6.1.15

האם כדאי לשדרג לטלפון עם מעבד 64 ביט?


בימים אלו מתקיימת בווגאס התערוכה השנתית של International CES . החברות הגדולות שומרות את ההכרזות שלהן לארועים פרטיים שלהן או לארוע של MWC שיהיה קרוב לוודאי בברצלונה עוד חודשיים לכן מבחינת סלולר החידושים שיצאו בשנים האחרונות ב-CES לא היו מרשימים.
אסוס שעדיין צריכה את התערוכות הגדולות כדי לקבל חשיפה גדולה ניצלה את CES כדי להשיק את הזנפון 2 עם מעבד 64 ביט ו-4 גיגה ראם. וכמובן שכל הבלוגים התחילו לפלוט שטויות על 64 ביט בלי הפסק.
אני אמנם רחוק מלהיות מומחה חומרה או ידען גדול במעבדים אבל למי שמעוניין אני אנסה לעשות סדר במה 64 ביט נותן לנו ויותר נכון מה נותנת לנו הפלטפורמה של ARM V-8 שעליה מגיע המעבד של קוואלקום ואולי בגללה שווה לשקול שדרוג.
אני לא מכיר את הארכיטקטורה של אינטל אבל כל המושגים כאן אמורים להיות תקפים בצורה כללית גם למעבד החדש של אינטל שמצוי בזנפון 2.




רוב האנשים יודעים לצטט שמעבדי 64 ביט תומכים בזיכרון ראם של 4 גיגה וכאשר שואלים אותם מה עוד אתה מקבל הם מתחילים להשתעל ונזכרים שהם חייבים לרוץ. אז נכון 64 ביט כשלעצמו הפך תודות לחברות כמו אפל למושג שיווקי. גם כך אפליקציות בודדות לא ינצלו יותר מ-32 ביט בכל מקרה.
מעבר לחזקה ולמושג השיווקי מסתתר כאן שינוי הרבה יותר מהותי.
כמעט כל הטלפונים המובילים (היו כמה עם 64 ביט אבל במעבד חלש ולא מעניין) באנדרואיד כולל כל המוכרים כמו גלקסי אס 5, M8 ואל ג'י ג'י 3 עבדו מאז אמצע שנות האלפיים על פלטפורמה של arm בגרסת v7 .
הפלטפורמה הזו שירתה ומשרתת אותנו מצוין אבל היא הזדקנה מאד. החברות שמייצרות מעבדים לפי התכנון של ARM כמו סמסונג וקוואלקום הוגבלו ליכולות של הפלטפורמה הזו ובין המגבלות האלו הייתה תמיכה ב-מעבדים של 32 ביט.
המעבד שהושק ב- LG G-flex 2 השבוע הוא המעבד שחיכינו לו ה- SnapDragon 810 מעבד 64 ביט מודרני וחזק שנועד לטלפונים המובילים בניגוד ל-410 ול-610 שנועדו לטלפונים בינוניים בלבד.
אז מה מעניין אותנו בפלטפורמה החדשה?
המעבדים החדשים יגיעו עם כמות כפולה של registers שזה המקום שהמעבד מאחסן דטה עבור הוראות לעבודה. זה אומר שהמעבדים שיעבדו בפלטפורמה החדשה יוכלו לתמוך בכמות כפולה של סוגי הוראות.



כאשר פלטפורמה מושקת יש במעבד רשימה של הוראות שעברו אופטימיזציה עבור תהליכים מסוימים
הדוגמה הכי טובה היא המעבד העתיק של אינטל שיוצר בארץ ה- MMX החשיבות של מעבד ה-MMX הייתה לא במהירות השעון של המעבד שלו אלא בהוראות יחודיות שהיו לו עבור מולטימדיה ואיפשרו לו לטפל בבקשות מסוג זה ביעילות גבוהה בהרבה מקודמיו למרות שמהירות השעון הייתה זהה.
הפלטפורמה החדשה עברה אופטימיזציה כאשר הוראות שאף אחד לא צריך הוסרו והוכנסו שם הוראות ואופטימיזציות חדשות לדברים שבאמצע שנות האלפיים בכלל לא צפו שיידרשו מטלפונים.
למשל תמיכה באופטימיזציות עבור קודקים חדשים של מולטימדיה, תמיכה בהצפנה מתקדמת ותמיכה בסוגים שונים של מוצרים של Internet of things .
בעברית פשוטה יש למעבדים מהדור החדש סדרה של הוראות ותוכניות עבודה שמותאמות לבצע את העבודה ביעילות גדולה יותר ובחיסכון גדול יותר של אנרגיה בזמן העבודה.
אז אם לוליפופ תומכת בהצפנה כברירת מחדל ובפלטפורמה החדשה יש הוראות יחודיות לעבודה יותר יעילה עם הצפנה אז טלפון שעבר הצפנה יעבוד משמעותית יותר מהר ויעיל בגרסה החדשה של מערכת הפעלה ומעבד.

מה נדרש כדי שהכל יתממש לשינוי מורגש?

כדי שהשינוי יורגש צריך כמובן טלפון חדש עם מעבד 64 ביט מבוסס ARM V-8  או מעבד מבוסס על המעבד החדש של אינטל Z3580 וצריך מערכת הפעלה שכוללת תמיכה בהוראות החדשות כמו אנדרואיד גרסה 5 או IOS 7 ומעלה.
צריך שמפתחים של אפליקציות כמו נגני וידאו או אפליקציות של הצפנה ואבטחה (רק לשם הדוגמא) יכתבו גרסאות שמנצלות את היכולות החדשות של הפלטפורמה. אז נראה שיפורים בביצועים, בצריכת הסוללה וביעילות ויציבות של המערכת.

אם אני רץ וקונה את ה- G-flex 2 האם ארגיש את השינוי מייד?

קרוב לוודאי שלא, רק אחרי שקוואלקום ואינטל יקבלו פידבק מיצרניות, גוגל ומפתחים הן יעשו תיקונים ויש הרבה יותר סיכוי שגרסה 815 של קוואלקום והגרסה הבאה של אינטל יהיו הרבה יותר בשלות.
אין היום הרבה צורך ב-4 גיגה ראם מלבד כקונספט שיווקי כמו שהוצג עם הזנפון 2 אבל זה נשמע טוב במפרטים.
המעבד החדש של קוואלקום תומך גם בצילום והקרנה של 4K, תומך ב- BT 4.1, תומך בזכרונות של DDR4 64 ביט כמובן והכל בטכנולוגיה של 20 ננו. אבל על כל אלו  ועל המעבד הגרפי של adreno 430 נפרט בכתבה אחרת. 
טלפון שיגיע עם התשתית הנכונה ילך וישתפר עם עדכונים של מערכת הפעלה ועדכוני האפליקציות
והיתרון שלו ילך ויתגבר לאורך הזמן.
כמובן שטלפונים חדשים מכילים עוד שיפורים בתחום המסך והמצלמה ועוד כך שזה לא רק עניין של מעבד.


בסה"כ זה שינוי חשוב ומהותי. הקפיצה לגרסה 8 של הפלטפורמה ב-ARM והפלטפורמה החדשה של אינטל מכילות בתוכן הרבה שיפורים חשובים שלא תמיד שקופים לצרכן אבל ישפרו את התפקוד הכולל של המערכת באופנים רבים וחיוביים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה