23.5.15

מיתוס: אייפון עובד חלק יותר מאנדרואיד עם 2 ליבות כאשר אנדרואיד צריך 4 או 8 ליבות


בפינתנו "שאלות שנשאלות הרבה" אני ממשיך לשמוע שוב ושוב את הטיעון המוטעה של "האייפון עובד עם 2 ליבות מצוין אז לא צריך מעבדי 4 ליבות או שמונה ליבות"  אנסה לענות על הטיעון הזה עם כמה שפחות הסברים מורכבים וטכניים כדי שתוכלו להפנות את הבא בתור שזורק לכם את השטות הזו לכאן ותקוותי שהוא יוכל לעקוב בקלות אחר ההסבר ולהבין למה זאת שטות מוחלטת גם להגיד את זה וגם להשוות בין תפוחים לתפוזים.



מהן המטרות של המעבד ?

אנשים חושבים שהמטרה היחידה של המעבד זה לספק כח חישוב לטלפון וככל שיש יותר כח אז הטלפון מסוגל לעשות יותר ולכן כאשר מגיעים לרמה מסוימת של מעבד אין צורך ביותר כח.
זה ניתוח פשטני ולא מדויק. לפי הניתוח הזה ניתן היה לשים מעבד עם ליבה אחת בטלפון בתדר מאד גבוה שיהיה מסוגל לבצע כל משימה יחידה בקלות יחסית.
במציאות למעבד יש כמה תפקידים ומגבלות בביצוע העבודה שלו:
  • כח חישוב - ביצוע משימות חישוב זאת משימה עיקרית, כאשר אתם מריצים אפליקציה אתם רוצים שהיא תרוץ מהר וללא גמגומים.
  • עבודה ברקע - במקביל לכח הנדרש לאפליקציה, למעבד יש גם משימות של תפעול הממשק של הטלפון וביצוע פעולות ברקע של קבלת הודעות משיכת אימיילים והודעות של whatsapp או לדווח לכם שהרגע מישהו עשה לכם לייק בפייסבוק או שנפל טיל בשדרות (חס וחלילה).
  • חסכון באנרגיה - מלבד כח בסיסי מתפרץ למעבד יש מגבלה גדולה מאד שהיא לעבוד תוך חיסכון מקסימלי באנרגיה כדי שהטלפון לא יגמור את הסוללה שלו ב-3 שעות וישאיר אתכם בלי תקשורת וזמינות לשאר היום.
לפי השיטה הזו כל מה שנשאר זה שכולם ישתמשו באותם מעבדים מובילים ויקבלו את אותן תוצאות נכון?  אז זהו שלא.
למרות שלאויבי ישראל אף פעם לא חסרו כלי נשק או חיילים אנחנו עדיין כאן נכון?
כל אחת מהיצרניות יכולה לשים את המעבד הכי חזק והכי הרבה זיכרון וישר לקחת מקום ראשון בביצועים נכון? אז זהו ששוב לא.
אם רוצים לחסוך כסף בעלויות הייצור אז ניתן לכפר על חולשה יחסית של מעבד על ידי התייעלות:

גורם היעילות

  • אופטימיזציה של החומרה לתוכנה.
  • אופטימיזציה של האפליקציות למערכת ההפעלה
  • אופטימיזציה של האפליקציות לחומרה.
כמו ששמתם לב המילה אופטימיזציה חוזרת שוב ושוב.
בשביל לחסוך בעלות רכיבי חומרה צריך לעבוד קשה עם המתכנתים כדי שכל תהליך קטן שבקטנים יתבצע בצורה הכי אופטימלית שרק ניתן.
זה אומר שניתן לצמצם את צריכת האנרגיה של המכשיר ושל האפליקציות אם ההתאמה והשילוב יהיו מושלמים.
אני מניח שאתם יכולים לנחש לבד מי החברה שיש לה את השליטה הגדולה ביותר על החומרה והתוכנה שלה ואת מספר המכשירים הקטן ביותר. כך אפל מתאימה עבורם את מערכת ההפעלה והאפליקציות.
האבסורד הוא שאפל היא חברת הטכנולוגיה הרווחית בעולם והיא יכלה לצ'פר את משתמשי האייפון שלה בחומרה מדהימה מתחת למכסה המנוע אבל בגלל שהיא לא יצרנית מעבדים אלא רק מתכננת אותם היא מנסה לשלם כמה שפחות לחברה שכן מייצרת אותם מה שמקטין את חיי המדף של האייפון מאד כי הוא מתיישן מאד מהר.

כמעט כל מי שעוקב ומדבר על אנדרואיד בשנים האחרונות יודע שכל פעם שיש דיון על ביצועים קופץ מישהו ואומר שלמרות שלנקסוס שלו יש נתונים חלשים על הנייר, הוא רץ הרבה יותר מהר מאשר טלפונים של סמסונג ואל ג'י. למה תשאלו?
גוגל כמו אפל היא חברת תוכנה ומשקיעה משאבים גדולים באופטימיזציה של הנקסוסים וגם גוגל כמו אפל מנסה לייצר טלפון איכותי עם מינימום של השקעה כספית בחומרה.
גוגל הולכת עם זה רחוק מידי לטעמם של רבים ובגלל זה המצלמה והסוללה של הנקסוסים תמיד משאירים חשק לעוד בטלפונים של נקסוס.

אז מה עם כמות הליבות?

אז נגיע למנה העיקרית, למה צריך הרבה ליבות והאם האייפון באמת יותר יעיל?

השימוש בריבוי ליבות תורם הרבה מאד לסמארטפון מודרני ולא רק בצד של כח חישוב בסיסי כמו שנדמה לנו:

  • חיי סוללה - ריבוי ליבות מאפשר למעבד לחלק משימות לכל ליבה ולרוץ בתדר נמוך יותר כי כל משימה רצה בליבה אחרת. אין צורך להוציא הרבה כח בליבה בודדת, המשמעות היא יעילות שמתבטאת בחיי סוללה טובים יותר. תשאלו כל משתמש אייפון 6 או 5S מה הדבר שהכי מתסכל אותו והוא יגיד חיי סוללה. לכן הם סוחבים mophie ששוקל כמו שני סמארטפונים כל היום.

  • ריבוי משימות - תוכנות קריטיות כמו דפדפן האינטרנט יכולות להריץ מספר טאבים גדול במקביל. כל מי שניסה לגלוש בדפדפן באייפון ולפתוח מעל 2 טאבים יודע על מה אני מדבר, הדף הלבן שמתרפרש כל הזמן יוציא אתכם מדעתכם.

  • תהליכי רקע - האייפון לאחר עליה בודק מספר הודעות שנשמרו בשרת של אפל, בודק דואר ואז הולך לנוח עד שתחליט להריץ אפליקציה. באנדרואיד יש ווידג'טים, יש תהליכי רקע כמו Android  now שבודק ברקע את מצב התנועה ומספר לך שהגיע הזמן לצאת לשדה התעופה כי יש פקק. גוגל נאו גם אוסף לך תוצאות ספורט ועוד ועוד.
    ברגע שאתה פותח את המכשיר כל המידע זמין וזורם מייד.
    זאת בניגוד לסירי הסנובית, עד שאתה לא שואל אותה משהו לא עושה שום דבר חוץ מלנוח או לבדוק 500 פעם את רשימת התזכורות שביקשת ממנה.
    כמו Android now ישנן עשרות אפליקציות של אנדרואיד שעובדות עבורך ולא מחכות שתבוא לבקר. זה מצריך הרבה כח חישוב וכמה שיותר ליבות כדי לבצע הרבה יותר משימות ביעילות גדולה.

  • מסך מתקדם -  אחד מהצרכנים הגדולים ביותר בערכת השבבים של הטלפון הוא המסך. באייפון 6 הרזולוציה היא 750P באייפון 6+ היא 1080P וזה עוד במסך ענק של 5.5 אינץ'. באנדרואיד לעומת זאת מרבית הטלפונים המובילים מגיעים כבר עם QUADHD שזה יותר מפי 2 כמות הפיקסלים אשר יש באייפון.
    דחיסות הפיקסלים במסך של האייפון היא 326PPI  לעומת גלקסי אס 6 עם  577PPI הבדל עצום בחדות בין המסכים.
    זה הבדל שכמובן מצריך מעבד גרפי מאד חזק כדי לספק את הרזולוציה הזו למסך. האם מסך QUAD HD באמת נחוץ זה נשאיר ליום אחר אבל זאת עוד סיבה למעבדים חזקים יותר ויותר ראם באנדרואיד.

  • צילום ברזולוציה גבוהה - גם כדי לצלם וידאו של 4K וגם כדי לתת הרבה יותר מגה פיקסלים למצלמה צריך מעבד יותר חזק וזאת עוד אחת מהסיבות שאפל לא רצה למצלמה של 16 מגה פיקסלים אלא תקועה כבר 4 שנים עם 8 מגה פיקסל ו- 1080P בוידאו.

 ישנן עוד סיבות ועוד הסברים על היעילות והחשיבות של חלוקה למספר גדול של ליבות שחסכתי לכם כולל היתרונות של שני מעבדים עם תדרים שונים שיכולים לרוץ האחד במצב של מאמץ גדול והמעבד השני בתדר נמוך יכול לעבוד במצב מנוחה יחסי ולחסוך הרבה אנרגיה. אני לא רוצה להלאות אתכם ביותר מידי מידע טכני על ארכיטקטורות של Big little והיתרונות של A50.

אז האם אתה אומר שהאייפון נחות לגמרי בהשוואה לאנדרואיד?

לא, זה לא מה שאני אומר. כמו שציינתי למעלה אפל מכפרת על החומרה הזולה שהיא שמה במעבד עם אופטימיזציות מרשימות של התוכנה ומערכת ההפעלה, בניגוד לסמסונג ואל ג'י לה יש גישה לאורך כל הדרך של פיתוח הארכיטקטורה לחומרה ולתוכנה. היא גם מספקת כמות קטנה מאד של מכשירים למפתחי האפליקציות להתאים אותן לאייפון. זה נותן מכשיר חביב ויעיל.
השילוב של האופטימיזציות והמערכת הפעלה הדי פשטנית נותן ממשק מהיר וחוויית שימוש טובה.

אז מתי התאוריה של האייפון היעיל קורסת?

כאשר אפל הבינה שהיא לא יכולה להתעלם לנצח מהיתרונות של אנדרואיד היא החלה להעתיק וליישם אצלה חלק מהדברים שהפכו את אנדרואיד למערכת הכי מתקדמת למובייל.
אפל אפשרה ליצרני מקלדות לשלב את המקלדת שלהן. היא אפשרה אינטגרציה בין אפליקציות כמו לערוך תמונה באפליקציה אחת ולהעביר לשניה.
פתאום חוץ מהמערכת הפעלה המשובצרת של אפל רצה לה ברקע קבוע איזה מקלדת חיצונית וסוררת שאולי לא נכתבה ברמת כתיבת קוד של אפל. המקלדת החצופה הזו רוצה גם גישה לאינטרנט כדי לספק חיזוי מילים ואולי לשלוח קצת מידע עלינו חזרה למפרסמים ופתאום האייפון המושלם מתחיל קצת לגמגם בביצועים.
פתאום עם מסך גדול כמו של האייפון 6+ אנשים מצפים באמת להשתמש בדפדפן אינטרנט כי כמו באנדרואיד יש להם מסך כמעט כמו של טאבלט והם רוצים מספר טאבים בדפדפן ושהכל ירוץ חלק.
לא סתם רצות שמועות שגרסה 9 של מערכת הפעלה לאייפון תהיה יותר גרסה של תיקונים והתייעלות מאשר שיפורים דרמטיים.
אפל מבינה שהיא צריכה הרבה יותר אופטימיזציה ולהערכתי הם גם יוסיפו ליבות ויותר ראם באייפון הבא וכמובן לא יודו שזה היה נחוץ כל הדרך.
עם מתח רווחים מפלצתי כמו של אפל היית מצפה שהיא תלך קצת לטובת המשתמשים שלה ותחזק את החומרה כך שהחומרה תהיה טובה לפחות לשנתיים שלוש.

הבנתי למה צריך 4 ליבות, האם צריך 8 או 10?
לא כל חידוש תורם מיידית בצורה מהותית, לא קונים טלפון רק לשנה אחת.
אני לא חושב שמסכים של QUAD HD הם כורח המציאות ואני לא חושב שכרגע יש הרבה צורך במעבדים של 8 ליבות או 10 אבל כמו בכל התקדמות מדעית מתקדמים כי זה הדבר הבא ולא עוצרים במקום.
איזה עולם היה לנו אם יצרני הכרכרות היו משכנעים אותנו שאין צורך במכוניות? איך היו נראים חיינו ללא מיזוג או ג'י פי אס במכונית?
תמיד חידוש נראה לא חיוני מייד כאשר הוא יוצא כי חיינו בסדר גם קודם והכל עבד.
תנסו עכשיו להשתמש לשבוע באייפון הראשון או בגלקסי i7500 ואני מבטיח לכם שהתסכול שלכם ירקיע שחקים. לכל דבר טוב מתרגלים ואז עוברים לבא בתור. אז כל מי שאומר שלכם שמספיק לו מה שיש לו בדרך כלל פשוט אין לו את הכסף לשדרג והוא מעדיף לבזבז כסף על דברים אחרים (בצדק או לא לגופו של מקרה). אני לא אומר שצריך לקנות טלפון חדש כל שנה אבל בהחלט ישנה התקדמות.


סיכום:

לסיכום אגיד שהאייפון אמנם רץ חלק יחסית אבל עושה הרבה פחות ברקע ובמקביל ולכן יכול להסתפק בפחות ליבות. למרות זאת עקב השינויים בגרסה 7 ו-8 של מערכת ההפעלה של האייפון הוא בהחלט צריך כבר יותר ליבות ויותר זיכרון ראם ומי שטוען שלא הוא לא באמת משתמש "תובעני"  אלא סתם צרכן של מייל וקצת whatsapp.
כל מי שמריץ משחק כבד באייפון ורואה את אחוזי הסוללה שלו יורדים יותר מהר מהיתרה בחשבון הבנק שלו אחרי קניה של אייפון חדש יודע שהאייפון 6 רחוק מלהיות מפלצת סוללה והפלוס בגלל הגודל לא מתאים לכל אחד.
אפל כבר שנתיים בערך מאז ההשקה של גרסה 7 הייתה צריכה לשדרג את החומרה משמעותית אבל התקמצנה על הרווחים שלה ודחתה את הקץ. השנה להערכתי זאת השנה של השינוי המהותי.
להערכתי בהשקה הקרובה של האייפון 6S נשמע איך אפל המציאה את ריבוי הליבות ואיך זה האייפון היעיל ביותר שהם אי פעם עשו ולמה כדאי לך לקנות אותו ולא לחשוב יותר מידי על למה הם לא עשו את זה מקודם.
כאשר מישהו אומר לכם שהאייפון רץ מצוין על חומרה חלשה בהרבה תגידו לו שלא משווים תפוחים לתפוזים והאייפון לא ממש עושה כל מה שאנדרואיד עושה גם אם החבר שלכם מתקין את אותן אפליקציות על האייפון שלו.

2 תגובות:

  1. תאמין לי, מנכ"ל Apple ומנכ"ל Google צריכים לריב מי יעסיק אותך בתור ה-CTO שלו.
    אין עליך - כיווצת דיון חשוב לכתבה מתומצתת בשפה פשוטה וברורה.

    השבמחק
    תשובות
    1. חבל שאתה לא המשכת והגעת להיות מנכ״ל :-)

      מחק