25.2.17

סקירה - Canon 80D מצלמה לחובבנים וחובבנים מתקדמים


קאנון וניקון מייצרות מצלמות לחובבים, לצרכנים הכבדים ולצלמים מקצועיים עוד מלפני קום מדינת ישראל. אם תשאלו עכברי פורומים חובבי צילום הם יטענו בלהט רב שהן כבר מזמן לא מחדשות ושהבכורה העולמית מזמן עברה לסוני/אולימפוס/פנאסוניק ואחרות שמחדשות יותר מהר ומובילות את העולם של מצלמות חסרות מראה.
אם נאמין לכל אתרי הצילום המגמה ברורה לחלוטין. מצד שני כאשר בודקים נתוני מכירות מסתבר שקאנון וניקון עדיין מוכרות יותר ושהשוק ההמקצועי וגם החובב עדיין לא עבר ברובו למצלמות חסרות מראה.
אז למה הפער? קודם כל מצלמות חסרות מראה לרוב לא זולות בכלל, יש להן לרוב חיישן קטן יותר, חיי סוללה נמוכים

משמעותית והיצע עדשות קטן משמעותית משל קאנון וניקון. יש למצלמות חסרות מראה גם יתרונות משמעותיים כמו גודל ומשקל ואחרים אבל הרבה אנשים ואני ביניהם עברו למצלמת חסרת מראה של סוני והחליטו אחרי שנתיים וקצת לחזור לקאנון.
האם הקאנון 80D מחזירה את סדרת הביניים של קאנון לקדמת הבמה ומשתווה למתחרות? האם כדאי לקנות במקומה מצלמת חסרת מראה, או אולי מצלמת Full frame ? או סתם מצלמת ריפלקס של יצרן אחר? על זאת בסקירה שלפניכם:






רקע:

לפני שנעבור לדיון על גוף המצלמה והמפרט שלה קצת רקע על הכותב והסיטואציה.
אני לא צלם מקצועי, אני לא מצלם חתונות או ספארים בטנזניה וקניה.
אני מצלם להנאה בלבד כבר המון שנים ומ-2011 עם מצלמות ריפלקס וחסרות מראה.
אני גם לא אפרט כאן על אינסוף התכונות הטכניות של המצלמה אלא רק אעבור על החשובות ברפרוף.
מי שרוצה סקירות של 30 עמודים עם ניתוח טכני עמוס לעייפה ומלאות ז'רגון מקצועי יש מקומות טובים יותר כמו DPreview  או ערוצי יוטיוב מתמחים כמו הערוץ של טוני נורתרופ . שם תקבלו ביטס ובייטס. הסיבה שאני כותב את הסקירה הזו היא שבעיני האתרים האלו חוזרים כל הזמן על אותן שגיאות:
הם בודקים מצלמות של 4000 ש"ח עם עדשות של 8000 ש"ח. לטעמי מי שקונה מצלמה ב-2500 ש"ח לא יקנה עדשות ב-10000 ש"ח שמיועדות למצלמות יקרות בהרבה.
דבר שני שהם עושים שמרגיז אותי זה שהם יורדים להשוואות כל כך איזוטריות ולדקויות כל כך שוליות שמלבד צלמים מקצועיים לא מענינות אף אחד. אז אתה מקבל טונה של מידע מסובך ולא ברור והתמונות שמצלם הסוקר המקצועי עם עדשה של 10000 ש"ח לא דומות בכלום לתמונות שיוצאות לך עם עדשה של 1500 ש"ח גם בגלל הצלם ובעיקר בגלל עדשות לא נכונות לסקירה.
התמונות שתראו כאן צולמו על ידי צלם חובב כמוכם שקנה עדשות שעולות בד"כ פחות משליש ממחיר המצלמה ולכן יהיו דומות יותר לתמונות שלכם יהיו עם אותה מצלמה לטוב ולרע.



חומרה ונוחיות שימוש:

ה-80D היא מצלמה ששייכת לדור הביניים של קאנון היא לא מהסדרה הזולה של מצלמות הריפלקס של קאנון כמו סדרת ה-Rebel עם מצלמות כמו 700D והיא לא מצלמה סופר מקצועית כמו 5D Mark IV או 1D-X. היא מגיעה עם שילוב מוצלח של חלק מהתכונות המקצועיות וחלק מהפשטות שימוש של המצלמות הפשוטות יותר.
יש לה חיישן חדש יחסית עם 24 מגה פיקסל אחרי שנים שקאנון סירבה לשדרג את החיישן 18 מגה פיקסל שהשיקה עוד מימי ה- 550D ועד ה-700D למרות הוספת מסך מגע ודברים אחרים התעקשו שם לא להוציא חיישן חדש שיתחרה בחיישנים המובילים של סוני וניקון.
היא כבדה יחסית (730 גרם) אבל מרגישה כמו שמצלמת יוקרה צריכה להרגיש, חזקה, עמידה ונוחה לאחיזה לא כמו חלק מהמצלמות ללא המראה שמרגישות קצת כמו צעצוע שמלא טכנולוגיה אבל לא נוחות לאחיזה ולא עמידות לחיי צלם בשטח.
10 תכונות החומרה העיקריות שלה הן:
  1. חיישן חדש יחסית של 24 מגה פיקסל ועם מעבד חדיש עם טווח דינמי מרשים.
  2. סוללה גדולה שמחזיקה לי הרבה מעבר ל-1000 תמונות בטעינה אחת.
  3. היא מצלמת 7 תמונות בשניה מה שדי והותר לצלם ארוע ספורט של הילדים או מסיבה ואפילו לצלם חיות וציפורים.
  4. יש לה מסך מגע מצוין שמאפשר בוידאו גם פוקוס מתמשך ומתמיד אפילו בתצורת מסך אחורי ולא דרך העינית בצורה מעולה.
  5. 45 נקודות פוקוס (כולן קרוס טייפ כלומר קבוצות גדולות של נקודות פוקוס איכותיות שמאפשרות לעקוב אחרי הילד בפארק או אחרי הציפור בטיול).
  6. עמידה למים ואבק עם עדשה מתאימה - לא ניתן לצלול איתה אבל אין מה לפחד מגשם מטפטף או קצת חול ברוח שייכנס ויהרוס את המצלמה כל עוד שגם העדשה מוגנת למזג אוויר.
  7. כאשר משתמשים במסך LCD האחורי המסך מציג את השינויים שאתם עושים בהגדרות תוך כדי השינוי ולא רק לאחר הצילום שכבר יכול להיות מאוחר מידי.
  8. צילום בסלואו מושן של 60 FPS וצילום Time Lapse שמייצר את הסרטון בתוך המצלמה ואין צורך בכלים צד שלישי ועבודה במחשב.
  9. פלס תוכנתי (Level)- לכל מי שמתקשה לשמור את האופק ישר ואת העמודים במצב הנכון המצלמה מספקת פלס דינמי שקיים גם בתצורת העינית וגם בשימוש במסך האחורי.
  10. שקע אוזניות מאפשר להקשיב לסאונד של הוידאו שאתם מצלמים ולזהות בעיות של סאונד חלש או מעוות תוך כדי הצילום במקום להגיע הביתה ולגלות שם שיש לכם ראיון יפהפה רק בלי תוכן כי הסאונד נמוך ומעוות.

איכות תמונה:
איכות תמונה מוזכרת בכל ביקורת שתמצאו באינטרנט אבל מה זה בעצם איכות תמונה וממה האיכות מורכבת?
איכות התמונה מורכבת מכמה גורמים:
1. האסתטיות של הנושא - אם התמזל מזלכם לפגוש את גל גדות בפארק והיא הסכימה שתצלמו אותה אז יש לכם נושא מושלם אבל זה רק הגורם הראשון לאיכות התמונה.
2. קומפוזיציה - יפה שגל הסכימה שתצלמו אותה אבל אם תצלמו אותה מול השמש עם קיר בטון מאחוריה ומלא לכלוך על הרצפה זאת לא ממש תמונה לעיתון נכון? לעומת זאת אם תזיזו אותה כך שתהיה שורת עצים מרחוק מאחוריה עם הפרדה מושלמת, השמש תהיה בגב שלכם ותייצרו קווים מושלמים עם המעקה ושתי יונים לבנות קטנות בצד אז לקחתם נושא מעולה והפכתם את התמונה למשהו מיוחד על ידי מניפולציה של הסביבה לבנות תמונה מענינת ומושכת עין.
3. שליטה בסביבה דרך המצלמה ואביזרים - זה יפה שיש לכם אשה יפה ואפילו העמדתם אותה בצורה מענינת אבל את כל זה יכולתם גם לעשות עם טלפון סלולרי.
הנדבך האחרון הוא השליטה בציוד והתאורה כדי לייצר סופית את התמונה שיש לכם בראש. אם זה שימוש בעדשת 85 מילימטר שמתאימה לפורטרייטים, אם זה להאיר עם רפלקטור מצד ימין כדי שלא יהיו צללים מתחת לעין הימנית שלה וכל הפנים יהיו מוארים בצורה מלאה ואם זה בחירה נכונה של אורך המוקד ועומק השדה שמבטאים בצורה מושלמת את החזון שהיה לכם בסעיף 2.
4. תיקונים בחדר העריכה - גם הצלם הטוב ביותר עדיין יישב בבית מול לייטרום או פוטושופ בשביל להסיר את המנוף המכוער מהרקע או להציל אור מהצללים ועוד ועוד.

ציינתי בכוונה את כל האספקטים האלו כי אנשים נוטים לטעות ולחשוב שאם היתה להם מצלמה מקצועית אז התמונות שלהם היו יוצאות בדיוק כמו שהן יוצאות במגזין אופנה מקצועי או בטקס פוליטי גדול.
יש הרבה יותר בצילום טוב מאשר איכות החומרה. ואם אני צריך לדרג את החשיבות של הגורמים בדרך לתמונה מושלמת:
1. הקומפוזיציה ראשונה כי בלעדיה אין כלום.
2. תאורה נכונה
3. איכות העדשה - חשובה בהרבה מאיכות המצלמה.
4. איכות המצלמה.
5. עריכה איכותית במחשב.

מאחר וזו סקירה של מצלמה ולא של עדשות או קורס קומפוזיציה בואו נדבר קצת על איכות התמונה של ה-80D.
מנסיון של מספר חודשים אני מאד מרוצה מהטווח הדינמי שלה, אני מצליח לשקם הרבה איזורים חשוכים ולהימנע מאובדן פרטים בחלקים מוארים מידי שנוטים להישרף במצלמות פחות טובות. גם לאחר שימוש באותן עדשות שהיו לי ב-600D אני מקבל תוצאות טובות לאין ערוך מה-80D.
מכיוון שאין טוב ממראה עיניים הנה מספר דוגמאות של תמונות שצילמתי איתה במגוון של עדשות שהמשותף לכולן זה שהן אינן יקרות ועדיין נותנות תמורה יפה לצלם החובב:

צילומים עם עדשת מאקרו:


צילומים עם עדשת זום:


צילומים עם עדשת פריים:


בכל מגוון העדשות קיבלתי תוצאות יפות מאד מה-80D ובשום שלב לא הרגשתי שהמצלמה מהווה לי תקרה של זכוכית ומונעת ממני להגיע אל התוצאות שקיוויתי להשיג. כל התמונות עברו עיבוד בלייטרום כי אני מצלם רק Raw ולא Jpeg.
בנוסף צילמתי איתה פורטרייטים לאתר החברה שלנו וארועי חברה שמטעמי פרטיות הארגון לא אחלוק איתכם כאן אבל די להגיד שגם שם היא לא אכזבה אפילו לא לרגע.

לפני שנגיע לסיכום אני חושב שצריך להתייחס לשאלות העיקריות שעוברות בראש של כל אדם ששוקל לקנות את ה-80D
ותוהה האם זאת הקניה הטובה יותר עבורו. אני כמובן אתייחס מזווית הראייה שלי ובהתאמה לצרכים שלי בעוד שיכול להיות שלכם יהיו שיקולים אחרים. אני גם אתייחס מזווית ראייה של מישהו שבילה שנתיים בעולם חסרות המראה ובחר לחזור לקנון.

למה לא מצלמה ללא מראה?

אחרי שביליתי שנתיים עם מצלמה מעולה של סוני החלטתי לחזור לקנון מהסיבות הבאות:
  • מסך מגע - לסוני באותו טווח מחירים אין מסך מגע שמאד נוח במיוחד כאשר אתה מצלם שיחה ורוצה לעבור פוקוס בין דובר לדובר.
  • חיי הסוללה - חיי הסוללה של ה-80D פנומנלים בסוני כל הזמן דאגתי שמה אשאר ללא סוללה בדיוק בקטע וידאו הקריטי של הארוע ובגלל שלא יכולתי לשמוע את הוידאו שאני מקליט באוזניות תמיד חששתי שאחזור הביתה לוידאו לא שמיש.
  • מחיר - אמנם יש מצלמות חסרות מראה זולות כמו ה- G7 של פנאסוניק אבל היא הרבה פחות מושקעת מהקאנון וכדי להשתוות לתכונות של ה-80D מלבד רזולוציית וידאו צריך לשלם הרבה יותר מאשר לקאנון.
  • היצע עדשות - עולם הקאנון והניקון מלא בעדשות די איכותיות של קאנון, סיגמא וטמרון בטווח מחירים של מתחת ל-1500 ש"ח לעומת זאת בסוני ההיצע ממש נמוך. וגם אם תקנו מתאם יקר של מטאבונס או מתאם זול יותר של סיגמא עדיין לא כל עדשה עובדת איתו ויהיה לכם חוסר איזון מהותי במשקל של גוף מול עדשה במיוחד ביום צילומים ארוך.
  • עמידות  - ה-80D עמידה לאבק ומים, יש גם לאולימפוס ופנאסוניק מצלמות ללא מראה עמידות ואיכותיות אבל הן עולות פי 2 מה-80D אז כל מי שמסתנוור ממצלמות כמו EM1-MK2 של אולימפוס או GH5 של פנאסוניק ואפילו ה- XT-2 של פוג'י תבדקו את המחירים שלהן ומחירי העדשות שלהן ותחזרו אלי אחרי שהשוויתם ל-80D ולעדשות שמתאימות לה.
למה לא מצלמת Full frame כמו ה-6D ?

כשבחרתי ב-80D התלבטתי רבות האם לקחת את הקפיצה למצלמת 35 מילימטר מלאה "כמו שהמקצוענים בוחרים".
אחרי ניתוח התכונות והעלויות לא נשארה לי התלבטות בכלל.
  • מחיר גוף - מצלמת ה-FF הזולה ביותר של קאנון ה-6D עולה 5100 ש"ח לעומת ה-80D שעולה 4150 .
  • מחיר עדשות - עדשה באורך מוקד נפוץ כמו ה- 24-70 של FF שמקבילה בערך ל-17-50 במצלמת APS-C כמו ה-80D עולה בערך 3500 מטמרון ואם מוכנים לרדת ל- F4 אז לקנון יש בערך ב-3300 לעומת 17-50 של סיגמא עבור ה-80D בערך ב-1300 ש"ח!!  פחות מחצי. יש גם הבדלי איכות אבל סף הכניסה לעדשות FF מאד גבוה כספית.  אם תרצו זום משמעותי (מעל 300 ) פערי המחירים הופכים לאסטרונומים.
  • נקודות פוקוס - ל-80D יש 45 נקודות קרוס טייפ , ל-6D יש אחת קרוס טייפ במרכז ורק 11 סה"כ.
  • צילומים לשניה - ה-80D מצלמת 7 תמונות לשניה שזה סביר לצילומי ספורט וציפורים לעומת 4.5 ב-6D
  • רזולוציה - ה-80D מגיעה עם 24 מגה פיקסל לעומת 20.2 ב-6D לא דרמטי אבל עדיין משמעותי במיוחד אם אתה אוהב לחתוך את התמונות שלך.
  • מסך מגע - ל-80D יש מסך מגע ול-6D אין.
 ישנם גם יתרונות ל-6D אבל בעיני יש הרבה יותר יתרונות ל-80D והמצלמת FF הבאה בתור בקאנון עוד יקרה בהרבה מה-6D.

למה לא מצלמת ריפלקס מתוצרת ניקון או פנטקס?
בתוך מצלמות הריפלקס יש פערים הרבה יותר קטנים ולרוב זה פשוט יותר מה שמתאים לך בנקודת הזמן שאתה רוכש.
על הנייר ל5600 של ניקון יש איכות תמונה מעט טובה יותר אבל לא ניתן לראות את ההשפעה של שינוי הגדרות חי בזמן השינוי במסך האחורי. בסופו של דבר ניקון בחירה טובה בדיוק כמו קאנון וזה יותר עניין של טעם ביניהם.
אני מעדיף את התפריטים והבחירות של קאנון ואחר יעדיף את ניקון בגלל שהם הורידו את ה- low pass filter ובגלל שה-5600 קלה יותר.

סיכום:

הקאנון 80D היא מצלמה שהיא בעצם סוס עבודה מגוון. היא לא עם החיישן הכי איכותי ל- APS-C ואין לה את הרזולוציה הכי גדולה או איכות התמונה הכי טובה. אבל בניגוד למרבית האחרות היא בינונית עד מעולה בהכל ולרוב תענה על הדרישות של כל חובבן או prosumer ולא תאכזב.
לעומתה חסרות המראה של סוני, פנאסוניק אולימפוס וכו' מגיעות עם יתרונות וגם הרבה חסרונות והן מלאות בפשרות כמו חיי סוללה בחלק או מחסור במסך מגע או עדשות זולות באחרות.
ה-80D תיתן לך כל הזדמנות להגשים את הפוטנציאל שלך בצילום ולא תעצור או תעכב את ההתפתחות שלך כצלם שזה כל מה שאנחנו יכולים לבקש ממצלמה איכותית ואמינה. חוץ ממשקל או צילום 4K אין לה שום חיסרון שהוא show stopper לאף אחד.
אם משקל וגודל זה הדבר היחיד שחשוב לך אז לך על חסרת מראה. מכל בחינה אחרת ה-80D היא בחירה מוצלחת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה