31.12.13

סיפור השנה ואיש השנה 2013 בטכנולוגיה - אדוארד סנואדן וההדלפות שלו מה-NSA


2013 היתה שנה די בינונית בתחום הטכנולוגיה יחסית ל-2012. היו לנו סיפורים מענינים אך רובם לא ממש מרגשים. קיבלנו את Google now בגרסה המתקדמת שלו שרוצה להקשיב כל הזמן.
windows phone 8 השתפרה מספיק כדי להיות תחרותית בזכות החידושים של נוקיה.
אפל הביאה לנו את IOS 7 ולראשונה הצליחה להבריח משתמשים מכורים לנסות דברים חדשים. הטאבלטים של אנדרואיד החלו לסגור פערים על האייפד אבל האפליקציות לא באו. אובונטו ופיירפוקס ניסו וכשלו לספק משהו חדש ומעניין בטלפונים. זו השנה שאנדי רובין הלך לשחק ברובוטים ולבנות את Skynet עבור גוגל בדרך לשליטה עולמית. השנה שבה הוגו בארה הלך לסין לחפש את גורלו. השנה שבה סטיב בלמר המנכ"ל המיתולוגי השני של מיקרוסופט הודיע על סיום תפקידו אחרי 13 שנה והמסע לחיפוש המחליף נראה כמו סרט נוסף בסדרת שר הטבעות כאשר ג'ון תומפסון בתפקיד פרודו בגינס.
אז תגידו לי מה זה לא מספיק בשביל לספק לך את סיפור השנה? ובכן לא. הסיפור של השנה בהרבה תחומי החיים הוא הסיפור של ההדלפות של  Edward Snowden אז למה אני חושב שהסיפור שלו רלוונטי לסלולר ולמה הוא הסיפור החשוב ביותר של השנה על זה בכתבה הקצרה שלפניכם:




“I believe there is something out there watching us. Unfortunately, it's the government.”
  Woody Allen

ההדלפות של סנואדן הן הדבר החשוב ביותר שקרה השנה ואולי הדבר החשוב ביותר שקרה בעשור האחרון בטכנולוגיה בגלל ההשפעות הנלוות של הסיפור. כל שבוע גילינו מהגארדיאן או הוושינגטון פוסט על עוד מסמך ולא נראה שהממשל האמריקאי ממש מתכוון לשנות משהו (ראו כתבה מעולה בניו יורקר כאן ).
אז איך זה מתקשר אלינו ולטלפונים החביבים עלינו? זה מתחיל מהשפעה ישירה עם סיפורים על חדירה של ה-NSA ל-אייפונים  וכמובן הגישה שה-NSA הרשה לעצמו לשרתים של חברות הטכנולוגיה המובילות.
עולם הסלולר נשלט כרגע בעיקר על ידי כמה חברות, גוגל, אפל,אמזון, מיקרוסופט וסמסונג. 4 מתוכן הן חברות אמריקאיות. חלק גדול מהכניסה של הסמארטפונים לחיינו הגיע עם שירותי ענן, אנחנו שומרים באפל או גוגל את אנשי הקשר שלנו, אנחנו משתמשים בג'ימייל לאנשים פרטיים או לעסקים לתכתובות שלנו. אנחנו מאחסנים שרתים בענן של אמזון או מיקרוסופט או משתמשים בשירותים שכולם נמצאים בשרתים של החברות הללו.
למרות שהיו גם קודם לכן קנריות שלא הפסיקו לצעוק שיש גז במכרה, ארגונים כמו EFF וארגונים אחרים
שניסו להגיד לנו שאין מספיק פיקוח על שירותי הביטחון. מרבית הזמן זה נראה כמו פראנויה או זהירות יתר ומרבית הציבור קיטר על פייסבוק אבל המשיך  להשתמש.
אז מה השתנה?
כאשר התברר שה-NSA מסתובב לא קשור לרצועה ומגדיל את הסקופ של החיטוט שלו עד למנהיגי מדינות ידידותיות כמו גרמניה ומדינות לא אויבות כמו ברזיל ואחרות נפל האסימון לכולם שהפרטיות והחופש לא באמת קיימים.
מי שבאמת התרגז זה לא הציבור ולא הממשלות אלא דווקא חברות הטכנולוגיה.
השוק האמריקאי רווי ובוגר ומרבית ההכנסות העתידיות ומרבית הצמיחה של כל החברות שהוזכרו מגיעה ממדינות כמו סין,הודו רוסיה וגם ארצות מתפתחות.
מוסדות פיננסים גדולים ברחבי אירופה החלו לחשוב שוב האם כדאי להשתמש בשרתים של חברות אמריקאיות? האם כדאי להשתמש בטלפונים עם מערכת הפעלה של חברות אמריקאיות? למרות שבקונגרס ובסנאט עסוקים רק בהאם ה-NSA ריגל אחר מידע של אזרחים אמריקאים ובחוקה שיקרה לליבם הם מתעלמים מהזכויות של אזרחים של מדינות זרות. מנכ"לי החברות טכנולוגיה הבינו מהר שיש כאן איום אמיתי ומהותי על ההכנסות שלהם.
הפרקליט של מיקרוסופט קרא לאיום הזה Advanced persistent threat מונח ששמור היה עד אז להתקפות של האקרים מקצועיים ממדינות אויבות שניסו לגנוב מהן סודות עסקיים. אם הפרקליט של חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם מתייחס כך לחדירה הזאת למידע של חברות הטכנולוגיה אתם יכולים להבין שהם מרגישים איום אמיתי על ההכנסות שלהן.

אם אירופה ואסיה יחליטו לא להשתמש יותר באנדרואיד בגרסה של גוגל או באייפון של אפל עולם הסלולר יעבור רעידת אדמה שלא היתה כמוה מאז שהתחום הזה פרץ לתודעה של כולם ב-2007 עם האייפון.
למעשה קשה קצת לראות אפילו כמה רחוק וכמה שונה העולם הזה עלול להיות עוד שנתיים שלוש אם האמריקאים לא יתעוררו בזמן.


ניתן לראות את אדוארד סנואדן כפושע נגד האנושות ומולדתו וניתן לראות אותו כ- whistle blower חשוב.
מה שבטוח זה שהוא יגרום לדיון חשוב מאין כמוהו על מהות תפקיד הממשלה בחיינו והזכויות והחובות שלה בניסיון לשמור עלינו מצד אחד וביכולת הכמעט בלתי מוגבלת שלה להיכנס לחיינו מהצד השני (שווה לקרוא את הראיון עמו לאחרונה כאן ).
לא משנה איזו נרטיבה אתם בוחרים לאמץ, לחזור אחורה כבר לא ניתן והעולם חייב להשתנות.
אני מעריך שאת הסיפור הזה עוד ילמדו באוניבסיטאות במאה שנה הקרובות בתור הקטליזטור לתהליך שהתחיל ושינה את העולם.

אין להעתיק או לשכפל או לפרסם תוכן מאתר זה בשום צורה ובשום פורמט ללא אישור בכתב של בעלי האתר.
© 2013 כל הזכויות שמורות ל- רן בר-לוי.