8.3.12

אפל ועידן הפוסט PC

אפל השיקה אתמול את האייפד 3 , טים קוק הזכיר כמה וכמה פעמים את החזון של סטיב ג'ובס על סוף עידן המחשב הביתי/נייד והמעבר לעידן החדש . לשיטתו כל המכשירים האלו (סמארטפונים, טאבלטים) יחליפו את הפיסי כצורה שבה אנחנו מתקשרים מול העולם.
כמו בכל השקה של מוצר של אפל או גוגל קופצים ישר שני טיפוסים מעצבנים בפורומים ובבלוגוספרה, הטיפוס הראשון הוא המעריץ הבלתי נלאה שקונה בשקיקה את כל המסרים ומחליט ישר שהנה ההוכחה הסופית לתאוריה ומי שלא מאמין בזה פשוט לא מבין.
הטיפוס המעצבן השני הוא זה שנמנה על המחנה התורני של החברה שלא השיקה באותו יום מוצר והוא ישר פותח בנאום מתלהם על כמה זה שטויות. לצורך הדוגמא הנוכחית אף אחד לא צריך ולא משתמש בטאבלט חוץ מאוכלוסיית נישה וזה סתם מוצר מטופש , והוא בילה את כל הערב אתמול בהסברים כמה אף אחד לא צריך טאבלט בכלל ואייפד בפרט.
אז היכן האמת? האם הטאבלט הוא המחשב החדש? האם הוא סתם מוצר מותרות לאוכלוסיה קטנה?

התשובה היא כמובן באמצע, אי אפשר להכחיש שאחרי שאפל מכרה כבר עשרות מליוני יחידות של האייפד שיש לו שוק ושוק טוב וצומח. האייפד מזמן חצה את הקו של מוצר נישה לעשירים, האם הוא תחליף למחשב? לדעתי כן אבל רק במקרי שימוש מאד מסויימים.
אנשים שעבורם האייפד יכול להיות תחליף למחשב אישי הם למשל: סבא או סבתא בגיל השלישי שאין להם רצון ללמוד להשתמש במחשב או להבין מה זה אנטי וירוס. הם רק רוצים להפעיל סקייפ מול הנכדים ולקרוא אימייל ולגלוש קצת. עבורם האייפד או הקינדל פייר הם תחליפי מחשב מעולים מאחר ואין צורך בשום ידע כדי להפעיל אותם ואין צורך לתחזק אותם.
אוניברסיטאות או מכללות יכולות לחלק טאבלטים עם כל חומר הלימוד והתרגילים לתואר שלם לתלמידים וגם לקחת חזרה את הטאבלט בסוף השנה.
הטאבלט לא מחייב אוורור או מקלדת לכן ניתן די בקלות לייצר טאבלט אטום ועמיד עבור הצבא (דוגמא אחת: לינק ) במיוחד בגלל מגבלת המשקל ומקום אחסון שיש לכוחות קרקע לפנות לטובת העניין, אלה רק שתי דוגמאות מיני רבות.
אז מה חסר כדי שהטאבלט יוכל להיות מחשב אישי לאדם ממוצע?

    • חיבורים חיצוניים - טאבלט חייב לקבל הרבה יותר חיבורים חיצוניים ממה שיש היום, כל מחשב יכול לחבר מצלמה או טלפון או מסך חיצוני או את כולם ביחד. הפתרונות לנושאים האלו מאד מוגבלים ולא נוחים. ניתן לשדר דרך WIFI גם לטלוויזיה וגם למדפסת אבל אי אפשר כרגע לטעון את הטלפון ממנו. בד"כ גם אם יש חיבור חיצוני אז הוא למכשיר בודד ולא יותר, ומה לעשות שצריך חיבור גם למסך וגם לטלפון או שרוצים להעביר את החומר מטייפ מנהלים או כל מכשיר אחר.
    • ריבוי משימות - עבודה בכמה חלונות - אחד מהדברים היותר טריוויאלים במחשב רגיל זה השימוש במגוון חלונות  ביחד להשוואה, או כדי להיות מסוגל לתפקד בשניהם. יש אמנם באנדרואיד ווידג'טים אבל אתה לא יכול לגלוש בשני חלונות של דפדפן באותו מסך. היו כמה ניסיונות בעבר באייפד לייצר אפליקציה שתפתח כמה חלונות אבל זה נתן חוויית שימוש די גרועה.
    • זיכרון - כמות הזיכרון ראם שמסופקת בטאבלטים עדיין קטנה מידי למי שרגיל לפתוח 7-10 טאבים בדפדפן ולעבור ביניהם, כל מי שניסה לעשות את זה באייפד או בגלקסי טאב יודע על מה אני מדבר 1 גיגה ראם זה מעט מידי
    • דיוק בשימוש - מכיוון שאנחנו משתמשים באצבע שלנו ככלי השימוש או בסטיילוס הדיוק שלנו רחוק מלהיות קרוב לזה של עכבר לייזר במיוחד ברגישות למגע, אפילו יישומים מעולים כמו retouch שקיים גם לאפל וגם לגוגל אתה תמיד מפספס את הפינה הקטנה בתמונה שאתה מנסה לתקן, או אתה לא מצליח לחתוך בדיוק בזווית שאתה רוצה, מסכי המגע מעולים אבל הם עדיין לא שם.
    • שירותים חוצי פלטפורמה - בניגוד לתחום הפיסי שבו למיקרוסופט יש 90% מהשוק וגם במעט שנותר לאפל ולינוקס יש הרבה יישומים דומים. בתחום הטאבלטים והטלפונים אנחנו עדיין מדברים על גן סגור ברוב הדברים, אם אתה משתמש ב- Imessage אתה לא יכול לדבר עם אנשי בלקברי או אנדרואיד ולהיפך, יש יישומים שיש בכמה הפלטפורמות אבל רבים מידי מהם לא נמצאים בכל המערכות. נוצרים גטאות שבהם רק אם כל החברים שלך קנו את אותו מכשיר אתם יכולים לתקשר ביחד. הרבה מאד חברות לא מצליחות לפתח מודל עסקי כדאי כדי לפתח את אותם יישומים לכל הפלטפורמות.
    • אבטחה ופרטיות - כיום משום מה היצרנים והספקים הסלולרים חושבים שהטלפונים והטאבלטים שלנו הם בעצם שלהם, ואנחנו רק שוכרים את השימוש. הם מרשים לעצמם לנטר ולחסום ואפילו במקרים מסוימים להיכנס לתוך המכשיר שלנו ולמחוק משהו. בפיסי יש כלי אבטחה צד שלישי עם גישה הרבה יותר חזקה למערכת שיכולים לחסום שידור מידע גם ליצרן של המחשב.  אין לדפדפן אינטרנט שלנו במחשב שום גישה להפעיל לבד את האאוטלוק ולקרוא אנשי קשר משם. למשחקים אין גישה לשום חלק מהמערכת הפעלה שלנו ואין סיבה שתהיה להם. רק בעולם הטלפונים והטאבלטים למפתחי משחקים או אפליקציות יש את היכולת להחליט להיכן הם ניגשים ומה הם לוקחים. עד שלא תהיה חקיקה נרחבת ואמצעים טובים בהרבה ממה שיש היום להגן על עצמנו לא הייתי עושה שום דבר שהפרטיות יפה לו בטאבלט של גוגל או אפל או מיקרוסופט. כולל גישה לבנקים. האבטחה במוצרים האלו רחוקה מלהיות מספקת.
    • שדרוגים - הצורה שבה פלאפונים וטאבלטים בנויים לא מאפשרת שדרוגים ותוספות, במחשבים ניידים (בחלקם הגדול) ניתן להוסיף זיכרון או להגדיל אחסון, בטלפונים וטאבלטים הדבר קשה עד בלתי אפשרי. הם במידה רבה הפכו למוצרים חד פעמיים. בהמון טאבלטים למשל לא ניתן להחליף סוללה גם אם היא הגיעה למצב שאורך החיים שלה ירד בחצי. כל המוצרים האלו נבנו מתוך מטרה שתשתמש בהם שנתיים ותזרוק אותם, פיסי טוב יכול לחיות 5 שנים בקלות ויש אנשים שמנסים ומצליחים לסחוט יותר שנים מזה.
בסופו של דבר הטאבלטים הם מוצר מצוין ומאד נוח לשימוש פשוט, אני עדיין חושב שאנחנו רחוקים מספר שנים מהמצב שהם יתנו תפקוד ושליטה דומה למה שנותן מחשב אישי או שיהיו מטאפורות אחרות לאותם צרכים.
כמו שלא ידענו מה זה אייפד לפני 3 שנים קרוב לוודאי שעד שהם יבשילו לכל המגבלות שציינתי אולי הם כבר יוחלפו בדבר המגניב הבא שיבוא.

4 תגובות:

  1. אני מתלבט בהחלפת הNoteBook שלי לאייפד. אני מרגיש כי האייפד עדיין איננו הפתרון הנכון, אבל הוא זול יחסית, ועונה על 75% מהצרכים שלי. העלאת בפוסט הזה עוד נקודות שלא חשבתי עליהן - תודה

    השבמחק
  2. אין לי אייפד, יש לי את הטרנספורמר לבית אסוס. (הראשון TF101)
    לפני כמה ימים שנשארתי בבית עשיתי ניסוי לראות אם אני יכול להעביר יום מבלי להשתמש ב PC שלי . לצורך ההבהרה בגלל מגבלות אישיות אני רוב היום בבית ורוב היום אני עם המחשב.
    בשורה התחתונה , הטאבלט ענה על רוב הדרישות ה"מחשביות" שלי באותו יום . קצת טורנטים , צפיה בסרט , כמה מיילים , משחקים פשוטים וגלישה באינטרנט ובפורומים השונים . (גילוי נאות - חלק מהזמן נעזרתי במקלדת המכשיר ). בשורה התחתונה , לא נתקלתי במצבים שהייתי צריך את ה PC, מצד שני , עוד רחוק היום שאפרד ממנו לשלום .
    למרות שהיום הזה עבר בנעימים הרבה יותר נוח ומהיר לי לעבוד עם המחשב שלי בן ה4 מאשר הטאבלט. עדין משמש יותר כמכשיר צריכת תוכן.

    השבמחק
  3. לדעתי המגבלה העיקרית של טאבלטים אל מול מחשבים (החל ממחשבים שולחניים ועד נוטבוקים) הוא יכולות 'עיבוד התמלילים' (איזה מושג ישן חחחח). עד שלא תהיה אפשרות ליצור קבצי וורד/אקסל/פוורפוינט בטאבלטים באותה קלות שאפשר במחשבים, הם לא יוכלו להוות תחליף אמיתי למחשב, לפחות מבחינתי...
    אני הייתי מאוד רוצה להחליף את המחשב הנייד שלי בטאבלט שקל ממנו בהרבה (וזאת למרות שיש לי נוטבוק ששוקל בערך קילו). אני מאמין שהצורה של הטרנספורמר של אסוס היא הכוון הנכון בדרך להחלפת הנוטבוקים, אבל עד שלא יהיה אפשרי ממש לעבוד על הטאבלט, אני לא רואה אותו באמת מחליף את המחשב האישי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הטרנספורמר עם המקלדת לא שוקל פחות מהמקבוק אייר אולי אפילו יותר.
      לפחות באייפד יש חבילת אופיס מלאה של אפל, התמיכה שלה בעברית לא משהו אבל לדוברי אנגלית היא די סבירה.

      מחק