5.1.15

מדריך: איך להכין את הטלפון הסלולרי שלך למכירה בלי להשאיר עליו מידע


במציאות של היום אי אפשר יותר להשאיר את הטלפון הישן שלך במגירה לפני שאתה קונה מכשיר חדש.
לכן אנחנו צריכים לנקוט משנה זהירות ולוודא שלא נשאר מידע אישי שלנו על המכשיר לפני המכירה.
בגלל שניתן לחבר מכשיר אנדרואיד כדיסק חיצוני למחשב ניתן גם להריץ עליו תוכנות לשחזור מידע ולשקם את כל המידע שמחקנו. זה עוד לפני שדיברנו על מערכת ההפעלה עצמה שלא נמחקת בשחזור להגדרות יצרן.
באייפון הבעיה אפילו יותר מורכבת כי המכשיר רשום ב- Imessage ואם הגדרנו אימות כפול אז הוא עלול לקבל את המסרון אימות גם אחרי שאיפסנו אותו.
מחיקת מכשיר ואיפוס הגדרות כולל בתוכו מרכיב של אמון, חלק מאיתנו מסתפקים במחיקה בסיסית מתוך אמונה שהקונה הפוטנציאלי לא מחפש שום דבר במכשיר שלנו ושגם ככה לא היו בו שום סודות.
חלק אחר מאיתנו רוצה להרחיק לכת ככל שניתן כדי לוודא שאף אחד שמקבל את המכשיר שלנו בין אם זה קונה ובין אם זה טרייד אין בחנות לא יוכל לגשת למידע האישי שלנו.
אני אסקור כאן את התהליכים הבסיסיים וגם את התהליכים שניתן לבצע אם אתה קצת יותר דואג מהצרכן הממוצע ורוצה לוודא הריגה על הדטה שלך.

אנדרואיד:
רמה ראשונה - לכל המשתמשים
  1. גיבוי גיבוי גיבוי - שלב ראשון זה להעתיק את כל המידע שיש לך למחשב כולל תמונות, מיילים וכו'
  2. ביטול הרישום של המכשיר בכל האפליקציות שיש, אם זה להעביר את הרשיון של whatsapp עם הסים למכשיר החדש או למכשיר זמני, אם זה לבצע Log out בכל האפליקציות שעלול להיות בהן רישום של המכשיר לפי מספר סידורי.
  3. כניסה עם מנהל קבצים כמו oi file manager או אפליקציה אחרת ומחיקת כל התוכן בכרטיס זיכרון הפנימי. אם יש לכם כרטיס חיצוני אז פשוט תשלפו אותו החוצה כאשר המכשיר כבוי. שימו לב לא לעשות את זה כאשר אפליקציות פתוחות ברקע.
  4. כניסה לתפריט אבטחה בהגדרות וביצוע איפוס מלא להגדרות יצרן
  5. לאחר שהמכשיר עולה יש להיכנס ללא הכנסת חשבון גוגל ולבצע skip בכל המקומות שגוגל מבקשת מידע, אם גוגל לא נותנת לכם להיכנס למכשיר ללא הכנסת הגדרות של אינטרנט אלחוטי אז תיכנסו ואחרי זה תיכנסו להגדרות WIFI  ותבחרו Forget this network.
אלו הדברים הבסיסיים שמאפסים מכשיר לאלו מאיתנו שלא מודאגים מכלום.
לאלו שזה רחוק מלהספיק נעביר הילוך לכיוון הפראנויה ונזכיר לכולם שזה אנחנו פרנואידים לא אומר שלא רודפים אחרינו.

6. כדי לוודא שלא ניתן יהיה לקרוא מתוך הכרטיס הפנימי ניקח קובץ גדול רצוי מעל גיגה ונעתיק אותו שוב ושוב לתוך תיקייה  בשמות קובץ משתנים במחשב עד שיהיה לנו בתיקייה תוכן כגודל הכרטיס הפנימי כלומר 11 קבצים של גיגה עם שמות כמו 1filename.avi ואחריו 2filename.avi וכו' בגודל 11 גיגה אם הכרטיס הפנימי מכיל 11 גיגה פנויים.
את התיקייה הזו נעתיק מהמחשב אל הטלפון כמה פעמים רצופות כדי לוודא שכל ביט בכרטיס הפנימי נכתב מחדש מספר פעמים עד ששום תוכנת שחזור לא תוכל למצוא את הקבצים הישנים שלנו.
7. מחיצת מערכת ההפעלה מורכבת יותר מכיוון שהיא לא באמת נמחקת באיפוס להגדרות מחדל. אם יש לנו ריקברי מקוסטם אז נבצע שם wipe מלא. אם אתה לא יודע מה זה ריקברי ואין לך בכלל רוט או רצון להבין מה הסינית הזאת, מה שתעשה זה לבצע איפוס מכשיר לברירת מחדל. תיכנס עם חשבון ג'ימייל חדש ללא מידע ושם תיכנס להגדרות אבטחה ותפעיל הצפנה של המכשיר.
בניגוד אלי אתם כמובן תטעינו את המכשיר באופן מלא לפני התחלת התהליך.
זה יגרום למכשיר לכתוב את הפרופיל שלכם מההתחלה על הפרופיל המוצפן שהיה קודם. אחרי שהתהליך יסתיים תבצעו איפוס נוסף לברירת מחדל שבו המכשיר יצטרך לכתוב את הפרופיל הנקי מחדש:

8. אחרי שסיימנו את ההצפנה והאיפוס לאחר מכן נותר רק להיכנס אל המכשיר בלי חשבון גוגל ולמלא הגדרות סטנדרטיות ללא שום פרטים שלכם כדי שהמכשיר יצטרך לערוך קבצים של הגדרות.

ניתן כמובן להעתיק את הקבצים פעם אחת או לוותר על ההצפנה אבל זה מה שנדרש להגנה טובה על המידע.
מכיוון שההצפנה הופכת את הפרופיל שלכם והמידע שלו לקובץ אחד גדול ומוצפן אז כאשר אתם מבצעים את האיפוס השני מערכת ההפעלה מוחקת את הקובץ הגדול וכותבת פרופיל חדש ולא מוצפן, או מוצפן שוב ודורסת כל זכר לפרופיל  המוצפן הקודם.
אם יש לכם two factor authentication אז גם אם יחלצו את הססמא שלכם איכשהו זה לא יעזור להם להיכנס לחשבון שלכם. אם היה לכם ריקברי מקוסטם אז כמובן שיש למחוק את מחיצות הגיבוי של הריקברי.

אייפון:

באייפון הסיפור שונה מכיוון שאין אחסון פנימי או חיצוני פתוח ואין ממש גישה למערכת ההפעלה באופן מלא.
מצד שני לאייפון ישנם שירותים רבים שצריך לבטל ולסגור כדי שהטלפון לא ימשיך לקבל דטה או לבזבז לכם מקום ב- icloud. כמובן שעדיף לבצע גיבוי ל- icloud וגם למחשב לפני כל התהליך על כל צרה שלא תבוא.
אייפון1


אייפון2
אייפון3

אייפון 4
לפני שאנחנו נכנסים להגדרות כמו שרואים בתמונה 1+2 ומבצעים מחיקה מלאה על ידי לחיצה על Erase all content and settings צריך לוודא שהמכשיר לא רשום יותר בשום מקום באפל כדי שלא ניתן יהיה לבצע לו שחזור.
  1. icloud - יש להיכנס להגדרות ושם ל-icloud כמו שרואים בתמונה 4 ולבטל את Find my iPhone  וגם את backup ואחרי זה לבצע sign out .
  2. iMessage -  כדי שמשתמשי אייפון אחרים לא יתחילו לשלוח לנו הודעות שלא יגיעו לשום מקום וכדי שאפל לא תשלח אימות למכשיר יש להיכנס בהגדרות ל- iMessage ולהוריד את הסימון הירוק כך שכל המסרונים יחזרו להיות כאלו של מפעילה סלולרית בלבד.
  3. חנות האפליקציות - ניכנס שוב להגדרות ושם ל- itunes and app store למרות שהסימון לא ברור יש להקיש על ה- Apple ID שכתוב למעלה בכחול ואז לבחור מהתפריט sign out .
  4. ניכנס לאפליקציות כמו whatsapp פייסבוק ואחרות ונבצע log out כדי שגם שחזור ססמא לא ניתן יהיה לעשות. ונפעיל אותן במכשיר החדש או הזמני.
  5. ניכנס להגדרות -כללי - reset ושם נבחר Erase all content and settings.
  6. אם יש לנו חשבון נוסף בלי פרטי כרטיס אשראי אז ניכנס איתו למכשיר ואחרי זה נבצע את התהליך שוב.

בשונה מההסברים של אנדרואיד, כאן גם אלו שלא פרנואידים צריכים לבצע את סעיפים 1-5 מכיוון שהצורה שאפל עובדת משאירה לעיתים אנשים עם הודעות שלא מגיעות או נתונים שיורדים למכשיר שכבר לא אצלכם ולכן אלו סעיפים שהביצוע שלהם חובה ולא רק למודאגים.

סיכום:
למי שתוהה, כן. ניתן להרחיק לכת אפילו יותר ממה שציינתי על ידי כתיבה של הדטה 17 פעם והצפנה הולכת וחוזרת הרבה פעמים וכו' אבל אני מניח של-99% מכם זה יותר ממספק לפני מכירה של המכשיר.
האם מישהו באמת ירצה את המידע שלכם? קרוב לוודאי שלא.
האם יש בכלל מידע כל כך רגיש בטלפון שלכם? קרוב לוודאי שלא.
מכיוון שהמידע שלנו הופך ליותר ויותר אישי טוב לסגל עצמנו הרגלי אבטחה טובים וטוב להפעיל אימות דו שלבי בכל שירות שרק ניתן כדי שלא יקום מחר איזה האקר ויחליט לשלוף את הנתונים שלנו מאיזה מאגר גדול ולהפיץ את זה באינטרנט.
מי שחושב שזה מוגזם זכאי לדעתו, אני מניח שאם זה המצב הוא גם ככה לא קרא את המאמר בכלל או עד לשורות אלו בכל מקרה.
בהצלחה ושמרו על הדטה שלכם.

אין להעתיק או לשכפל או לפרסם תוכן מאתר זה בשום צורה ובשום פורמט ללא אישור בכתב של בעלי האתר.© 2015 כל הזכויות שמורות ל- רן בר-לוי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה