15.8.11

גוגל רוכשת את מוטורולה מובייל - רשמים ראשוניים

כמו שכולכם בוודאי כבר שמעתם גוגל הגישה הצעת רכש למוטורולה על חטיבת הסלולר שלה. למרות מה שקראתם בכמה אתרים נפוצים הרכישה עדיין לא רשמית, יש שני מכשולים עדיין בדרך. הראשון הוא אישור מועצת המנהלים של מוטורולה (נשמע סביר ביותר) והשני אישור הרגולטורים האמריקאים וגם האירופים. בהצהרה של גוגל לבורסה הוסף המשפט הבא:

The transaction is subject to customary closing conditions, including the receipt of regulatory approvals in the US, the European Union and other jurisdictions, and the approval of Motorola Mobility’s stockholders. The transaction is expected to close by the end of 2011 or early 2012.

בהנחה שהרגולטורים לא יתנגדו וגם בעלי המניות של מוטורולה לא ממש יסרבו, עדיין הרכישה תקרה רק בסוף השנה עד תחילת השנה הבאה ולא ממש ניתן לראות מה בדיוק יקרה עד אז עם כל התביעות.

התחושה הראשונה שלי מהרכישה הזאת היא לא כל כך טובה, יש משמעויות גם מבחינת גוגל וגם מבחינת אנדרואיד ולא כולן טובות.

דברים טובים ברכישה:
  • גוגל מקבלת ברכישה אחת מהיצרניות הותיקות ביותר בסלולר כולל פורטפוליו חביב של פטנטים שיכולים להוות הגנה טובה מאפל ומיקרוסופט.
  • המכשירים של מוטורולה  יהיו כנראה ונילה אנדרואיד ויקבלו עדכונים סטייל נקסוס.
  • הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא שגוגל מפסיקה עם הבכיונים בבלוג ונוקטת צעד גדול וחזק להראות את המחויבות המתחזקת שלה לאנדרואיד ולהגנה עליו מפני הטרולים כדוגמת לודסיס וגם אפל ומיקרוסופט.
דברים רעים ברכישה:
  • גוגל לראשונה הופכת לנתבעת ראשית ומגדילה את החשיפה שלה לסיכון הכלכלי מאשר מה שהיה עד עכשיו כאשר אפל ומיקרוסופט לא ממש העיזו לתבוע אותה ישירות.
  • אם סמסונג ו-HTC לא אהבו את זה שנוקיה הופכת לבן הבכור של מיקרוסופט כאשר מיקרוסופט רק בנתה שיתוף פעולה הדוק , תארו לעצמכם את הישיבות של ה-24 שעות האחרונות בין גוגל לסמסונג, HTC , סוני, אייסר וכל השאר כאשר גוגל הופכת במובן מסוים למתחרה הכלכלית של השותפות שלה.
  • גם אם גוגל תיתן בטוחות שהיא לא תפלה בין יצרניות, הלא או שהיא תצא מגדרה לא לתת לחטיבה של מוטורולה לשעבר עדיפות, ואז הרווח שלנו כצרכנים מהמהלך יהיה קטן מאד. או שהיא כן תתעדף את החטיבה הזאת ואז היא בעצם תתחרה בשותפות שלה, שאולי יתחילו לשקול את צעדיהן באנדרואיד. אז כל מי שחושב שהנקסוס 3 יבוא ממוטורולה עלול להתבאס קשות...
  • להיות יצרן תוכנה ולהיות יצרן חומרה אלו שתי מיומנויות שונות בעליל, איזה ניסיון יש לגוגל במכירה של חומרה או בניהול פסי ייצור ומלאים וכל הכרוך בנושא? מקום שלאפל יש ניסיון עשיר של עשורים.
אז מה הייתי מעדיף בעצם שגוגל תעשה?  הייתי מעדיף שגוגל תרכוש את הפטנטים של מוטורולה מובייל ותתן למוטורולה רשיון של 40 שנה לשימוש חופשי בהם ולא תרכוש את החטיבה עצמה, זה לא סוד שהטלפונים שמוטורולה הוציאה השנה לא ממש הצליחו, גם הזום וגם האטריקס היו כישלונות מסחריים. אז לא קשה להניח שמוטורולה או שקלה לרדת מהפלטפורמה הזאת או לשנות כיוון ולכן הייתה רספטיבית לרעיון של הרכש.
לגוגל יש אינטרסים נוספים ברכש הזה בהקשר של טכנולוגיות אחרות של מוטורולה מובייל אבל אין לי  עניין לסקר אותן.

 מערכת היחסים של גוגל עם סמסונג ו-HTC הייתה גם כך טעונה כמו שראינו מהמסמכים שדלפו על הרישוי של אנדרואיד לפני כמה חודשים. קראנו על ריבים גדולים בנושא ברירת מחדל של מנועי חיפוש ודברים אחרים בטלפונים,  מה שכנראה רק יחמיר כרגע. לו רק יכולתי להיות זבוב על הקיר בחידוש הרישיון הבא של סמסונג על אנדרואיד :-).
לכל המפללים לנקסוס חדש אני מניח שיש כבר לגוגל התחייבויות פעילות לייצור הנקסוס 3  עם יצרנית אחת או יותר שכנראה עדיין ייצאו לפועל ולא נראה שינויים גדולים לפני השלמת הרכש.

בסה"כ ניתן להגיד שלפחות אנחנו רואים גוגל אקטיבית ונלחמת וזה טוב יותר מפוסטים בכייניים בבלוג, אבל יש עוד הרבה בעיות ומכשולים ברכש הזה מכדי להכתיר אותו כמהלך טוב כרגע.





תגובה 1:

  1. מה שבטוח - הולך להיות מעניין.
    אני רק מקווה שגוגל לא תשטוף את התינוק עם המים ובעקבות הרצון שלה לנכס לעצמה את הפטנטים, לא תהרוס את כל הדבר הטוב שקורה עם סמסונג ו-HTC.

    השבמחק