10.6.11

האם אנדרואיד שוב יורה לעצמו ברגל?


גוגל עבדה מאד קשה בשנה האחרונה כדי להילחם בתופעה הידועה כ "פרגמנטציה" התופעה מדברת על ריבוי הגרסאות שיש לאנדרואיד והקושי לפתח לגרסאות שונות של מערכות הפעלה ולגרסאות שונות של מסכים וכח עיבוד, בחודשים האחרונים גוגל הגיעה להסכם עם היצרנים על מסלול עדכונים אחיד של 18 חודשים למכשיר כך שהעדכונים שלך מסתיימים בדיוק כאשר ההתחייבות הקודמת שלך מסתיימת.
גוגל לאחרונה התחילה גם במרקט של המכשירים וגם באתר של המרקט לציין בפני המשתמש אם היישום שהוא מתבונן בו נמצא תואם למכשיר שאליו הוא רוצה להוריד. ואכן נראה היה שהמאמצים נושאים פרי גם סמסונג וגם HTC סיפקו בחודשים האחרונים שדרוגים לג'ינג'רברד ( גרסה 2.3 של אנדרואיד) למרבית המכשירים שלהם מהשנה האחרונה עם חריגים מעטים. מכשירים חדשים של היצרניות המובילות יוצאים עם ג'ינג'רברד וגוגל שומרת את הקוד של האניקומב ( 3.0) קרוב לחזה כדי שלא יתחילו לצאת מכשירים סינים עם מערכת הפעלה שבכלל לא מותאמת לטלפונים. אז על פניו נראה שהמצב הרבה יותר טוב נכון?

אז זהו שלא, המצב נהיה הרבה יותר גרוע, שתי תופעות החלו השנה שגרמו לפרגמנטציה הישנה להיראות שולית, זה התחיל עם ההקמה של המרקט של אמזון לאנדרואיד. כשלעצמה ההקמה טובה עבור הצרכנים, אבל אמזון מסיבות ששמורות עימה החליטה שהמרקט שלה יהיה בארה"ב בלבד, והנה לכם פרגמנטציה גרועה ביותר מכיוון שאמזון לא רק החלה למכור יישומים היא גם החלה להשיג כותרים בלעדיים שהפכו ללא זמינים לשאר העולם בגלל האקסקלוסיביות עבור אמזון. לכן כותרים שהיו אמורים להיות הנמכרים ביותר בעולם כמו Plants VS Zombies לא מגיעים לחצי מהפוטנציאל שלהם כי מאות מליונים של לקוחות פוטנציאלים מנועים מלהגיע לחנות של אמזון בצורה חוקית.

הצרה השניה החלה עם הכניסה הגדולה והמרשימה של Nvidia לשוק מעבדי ה-ARM ולאנדרואיד, מהר מאד רבים מהמכשירים המרכזיים אימצו את המעבד החדש והמהיר ביניהם כמעט כל הטאבלטים המרכזיים וטלפונים כמו האטריקס הדרויד אקס2 ואחרים.
NVIDIA אם מכוונות טובות ואם לא החליטה להקים את ה- Tegra Zone חלק מהמרקט שבו אפשר לקנות כותרים שמותאמים למעבד שלה ולא יעבדו על מעבדים אחרים, סמסונג מצידה גם הקימה את ה- Samsung apps store שהכל שם ייחודי לסמסונג ויש שם גם מספר כותרים בלעדיים. והנה צצה לנו פרגמנטציה חדשה שמפלה בין מכשיר למכשיר גם אם הם נהנים מאותה גרסת אנדרואיד ומאותו כח עיבוד ולעיתים אפילו שניהם מאותו יצרן אבל עם מעבד שונה. כך טלפונים כמו הסנסיישן והגלקסי אס 2 ,2 ספינות דגל של יצרנים מובילים לא יכולים להריץ עשרות כותרים שבלעדיים לטלפונים שמבוססים טגרה של Nvidia. יש אמנם כל מיני ניסיונות עקיפה יצירתיים אבל הם גם כך זמינים למתי מעט שיבינו איך להשתמש בהם ויהיה להם גם רוט ושאר הדברים הנחוצים לעניין.

אם בפרגמנטציה הישנה יכולנו להאשים את גוגל, הפרגמנטציה החדשה לא ממש בשליטת גוגל, גוגל יכולה אמנם להפעיל לחץ על יצרנים אבל על אמזון אין לה שום שליטה.
האם באמת מצופה מהצרכן שיתחיל לחפש טלפון חדש עם שאלון של הלמ"ס ביד, האם תוכנה זו והאם משחק זה ירוצו עליו? וזה עוד כאשר המכשיר חדש, מה יהיה כאשר יהיה טגרה 3?

אם ה- Open handset alliance לא יתערב שוק היישומים של אנדרואיד יכול להגיע למצב שהוא מסובך ומתסכל אף יותר מהגן הסגור והנקמני של אפל. נקווה שימצא פתרון ומהר אחרת שחקנים כמו HP או מיקרוסופט יכולים למשוך את השטיח מתחת לרגלי גוגל ולפני שהיא תשים לב היא כבר לא תהיה החברה המובילה בעולם הסלולרי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה