצים לדבר אל המפתחים אז דברו איתם יום אחרי בעוד keynote ודברו בקווים כלליים אל העיתונאים ולצרכנים שצמאים למידע ורוצים לפחות את ההחלטות להבין. מה עוזר לי כל הגימיקים של השעון אם אני אצטרך לטעון אותו כל יום או פעמיים ביום? בשביל זה מביאים שותפה לכנס כזה ומדגימים מוצר אמיתי.
יפה מאד שאפשר יהיה לייבא אפליקציות של אנדרואיד לChrome OS אבל אז צריך לנטוש את הרעיון של אחסון קטן וחסר משמעות ולהביא את chrome OS לדיסקים של 128 ג'יגה כמו כל מחשב נורמלי.
ברגע שמתקינים עליו יישומי אנדרואיד הוא לא thin client יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה