25.8.12

מלחמת אפל נגד סמסונג - הקרב הראשון הוכרע



חופש או לא חופש לא ניתן להתעלם מארועי ה-24 שעות האחרונות.
הלילה הסתיים המשפט המשמעותי הראשון בין סמסונג לבין אפל בניצחון ביתי מוחץ לטובת אפל, למי שלא יודע עמדו בפני בית המשפט המון סוגיות שמתחלקות לכמה סוגים, הפרת פטנטים מבניים, העתקת העיצוב החיצוני ומדידה של הידיעה והכוונה בהפרות האלו. כלומר האם סמסונג הפירה אותם ביודעין ובכוונה תחילה והשיגה בכך דילול של המותג של אפל בעיני הלקוחות בשוק.
השופטת לוסי קו ניסתה בכל כוחה לגרום לצדדים לשבת לפשרה אבל היה די ברור שטונטו (טים קוק) מגשים כאן את המשאלה האחרונה של אדוניו ללכת למלחמת חורמה נגד גוגל ושותפותיה עד הקץ המר.
חשוב להבין שהמשפט נסב בעיקר על מכשירים ותיקים כמו הגלקסי אס הראשון ודומיו כאשר המאבק על החדשים יותר עוד לפנינו אבל סיכויי אפל אחרי הניצחון הזה טובים מאד.
המשפט היה קצר וקולע ועלו בו דברים רבים שהזיקו לסמסונג, מתכתובות שלה עם גוגל שבו גוגל אומרת לסמסונג המוצרים האלו דומים מידי תשנו אותם וסמסונג בוחרת להתעלם, ועד מקרים שבהם היה כבר דיון על רישוי צולב מול אפל וסמסונג בשחצנות בלתי מוסברת בחרה לוותר.
אני אחלק את דעתי על המשפט לכמה חלקים:

סוגיית העיצוב

עם כל הצער שבזה אני חייב להודות הגלקסי אס 1 היה העתקה בוטה של האייפון, מהעיצוב ועד לאייקונים של מוזיקה והגדרות שהיו פשוט זהים. סמסונג רצתה שלקוח שייכנס לחנות של ורייזון ולא יראה שם אייפון יחשוב שהגלקסי הוא פחות או יותר אותו דבר ומכיוון שאין אייפון ( ב-2008 - 2010) שיבחר בהם.
בעניין הזה לא הייתי לצידה של סמסונג, גם גוגל בחרה לא להצטרף לקרב הספציפי הזה בכל כוחה בגלל שאין לה עניין להיכנס לנושאי העיצוב. ההפסד כאן מוצדק והיה בלתי נמנע.
סוגיית העיצוב השניה של המראה החיצוני של המכשיר היא סוגייה סבוכה בהרבה, משרד הפטנטים האמריקאי בעצם נתן תיקוף לזה שכל מלבן שחור עם פינות מעוגלות שייך לאפל, זה בעצם נותן לאפל בלעדיות על העיצוב כמעט היחידי שניתן לעצב כרגע סמארטפון. זה דבר רע לתעשייה והמושבעים פסקו לטובת אפל יותר בגלל אוזלת ידו של משרד הפטנטים שפשוט נתן מטרייה אוירית לאפל.

סוגיית הפטנטים

כאן העסק נהיה הרבה יותר בעייתי, לא בגלל הקפיצה קדימה ואחורה בזום בתוך עמוד אינטרנט או בגלל שכאשר מגיעים למסך הבית האחרון יש קפיצה חזרה. העסק בעייתי בגלל שבעצם העובדה שדברים מינימלים כמו slide to unlock הופכים לפטנט היכולת של חברה כלשהי להיכנס לעולם הייצור של טלפונים הופך כמעט לבלתי אפשרי.

אובדן התחרות והנזק לצרכן

סמסונג היא המתחרה כמעט היחידה הרווחית  שיש לאפל כיום ואחרי המשפט הזה הנזק הכספי והנזק למורל ולפיתוח של הדור הבא יהיה גדול, HTC , סוני ו-LG כולן מפסידות כסף כרגע בחטיבות הסלולר שלהן.
מכה כזאת לסמסונג וצווי איסור ייבוא שיגיעו ב-20 לחודש נגד מוצרים חדשים יותר יפגעו ביכולת של סמסונג להתחרות.
עזבו את סמסונג, כל חברה חדשה שתשיק מוצר לא תשרוד את ההתקפות מצד מיקרוסופט ואפל, הן פשוט לא יתנו לה להתרומם. החדשנות בתחום הכי טכנולוגי והכי מעניין בשנים האחרונות מקבלת איום ממשי.
את העלויות הנדרשות כדי לשלם לאפל היצרניות יגלגלו אלינו, סמסונג תמשיך להרוויח או שתפרוש מאנדרואיד בכלל והדרך חזרה לרווח עוברת דרך הכיס שלי ושלך.


הקרב הגדול הוא לא בין סמסונג לאפל הוא בין גוגל לאפל, לציבור המושבעים הפוטנציאלי בארה"ב אפל נראית כמו חברה אמריקאית שהיא התגלמות החלום האמריקאי והסיכוי שהם יפסקו לטובת חברה קוריאנית היה לא גדול.
לגוגל יש מותג לא פחות אהוב ולא פחות אמריקאי מאפל אבל גוגל צריכה שהקרב לא יתנהל על הממשק של סמסונג אלא על הפטנטים העקרונים וסמסונג פשוט לא הייתה הסוס הנכון ללכת איתו לקרב הזה.
סמסונג בעצם ירתה לגוגל ברגל בעצם קיום המשפט, אם הממשק של סמסונג היה יותר מקורי ויותר בכיוון של הממשק של HTC הקרב היה הופך לעקרוני יותר. כאשר הקרב ייפתח בין גוגל לאפל יהיה לאפל באמתחתה כבר את הניצחון הזה על סמסונג מה שרק יהפוך את זה לקשה יותר.

אפל ומיקרוסופט כבר הגיעו להסכם cross licensing ביניהן ובעצם חברו יחדיו לנסות להוציא את גוגל מהעסק על ידי תביעות פטנטים, מיקרוסופט רוצה לחזור לימים של העולם המחולק בינה לבין אפל כאשר לה יש יותר יצרניות ויותר בחירה וכך להגיע לאותו איזון שיש לה בפי סי. אפל השחצנית בטוחה שמול מיקרוסופט היא תנצח בקלות ולכן מעדיפה להוציא מכלל פעולה את המתחרה היותר חדשני ויותר מסוכן של גוגל.

אנדרואיד רחוק מלהיות בסיכון ממשי לקיומו בשלב הזה, אבל אם היצרנית הרווחית היחידה תפרוש מהמשחק  זה יוריד הרבה מהכח של אנדרואיד. אפל חברה מעולה מבחינה טכנולוגית והיא מייצרת מוצרים טובים וחדשניים אבל בעוד שבעבר היא הצליחה בזכות העיצוב והכישרון נראה שכרגע הניצחונות שלה הן בעיקר בבית המשפט.
ניכר שהם לא מאמינים שהם ינצחו רק בזכות עליונות טכנולוגית ומסחרית.

השאלה הכי מטרידה היא מה קורה כרגע בחדרי הישיבות של LG , SONY ו-HTC , האם הן רואות את התוצאות כאן ומתלבטות האם להמר על windows phone 8  ?
האם הן פשוט יהפכו ליקרות יותר כי הן יעדיפו לשלם מראש ולא להילחם? בטלפון של כמה אלפי שקלים ניתן לשלם מאה שקל לאפל, ומה עם טלפונים כמו ה- ACE ושאר הטלפונים הזולים? כמה הם יתייקרו מעכשיו?
גוגל עד עכשיו לא נכנסה לזירה כדי להכריע את העסק סופית, מה עוד שבבתי משפט אחרים בעולם לא יהיו מושבעים חסרי מושג אלא אפל תצטרך לשכנע שופטים נטולי אהדה.
גוגל תצטרך להיכנס לקרב עם אקדחים שלופים ולא כדי להוכיח פטנט כזה או אחר, הקרב האמיתי צריך להיות על עצם התקפות של פטנטים בתחום בכלל, הקרב יהיה לא פחות בקונגרס ובסנאט  מאשר בבתי המשפט.

חובבי אפל עולזים כרגע אבל לא מבינים שאפל מחדשת ומקדמת רק כאשר היא רואה איום ממשי על הרווחים שלה, אם לא תהיה תחרות גם החדשנות באייפון תאט משמעותית. בלי תחרות עולם הסלולר ייראה כמו שהוא היה ב- 2006 רדום ומשעמם, טלפונים יהפכו להיות כמו טלוויזיות, ניכנס לחנות וניקח מה שזול וכולם ייראו אותו דבר. לא תהיה שום דחיפות לשדרג אייפון כל שנה ואז אפל לא תבין מה קרה ותחזור בדיוק להיכן שהמק נמצא היום.

מזל טוב מיקרוסופט קיבלת צ'אנס שני לשעמם את כולנו נצלי אותו טוב.















9 תגובות:

  1. יום ממש עצוב ... אני לא יודע אם השנתיים המעניינות מבחינה טכנולוגית ימשיכו ואם כן אז לא באותו הקצב וזה בהחלט חבל.
    אפל בעצם לא ניצחה את סמסונג, היא ניצחה את חובבי הטכנולוגיה ואת הציבור ובעיקר את הכיס של כולנו.

    השבמחק
  2. אכן יום עצוב,

    יהיה מעניין איך אריגש בפעם הבאה שאחפוץ במכשיר של אפל.

    עד היום הייתי בעליו הגאה של איפד 2 ושל מקבוק פרו 15" רטינה, היום אני עדיין מרוצה מאוד מהמכשירים אבל הרבה פחות גאה.

    אני מאמין שגוגל לא תוותר, ותשתמש בכל הסוסים שיש לה כדי לוודא שאנדרויד נשארת ובגדול, יכול להיות שנראה יותר ויותר מכשירי Nexus בשוק ... אולי אפילו היא תהמר על כל הקופה ותרכוש את חטיבת הסלולר של סמסונג.

    השוק גדול מידי פשוט בשביל "לוותר" לאפל על השוק.

    ימים יגידו

    ק.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי קובי, אני מבדיל בין מוצר לחברה, אני אוהב את מוצרי אפל אבל נגעל ולא סובל את החברה ומנהגי הבריונות שלה.
      אני אמשיך לקנות את המוצר שיהיה הכי כדאי לי ולא אתן לרגשות להכתיב לי את העבודה.

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
    3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
  3. למה אפל לא רשמו פטנט על חוסר האפשרות להוציא סוללה?
    זה לא היה החידוש המרגש ביותר בעייפון?

    השבמחק
  4. עכשיו אחרי כמה ימים אני יכול להגיד, שהבשורה לא כ"כ גרועה וגוגל נתנה הצהרה שזה לא קשור ישירות לאנדרואיד , אבל מצד שני יש את הפטנט על צסיטה לזום שאני לא יודע מה אנדרואיד שווה בלעדיו.

    השבמחק
  5. אני לא מבין למה צריך בכלל להצדיק גנבה
    קמה חברה (אפל) שוקדת על מוצרים מהפכניים ויעילים
    ואז כמה קל לחברות יפניות קוריאניות סיניות פשוט לרכוב
    על מאות אלפי שנות האדם שהושקעו ופשוט לגנוב ולהעתיק.
    שלמו תמלוגים- תרוויחו קצת פחות אבל תפתחו יצירתיות ומוצרים מקוריים.

    גילוי נאות- עברתי לגלקסי 3 ואני מאוד נהנה ממנו..
    אבל כמו שאי אפשר להעתיק פטנטים מבלי לשלם עבורם גם הפעם הם צודקים

    חברת טבע עושה את אותו הדבר לאלו שמנסים לגנוב ממנה וכו וכו'

    השבמחק