30.11.10

למה לבצע ROOT או להתקין רום על הטלפון שלך?

השאלה של למה לבצע ROOT או למה להתקין רום היא שאלה שחוזרת על עצמה בערך 4 פעמים ביום בכל מיני פורומים ודיונים על אנדרואיד וגם על טלפונים אחרים, אז החלטתי פעם אחת ולתמיד לעשות את הרשימה ולהפנות אליה בפעם הבאה שאשאל.

למה כן לבצע ROOT ולהתקין רומים

1. שיפור דרמתי בביצועים - יצרני חומרה תמיד משאירים לעצמם מרווח בניצול של המעבד של המכשיר ובניצול הזיכרון שלו כדי לשמור על הסוללה וכדי לא לאמץ אותו עד המקסימום. כבר ראינו טלפונים כמו ה- G2 שהיצרן שיווק אותו כאשר המעבד מוגבל תוכנתית ל-800MHZ וההאקרים הצליחו לשנות את ההגדרה עד 1800MHZ , ישנן תוכנות כמו Set CPU ואחרות שמאפשרות למשתמש האינטיליגנטי לשלוט על עוצמת המכשיר, או לחילופין למצוא מאמר של מישהו שכן מבין ולהעתיק ממנו.

2. שיפור בזמני סוללה - ספקי סלולר אוהבות להתקין הרבה זבל על המכשירים וגם היצרן לעיתים סוגר חוזים עם כל מיני ספקי תוכן ושם אפליקציות כמו Amazon mp3 שבארץ לא ניתן להשתמש בהן בכלל והן סתם אוכלות מקום וכח מהסוללה. עם רום מותאם אישית אתה יכול להסיר כל מיני אוכלי סוללה וזיכרון ולקבל מערכת הפעלה רזה יותר ולכן חסכונית בהרבה בסוללה. המכשיר בד"כ מגיע עם סט הגדרות בודד לכל המקרים בעוד שעם תוכנות מסוימות אתה יכול בתור משתמש עם ROOT לקבוע שרק כאשר המעבד צריך את מלוא העוצמה הוא אכן ישתמש בה ובשאר הזמן הוא יכול לעבוד במהירות שעון נמוכה יותר ולחסוך בסוללה.

3. התקנת הטוב מכל העולמות -  כל יצרן של אנדרואיד מוסיף את המעטפת שלו מעל המערכת הבסיסית של גוגל, וזה אומר כל מיני התאמות שחלקן מצוינות ומשפרות את חיינו, למה שלא ניקח את הטוב מכל יצרן ונרכיב את הטלפון האולטימטיבי? אתה יכול לשם דוגמא לקחת את המקלדת המצוינת ש-HTC פיתחה ולשים אותה על הנקסוס 1, או לקחת את הרקעים החיים מהדל סטריק ולשים אותם על הגלקסי אס. עצם העובדה שאתה ROOT אומרת שאתה בעצם לא מוגבל לכל ה-"חוקים" שהיצרן או הספק הסלולרי קבע, ויש ב-XDA מאות דוגמאות.
דוגמא חביבה שאני הכי אוהב, כאשר יצא הנקסוס 1 הוא היה מערכת הפעלה נקייה של גוגל כי הוא שווק כגוגל פון. חודש לאחר מכן יצא ה-Desire שהיה בעצם נקסוס 1 רק עם המעטפת של HTC שנקראת SENSE. הדיזייר כלל המון תוכנות מעולות ותמיכה ברדיו FM שקיים מבחינת חומרה ופשוט לא הופעל תוכנתית בנקסוס. הנה נכנס לתמונה ההאקר הבריטי פול אובראיין ומבצע מה שקרוי בתחום PORT ומתאים בעצם את המערכת הפעלה של הדיזייר אל הנקסוס 1 ומאפשר לבעלי הנקסוס אחד לא להרגיש מקופחים לעומת בעלי הדיזייר וגם הם יכולים פתאום להנות מרדיו FM  וכל הווידג'טים של HTC.

4. שדרוג למערכת הפעלה חדשה יותר -  לא מעט פעמים יצרן חומרה כמו סמסונג מחליט לעדכן את המערכת הפעלה שלו בשווקים מסוימים בלבד או רק אצל ספקים סלולרים מסוימים. אתה יכול פתאום לראות שכל השוק כבר מתהדר בגרסה 2.2 של מערכת ההפעלה ורק אתה בגלל חוסר רצון של סלקום/אורנג'/פלאפון עדיין תקוע בגרסה 2.1  או אפילו 1.6 (אהם סוני אהם סוני). במרבית המקרים החברה של XDA יאפשרו לך להוריד רומים משווקים וספקים אחרים שכבר אפשרו את השדרוג ובכך "לעקוף" את המגבלות של הספק שלך.
במקרים אחרים כמו הגלקסי הראשון ממש יבנו עבורך גרסה של מערכת הפעלה מתקדמת יותר שהיצרן עצמו לא בנה. האמינו לי אין כמו להתקין רום חדש ולקבל במכשיר שכבר שילמת עליו מערכת חדשה לגמרי, ממש כאילו שדרגת מכשיר ללא עלות. או לחילופין יאפשרו לך  לחבר את הנייד שלך לאינטרנט דרך הסלולר מה שהספק האמריקאי שלך רוצה עוד 20$ לחודש על התענוג למרות שאתה בחבילת דטה לא מוגבלת.

5. גיבוי ושחזור -  אחד מהדברים שקורים בכל מחשב או טלפון זה שאתה עם הזמן מתקין ומסיר המון תוכנות ולאט לאט אתה מרגיש כיצד הטלפון נעשה איטי יותר ואתה מתחיל להסיר תוכנות והמהירות לא ממש חוזרת, הבעיה היא שכאשר אתה לא ROOT יש המון חלקים במערכת הפעלה ששום תוכנה מהמרקט לא תאפשר לך לגבות או לשחזר. ואם תחזיר את הטלפון להגדרות יצרן תגלה שהמון דברים חשובים הלכו לאיבוד.
כאשר אתה ROOT אתה יכול להתקין תוכנה כמו Rom Manager ובעצם לבצע גיבוי מלא של מערכת ההפעלה כולל כל ההגדרות ה"נעולות" ובכל זמן עתידי לשחזר את הגיבוי ולחזור מכל בחינה שהיא בדיוק לנקודה שהיית בה בזמן ביצוע הגיבוי.
תוכנות כמו Titanium backup כאשר הן מזהות שיש לך ROOT מסוגלות לגבות את התוכנות וגם דברים כמו SMS או כל פריט אחר ולאחר שחזור של Rom manager להחזיר לך את ה-SMS ששלחה לך חברה שלך אתמול עם הרשימה של הדברים שהיא רוצה מהדיוטי פרי שאם לא תביא אין לך לאן לחזור :-)


למה לא לעשות ROOT ?

טוב אחרי ההסבר הארוך של כל היתרונות של ROOT וודאי תגידו:  אין שום סיבה לא לבחור בחופש, מה יכולה להיות הסיבה לא להפיק את המקסימום מהמכשיר?
אז הנה כמה סיבות לא לבצע ROOT:

1. ביצוע ROOT  בעצם מבטל את האחריות של הספק והיצרן ובעצם מפר את תנאי השימוש, אם המכשיר שלך עבר את התהליך ואז יש לו תקלת חומרה, אתה הולך עם המכשיר לספק הסלולרי והוא יכול לסרב לתת לו שירות. ברוב המקרים זה לא יקרה אבל זה אכן סיכון קיים ולא זניח. אם רכשת את המכשיר מחו"ל אתה עלול לשלוח אותו לחו"ל על חשבונך ולגלות שהם מסרבים לתקן אותו.

2. האקרים הם לא חברת חומרה - למרות כל השכל והיצירתיות של ההאקרים לפעמים הם גם מקלקלים דברים תוכנתית בזמן שהם מתקנים דברים אחרים, צריך סבלנות ולהבין שלא תמיד יצרן הרום יושב בבית מרוכז בבעיות שיש לך עם הטלפון ולעיתים יש לו עבודת יום שבכלל לא קשורה לנושא ובעיות מסוימות ייקח להן זמן רב עד פיתרון.

3. ה-Brick האיום - הסכנה הגדולה ביותר במשחק עם רומים ובטלפונים מסוימים גם בביצוע ה-ROOT זה שביצוע התהליך על ידי מישהו שלא מבין או אפילו טעות כתיב בפקודה אכן יכולים להביא את הטלפון ממכשיר יקר ואיכותי לקופסת פלסטיק שלא נדלקת.
בעצם הטלפון הפך ללבנה יקרה מאד שבמקרה הטוב תשמש כמעצור דלת, זה אינו נפוץ מידי אבל הפורומים מלאים באנשים שמורטים שערות בייאוש מכיוון שלא ממש הלכו לפי ההוראות או לחילופין נגעו ברכיבים כמו המודם של הטלפון שאם נוגעים לו היכן שמדגדג אתה יכול להגיע להשבתה טוטאלית.
הפתרון: אם אתה לא מאד טכני לך לפורומים כמו iandroid.co.il ותמצא מנהל פורום או מישהו מאד מקצועי תן לו כמה מאות שקלים ותן לו לבצע את התהליך.

4. תיקוני יצרן - לא מעט פעמים באותו זמן שההאקרים מנסים לתקן את הבעיות בטלפונים גם היצרן עוסק בכך ומפיץ מה שנקרא OTA שזה בעצם עדכון שאתה יכול להוריד אל הטלפון שמתקן בעיות או משדרג את המכשיר ( ota= over the air)
מהרגע שביצעת ROOT העדכון יכשל כי היצרן יזהה שינוי שהוא לא מכיר ולא יבצע את העדכון, ואז אתה צריך להמתין עד שיצרן הרום או ה-ROOT יוציאו גרסה שכוללת את העדכון החדש.


בסופו של דבר כל הסיבות ל-ROOT מתנקזות לאותו עניין, לקחת שליטה על המכשיר, על איך שהוא פועל, איך שהוא נראה. אתה יכול לשמור לך את האפשרות לעבור בין גרסאות שונות של המערכת שבאחת אתה רוצה מקסימום ביצועים ובאחרת אתה רוצה מקסימום סוללה או כל דבר אחר.
זה הטלפון שלך ואין סיבה שמישהו יגביל מה מותר לך או אסור לך להחזיק עליו או לעשות לו, תשאלו בעלי אייפון כמה דברים סטיב ג'ובס לא מרשה להם לעשות ותבינו שאנדרואיד= חופש. אבל זה חופש שצריך לקחת ולנצל אחרת לא תפיק את המקסימום מההשקעה שלך. עם הכח גם באה אחריות כי אתה בעצם אחראי על גורלך ולוקח את הסיכון.
לכן ROOT הוא לא לכולם אבל שווה את הסיכון לטעמי, אם אתה יודע מה אתה עושה או מפעיל מישהו שיודע.

הספורט החביב על ישראלים הוא "זהה את האינטרס" אז למען הסר ספק, אני לא גובה כסף על ביצוע אף אחת מהפעולות שתוארו לעיל, אני לא מוכר שירותים לאף אחד!
אני מבצע  את הדברים הללו לשעשועי האישי וכעזרה לחברים במצוקה.

אין לראות במאמר הזה כהמלצה לבצע שום פעולה במכשיר שלכם ואין הכותב נושא בשום אחריות לשום דבר שיקרה למכשיר, לאחריות חומרה של המכשיר שלכם או על הפרת ההסכם בינכם לבין הספק הסלולרי שלכם או יצרן החומרה של הטלפון שלכם.

13 תגובות:

  1. שלום.
    ברשותי HTC LEGEND מסלקום.
    אני רוצה לשדרג אותו לפרויו 2.2
    הבנתי שיש פונטים מובנים לעברית בפרויו
    אבל אין מקלדת והטקסט מיושר לשמאל בניגוד דווקא לגירסה 2.1 וזה מבאס.
    מקלדת יש במרקט אבל מה לגבי יישור לשמאל ?

    השבמחק
  2. יש ללג'נד כבר רום שכולל תיקונים מלאים לעברית וגרסה 2.2
    אם אתה טכני אז תקרא כאן
    http://forum.cyanogenmod.com/topic/11741-cyanogenmod-61-for-htc-legend-v610-12072010/

    השבמחק
  3. אם אתה לא טכני אז תמצא עזרה בפורומים כמו iandroid.co.il
    שם יש הרבה מדריכים בעברית.

    השבמחק
  4. שלום,
    יש לי DESIRE עם NEXTROM 1.5.1.
    אני דיי חדש בנושא הרומים, יותר בקטע של משחקי 3D של GAMELOFT :)
    על איזה רום חדש ואיכותי עם עברית כמובן אתה ממליץ?
    בנוסף ראיתי ב XDA אפשרות לבשל רומים, האם כדאי? האם פשוט הנושא?

    השבמחק
  5. http://iandroid.co.il/forum/topic6748.html

    השבמחק
  6. הקישור הוא לפורום ושם יש קישור לבלוג ושם רשום שיש קישור באותו דף וזה לא קיים.
    איך אני משיג את הרום הזה?

    השבמחק
  7. רן אני מנסה להשיג אותך בגוגל צ'אט,
    אני yadintz

    השבמחק
  8. הנה קישור ישיר להורדה
    http://www.multiupload.com/E3JD2ZGCCT

    אני מצטער אבל אני בעבודה ולא יכול לצ'וטט עם אנשים על נושאים שלא קשורים לעבודה.

    השבמחק
  9. תודה רבה, אני מבין אותך.
    יישר כוח.

    השבמחק
  10. as Israeli in Germany need on new Samsung ACE 2.2.1 Hebrew fonts. What I learn that root process is a must for Hebrew fonts, from different blogs I learn that froyo version out of Israel bought in Asia or Europe - fact don't have Hebrew fonts

    השבמחק
  11. Asian phones sometimes do not have hewberw fonts
    in those cases you do need to root your phone in order to copy the fonts and implemement right to left for hebrew language

    השבמחק
  12. תדוה רבה החלטתי שלא שווה להתקין רום עם המכשיר בסדר גמור פשוט לוותר על התענוג שיכול להשביט לך את המכשיר ממש פשוט כמו להמר

    השבמחק
  13. תדוה רבה החלטתי שלא שווה להתקין רום עם המכשיר בסדר גמור פשוט לוותר על התענוג שיכול להשביט לך את המכשיר ממש פשוט כמו להמר

    השבמחק