8.9.14

שעונים חכמים: הדבר הבא או עוד מוצר מותרות חסר חשיבות?


שעונים חכמים הם לא דבר חדש, סוני מייצרת אותם כבר כמה שנים, חברות כמו גרמין וקסיו מייצרות שעונים עם תוספות כבר הרבה מאד זמן. אז למה עכשיו כל העולם הטכנולוגי כמרקחה?
מאז שאפל השיקה את האייפון ב-2007 ואחרי כן את האייפד ב-2010 כולם הבינו שהדרך הכי טובה לייצר יתרון שקשה לסגור אותו זה לצאת לשוק עם מוצר חדש או דרך חדשה לשווק מוצר ישן ואיתו לפתוח שוק חדש שבו ניתן לצבור יתרון עצום לפני שהמתחרות מספיקות להתארגן.
סמסונג מאז השקת האייפון בהיסטריה מוחלטת, היא משיקה עשרות טלפונים ושאר מוצרים חכמים כל שנה בניסיון להשיג את האייפד שלה או את האייפון שלה. היתה לסמסונג הצלחה יחסית עם הגלקסי נוט הראשון שאכן הצליח לפגוע בבטן הרכה של אפל שזה המסך הקטן והמאכזב של האייפון.
גם אני הייתי בין אלו שרצו וקנו את הנוט הראשון ועד היום הוא זכור לי בחיבה כאחד מהמוצרים שמאד נהניתי מהם.
הבעיה היא שמאז סמסונג זורקת לתקרה עשרות מוצרים כל שנה, בכל צבע סוג וגודל מסך ומקווה שאיכשהו המזל של הנוט יחזור על עצמו והוא לא חוזר. הגלקסי אס ממשיך למכור יפה וגם הנוט ממשיך את הטרנד אבל לא הרבה יותר מזה. זה עוד לפני שדיברנו על סוני, אל ג'י ו-HTC שלאורך השנים האחרונות לא ממש עשו מכרה זהב מהתחום הסלולרי וממשיכות לנסות לפעמים עם יותר מזל ולפעמים עם כישלונות צורבים.

מהרגע שהשמועות התחילו להתבסס שאפל עובדת על מחשוב לביש כל היצרניות האחרות נכנסו לפאניקה "רק לא לתת לאפל לברוח עם השוק שוב".
סמסונג השיקה מהר את הגיר הראשון עם מערכת הפעלה לא מותאמת של אנדרואיד ובקושי מכרה ממנו משהו. היא מיהרה להוציא את הגיר 2 עם מערכת הפעלה טייזן ומיהרה להעביר את משתמשי הגיר 1 מאנדרואיד לטייזן וגם זה לא סחף את השוק בסערה.
אם מתוך לחץ עצמי ואם בגלל דחיפה מהיצרניות גוגל השיקה את Android wear כמערכת בסיס לשעונים שנותנת צריכת אנרגיה יותר יעילה, גישה לממשק Google now  יחד עם הגישה הרגילה לנוטיפיקציות.
האתרים הטכנולוגים כותבים כל שבוע על שעון חדש ומתפרנסים מהקליקים. אסוס, סוני ואל ג'י הצטרפו לעגלה של Android wear, חלק מהן מהר וחלק רק בתערוכה האחרונה בברלין.

מי לא הצטרף? הציבור.




אפל כבר כמה שנים לא מצליחה לייצר את האייפד הבא. בעולם שנשלט על ידי אנליסטים וברוקרים מי שלא מצליחה לייצר גדילה ושווקים חדשים יכולה מבחינתם באותה מידה להיכשל. לא משנה שהרווחים שלה בשמיים אפל מקבלת הרבה ביקורת.
אז תשאלו היכן השעון של אפל? אפל עובדת עליו הרבה זמן וכבר גנבה מומחים מכמה חברות מובילות בעולם לשעונים וגם קנתה חברה או שתיים. אפל אפילו הביאה מעצבי אופנה וכוכבי ספורט בניסיון לייצר את ה- Cool factor .
הבעיה עם אפל היא שהיא לא באמת ממציאה כלום. אפל ייצרה את הבאז עם רמיזות לאורך כל השנה, כולל אחת לאחרונה של ג'וני אייב "לשוויצריה יש מה לדאוג". תהיתי לרגע האם הוא מדבר על שעונים או שאפל תשיק את ה- iChocolate .
למרות הרמיזות מה שאפל עושה הכי טוב זה להציץ למוצרים של המתחרות לנסות לזהות את החולשות המרכזיות של המוצרים שלהן ואז לנסות לצאת עם מוצר מנצח שעונה על השאלות שהמוצרים שקדמו לה לא פתרו.
כרגע יש לשעונים החכמים מספר בעיות מרכזיות:
  • חיי סוללה לא מרשימים בכלל כי אין הרבה מקום לסוללה בכף היד.
  • מעבר להודעות וכמה כרטיסים של goggle now אין לשעונים לבינתיים הרבה מה להציע שהטלפון לא עושה אם בכלל.
  • למרות הפינוק שבשעון והיכולת להשאיר את הטלפון בכיס או בתיק רוב הציבור משקיע בזמנים כלכליים לא קלים בעיקר במה שהוא מגדיר מוצרי חובה. הטלפון הוא מוצר חובה היום בעולם המערבי, השעון והטאבלט ממש לא כאלו.
  • עיצוב לא מרשים, אמנם המוטו 360 נראה טוב יחסית אבל הוא עדיין גדול ועדיין אין פתרון עבור חצי מהאוכלוסיה שזה נשים שלא רוצות שעון ענק ומגושם שנראה כמו שעון צלילה מכוער.
 האם יש לאפל מענה אמיתי לבעיות שציינתי? במיוחד בנושא חיי הסוללה קשה מאד להאמין.
בנושא העיצוב יש סיכוי סביר שאפל תפתיע לטובה לאור הרכש המאסיבי שהיא ביצעה בתחום.
כמו שהמכירות של האייפד הולכות ונחלשות קשה לי לראות את השעון כמוצר שיהיה מוצר חובה שיימכר בעשרות מליונים אלא אם אפל תפתיע עם פונקציונליות שלא חשבנו עליה.
לאפל אין מתחרה טוב לגוגל נאו, סירי לא מכילה הרבה מהמידע שיש לגוגל.
חברה בסדר גודל של אפל לא יכולה להרשות לעצמה מוצר שיימכר מעט ובקושי יעשה כסף. היא לא חברה כמו סמסונג שיורה לכל הכיוונים עם עשרות מוצרים. אם אפל לא תצליח לחשוב על דרך להפוך את השוק של השעונים החכמים לעסק של חצי מליארד-מליארד דולאר לא באמת שווה לה להיכנס בכלל.
הסיבה היחידה של אפל להיכנס לשוק הזה ללא מענה לבעיות שציינתי זה לספק לאקו סיסטם שלה את כל מה שהמתחרות מספקות ולא להראות כאחת שנשארת מאחור. נראה מחר או בארוע הבא באוקטובר האם לאפל נותרו עדיין הפתעות בשרוול.

לסיכום אגיד שאני לא מאמין גדול בשעונים חכמים כמו שהם נראים היום. טכנולוגים מתרגשים אבל הם מתרגשים מכל שטות שההנדסה שלה מרשימה. בקרב חובבי החידושים ו- early adopters נראה שעונים מהר מאד ויהיה להם מה להשוויץ בישיבות ובכיתות מול חברים וקולגות.
קשה לי לראות את הציבור הרחב משלם 1000 ש"ח ומעלה על מוצר שכל מה שהוא עושה גם הטלפון שלהם עושה. במיוחד כאשר יצרניות כמו סמסונג יורות לעצמן ברגל כאשר הן מחייבות טלפון של סמסונג כדי להפעיל את השעונים שלהן לפחות בהפעלה הראשונית וגם בעדכוני גרסה.
לטעון כל ערב 3 מוצרים ולהחליף כל שנה או שנתיים 3 מוצרים זה עול גדול מידי ואני לא רואה את חברות הטכנולוגיה מצליחות לגרור את הציבור לחשוב שזה חיוני.
אם השעונים יהיו מה שהם צריכים להיות שזה אביזר מגניב וזול בעלות של כ-99$ ומטה אני מאמין שיהיה על מה לדבר אבל אנחנו עדיין לא שם. בטח לא בישראל.


תגובה 1:

  1. לדעתי המוטו 360 הוא יפה. לא באופן יחסי לאחרים. פשוט יפה.

    השבמחק