29.5.15

גוגל מכריזה על אנדרואיד M הגרסה הבאה של אנדרואיד


כמו בכל שנה גוגל מנצלת את הערב הראשון של כנס המפתחים השנתי שלה כדי לתת מצגת לציבור הרחב על התוכניות שלה לגרסה הבאה של אנדרואיד.
ההכרזה היתה די רזה בפרטים ובתכונות חדשות אבל אלו שהוכרזו היו חשובות ומענינות.
האם יש שוב סיבה להתרגש מגרסה חדשה של אנדרואיד אחרי לוליפופ שהרבה מכנים בצדק הויסטה של אנדרואיד? האם יש סיבה לרוץ להתקין את גרסת המפתחים? ומה עם יישום התמונות של גוגל?
על כזאת בסקירה של רשמים ראשוניים מההשקה לפניכם:




בהשקה הוכרזו מספר תכונות חדשות ומרגשות אז בואו נעבור עליהן אחת אחת בקצרה:





הרשאות לאפליקציות:

סוף כל סוף גוגל הפנימה שלהרבה אנשים נמאס מההפקרות של המידע שלהם בידי מפתחי אפליקציות והחליטה להשוות את המצב מול אפל. מעתה כל אפליקציה תותקן באופן אוטומטי בלי מסך ההרשאות המתיש שאף אחד לא קורא וכאשר אפליקציה תרצה לגשת לדברים כמו אנשי קשר/מיקרופון/מצלמה/יומן וכו' יקפוץ חלון כמו בתמונה המטושטשת למעלה וישאל רשות. במסך האבטחה של האפליקציה ניתן יהיה גם לאחר התקנה להוסיף או להוריד הרשאות על פי צורך.
אם התרגלנו שגוגל נטו לצד המפתחים והמפרסמים נחמד לראות שגוגל נזכרה שהיא חברה של גיקים ונתנה לאלו שרוצים בכך קצת יותר שליטה על המדע שלהם.
אזהרה: ההרשאות החדשות תקפות רק לאפליקציות שעדכנו את הגרסת עבודה שלהן לחדשה ביותר. אפליקציות שלא התעדכנו אם בטעות ואם בכוונה ימשיכו להציג את מסך ההרשאות ולעשות מה שבא להן.
אנו מצידנו נצטרך להשפיע ולסרב להתקין אפליקציה שלא התעדכנה. אם לא נייצר מספיק לחץ מפתחים יכולים למשוך את התהליך הרבה זמן, אז אל תניחו שאם יש לכם את הגרסה האחרונה הכל בסדר.




Google photos - אפליקצית התמונות החדשה של גוגל:

גוגל השיקה שירות תמונות חדש ואיתו אפליקציה חדשה של Photos לאנדרואיד ואייפון.
האפליקציה והאתר הנלווה כולם מעולים. אבל יש כאן הרבה דיסאינפורמציה.
גוגל זרקה את ההצהרה שמעכשיו ניתן יהיה לגבות אל השירות תמונות ללא הגבלה.
כמובן שכל הבלוגרים ישר קפצו על המילים "ללא הגבלה" וזאת הכותרת בכל בלוג כולל אנשים חכמים כמו אנדרואיד פוליס ואחרים.
העניין הוא שגוגל פלוס שממנו יישום התמונות פרש תמיד אפשר העלאה לא מוגבלת של תמונות ברזולוציה סבירה ללא חיוב על האחסון. המידע שמצוי בתמונות שלנו בעל ערך עצום למפרסמים ולכן גם פליקר (יאהו) וגם פייסבוק מאפשרות העלאה ללא הגבלה מלבד דחיסה של התמונות לחיסכון.
אז מה בעצם השתנה? המצלמות בטלפונים בשנה האחרונה עלו ל-16 מגה פיקסל ולכן גוגל עדכנה את הרזולוציה המותרת ל-16 מגה פיקסל ושיפרה את אלגוריתם הדחיסה שלה.

 האמינו לי שזה לא פילנטרופיה, אם גוגל לא הייתה מאפשרת העלאה חינם מטלפונים כמו הגלקסי אס 6 מליוני תמונות לא היו מועלות מגלקסים בכל העולם ובמקום זה אנשים היו משתמשים בשירותי גיבוי של יצרניות תוכנה אחרות כמו מיקרוסופט או יאהו שלא מגבילות.
אז ברור שאנחנו נהנים ושמחים שגוגל מספקת שירות חינמי מעולה אבל בואו לא נטען שזו איזה המצאה חדשה או שירות שלא ראינו קודם.

DOZE MODE :

אחת מהצרות של אנדרואיד זה כמות הסוללה שנאכלת במצב המתנה פשוט בלילה או ביום כאשר הטלפון סגור. זה קורה בעיקר בגלל כל אותן אפליקציות שרצות ברקע אם רציתם או לא.
תכונה חדש של אנדרואיד M זה DOZE אנדרואיד תשים לב שהטלפון נייח להרבה זמן ותצמצם את כמויות הסנכרונים וכמות הבדיקות של דואר והודעות למינימום. לדבריהם זה יכול להכפיל את זמן הסוללה. כמובן שמשתמשי Greenify בכל העולם מחניקים צחוק וממלמלים לעצמם "מה באמת? מה אתם אומרים" אחד מהדברים שניתן יהיה ב- DOZE זה לבטל את התכונה פר אפליקציה.
זאת אומרת שאם אתם לחוצים מאד על הודעות ה- Wahtsapp שלכם תוכלו להגדיר שהאפליקציה הזו תהיה פטורה ממצב חיסכון ותביא לכם כל סמיילי וכל בדיחה היישר למסך.
תכונה חדשה ומועילה.

גיבוי אפליקציות ונתונים:

גוגל אפשרה כבר שנים גיבוי של הגדרות טלפון ואפליקציות לענן של גוגל, החל מהגרסה הבאה של M גוגל תגבה גם דטה של אפליקציות כך ששחזור יכלול גם את נתוני האפליקציה בדומה מאד לגיבוי באייפון לאפליקציות אל icloud . תכונה חדשה ומצוינת רק שאני תוהה כמה דטה הנושא יבזבז מחבילת הגלישה כי ישנן אפליקציות כמו משחקים או תוכנות גרפיות שמייצרות הרבה מאד מידע בזמן שימוש.


אנדרואיד בשחור או בלבן Dark/White theme:

אחד מהדברים השנואים ביותר על אנשים זה טלפונים שהייצרן או כותב הרום מתעקש על מסכים לבנים או שחורים לאורך כל מסכי ההגדרות והתפריטים.
ישנם מעריצים של כל צבע ותמיד החצי השני מתלונן או מחפש תיקונים ב-XDA .
גוגל מאפשרת במסך המפתחים לבחור ערכת נושא לבנה או שחורה. זה אולי נראה לכם שולי אבל זה מציק כאשר זה הצבע הלא נכון. כאשר יש לכם מסך אמולד כמו בטלפונים של סמסונג וחלק מאלו של מוטורולה מסך שחור אומר פחות פיקסלים מוארים וזמן סוללה ארוך יותר.
זאת תכונה שקשה להדגים וקשה להסביר אז הם הכניסו את זה לאפשרויות מפתחים כדי שרק המכורים יתעסקו בזה אבל זה שיפור מצוין. הייתי שמח אם אפשרויות המפתחים יכילו עוד הרבה יותר שליטה לאלו מאיתנו שכן רוצים לקנפג את המכשיר שלנו לפרטי פרטים.

כרטיסי הרחבה יכולים להפוך לאחסון פנימי:

זה די ידוע שגוגל לא ממש חסידה של כרטיסי הרחבה, אבל נראה שיש קצת עידון בגישה שלהם, ניתן מעכשיו לבחור לפרמט כרטיס הרחבה כך שיהיה חלק מהזיכרון הפנימי הרגיל עבור כל שימוש  של הטלפון או להשתמש בו כמו היום כזיכרון חיצוני שעלול להתנתק או להיות מוחלף.
זה מצוין למי שכל הזמן מגיע למגבלת מקום והמערכת הפעלה לא מאפשרת לו להשתמש בכרטיס הרחבה הענקי שהוא הוסיף לצרכי אפליקציות.


אז איך יקראו לאנדרואיד M?

אחד מהמשחקים החביבים על חובבי אנדרואיד זה לנחש מה יהיה השם השיווקי של הגרסה הבאה ומה יהיה המספר שלה. היו דיבורים על M&M והיו דיבורים על מרשמלו אבל השמועה הכי חמה היא לכיוון של מילקשייק מכיוון שאחד מהמציגים בכנס היה עם שעון אנדרואיד עם רקע של מילקשייק, אז בהנחה שאין לו פטיש למילקשייקים ושהוא קרוב לוודאי מריץ גרסת בטא של אנדרואיד על השעון שלו זה הימור שכרגע הוא ההימור המוביל. המספר בגלל השינויים המינוריים כנראה לא יהיה 6 אלא יותר סביר 5.1 או 5.5.



סיכום:
ישנן עוד הרבה שינויים, חלקם הוצגו כמו שיפורים לגוגל נאו שכמו תמיד בעלי ערך מאד קטן לישראלים אבל נראים מעולה בהדגמה. ישנם דברים שיתרמו למפתחים כמו עמודי מפתח בגוגל פליי ועוד דברים שאותי פחות מענינים כמו תמיכה בקוראי טביעת אצבע לנקסוסים שלאף אחד מהם אין כזה קורא כרגע.
כל השיפורים בסה"כ טובים, אין משהו שממש יגרום לאלו שנטשו לאייפון במהלך השנה לחזור בריצה מלבד אלו שנושאי הפרטיות היו המטרידים ביותר עבורם. אבל בסה"כ שדרוג טוב שנקווה שיהיה טוב ויציב בהרבה מלוליפופ, גוגל הזכירו מספר פעמים שהם עבדו קשה על שיפור היציבות והאמינות של המערכת וזה בהחלט היה נחוץ. אולי אחרי שגם גוגל וגם אפל יירגעו ממרוץ התכונות נוכל לקבל מערכות אמינות יותר. הטלפון שלנו הוא כלי עבודה שדרכו אנו מנהלים את חיינו הפרטיים והמקצועיים ואמינות היא פקטור מכריע בבחירת הטלפון והפלטפורמה להרבה מאד אנשים.
כמובן שהמכורים יכולים כמו שנה שעברה ללכת להוריד גרסת בטא של המערכת החדשה לנקסוס שלהם אז קדימה למה אתם מחכים?   http://developer.android.com/preview/download.html



2 תגובות:

  1. בכל שנה מספרים שוב על חיסכון בסוללה ושיפורים במהירות ...נקווה שהפעם זה יורגש.

    לגבי ההרשאות - שינוי מבורך ואפילו מתבקש - הסיבה היחידה שזה לא בוצע עד עכשיו היא כנראה הכח שיש לגוגל ...
    לגבי התמונות - זה נחמד , השאלה היא אם תהיה הפרדה מלאה בין התמונות לבין שאר השרותים של גוגל. אני משתמש בשרותי אחסון אחרים כי קשה לי להבין עד הסוף את האינטגרציה בין השרותים (המצויינים) של גוגל, זה מחייב אותי לקרוא כל הזמן מה השתנה ועדין לפעמים אני לא מצליח להבין איפה ואיך מאוחסנות התמונות בפלוס , התמונות מהנגאאוט , בדרייב וכו .... והרבה פעמים פיצ'רים משתנים ...
    לא אחת רואים בפלוס תמונות של אנשים שלא התכוונו שיפורסמו, והרבה פעמים אני נתקל באנשים שאפשרות הגיבוי האוטומטי פעילה בלי שהם ידעו (אולי הפעילו בחוסר תשומת לב .. כי מידי פעם נתקלים בשאלות האולו.
    יותר קל לי פשוט לשים את התמונות שלי במקום אחר.
    לגבי כרטיסי ההרחבה - מעולה. ועדין הבעיה הגדולה ביותר של המשתמשים באנדרואיד היא מתי המשתמש הממוצע יקבל את אנדרואיד M.
    לא כל כך קשור לאנדרואיד M ... אבל לדעתי גוגל צריכים לחשוב מחדש על עומק האינטגרציה , לא כל חיפוש קשור לגוגל now ולא כל גלישה לאתר מסוים רלוונטית להיסטוריה שלי.
    זה גורם לי לרכז את השימוש בכרום רק לדברים שקשורים בגוגל, אני משתמש בבראוזרים אחרים ובמנועי חיפוש אחרים כי אני עדיין מאד אוהב את גוגל now אבל לא כל דבר קשור לשם.

    השבמחק
  2. סקירה מעולה.
    טוב לדעת שיאפשרו להחליף את הרקע לשחור , יש לכך משמעות גדולה למסכי AMOLED לא רק מבחינת סוללה אלא מהפחתת סיכון לצריבת מסך.

    שאלה קטנה לי ,
    האם ידוע איזה מכשירים יקבלו את הגירסה הנ"ל ?
    ובפרט S5 ?

    השבמחק