20.9.13

הטוב והרע במערכת ההפעלה החדשה של אפל IOS 7



כאשר אפל הכריזה על הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה שלה לאייפד/אייפוד/אייפון ביוני בכנס המפתחים שלה מאד התאכזבתי מההכרזה אבל הצלחתי להתאפק ולא לכתוב כלום כי עדיין לא ראיתי במו עיני את השינויים. לפני כמה שבועות ראיתי את בטא 4 של המערכת ושוב הייתי צריך להחזיק את עצמי כי זאת לא גרסה סופית, ואפילו השבוע חיכיתי שיעברו כמה ימים מאז ה-GM לפני שהחלטתי לכתוב את דעתי. אז לאחר כל זה הנה המחשבות שלי על המערכת החדשה.

אפל קיבלה פידבקים מכל אתר טכנולוגי וגם מהציבור שהמערכת שלה היא בעצם הישנה ביותר מבחינת עיצוב. גרסה 6 היתה למעשה זהה לגרסה 1 מ-2007. כאשר בזמן הזה גוגל, מיקרוסופט ואפילו בלקברי השמרנית השיקו עיצובים חדשים ומודרניים. במקביל סקוט פורסטל הסמנכ"ל IOS הקודם פוטר והחליף אותו באחריות על העיצוב ג'וני אייב, אייב הוא האדם שאחראי על העיצוב הפנומנלי החיצוני של המקבוק אייר וגם האייפון 4. היו לי ציפיות גבוהות מאד ממי שעיצב את המקבוק אייר בצורת unibody אלגנטית ומרהיבה. חשבתי כמו כולם שהגיע הזמן להיפטר מהעיצוב הישן ומי יותר מתאים למשימה ממר אלגנטיות ג'וני אייב.
הנה הגיע WWDC ביוני וחשכו עיני, IOS7 נראה כמו משהו שילד בן 12 עיצב עם פוטושופ, צבעוני מידי, בוהק ומסנוור כאשר לפחות בכנס לא נראה היה שיש שום חידוש במערכת אלא בעיקר רק עיצוב וצבעים.
נראה כאילו מישהו לקח סמים והתחיל לצייר משהו שהמשרד פרסום אמר לו שילדים יאהבו.
כמו כל דבר שאפל עושה אחרי שאתה משתמש בו כמה ימים אתה רואה שהמהנדסים שם לא טיפשים ואתה רואה את ההגיון בחלק מהדברים ובחלק לא.

עקב האכילס של החיים בקורת הגג של אפל זה שאין אלטרנטיבות, כל עוד שסטיב ג'ובס החזיק במושכות נראה היה שמבחינה עיצובית הם לא יכולים לטעות. למרבית האייפוניסטים לא היה הרבה על מה להתלונן, המלך אמר והמלך עשה אבל לפחות למלך היה טעם טוב.
הבעיה כאשר אתה חי באקו סיסטם עם מוצר אחד בלבד זה שאין בחירה. אם אתה חובב אייפון או אייפד ואתה שונא את העיצוב של IOS7 אין לך לאן ללכת. באנדרואיד אם סמסונג מפשלת אז תקנה HTC או סוני. אם גוגל מוציאה נקסוס עם סוללה קטנה מידי אז תקנה השנה טלפון ממוטורולה ותחליף עוד שנה או שנתיים. אם אתה אייפוניסט אין לך בחירה ואין לאן לברוח. כל מה שנשאר לך זה להחמיץ פנים ולהמשיך להגן על העיצוב המזעזע הזה מול חברים עם אנדרואיד למרות שבלב אתה שוקל להתקין חזרה את IOS6 אבל אז תצטרך לוותר על פיצ'רים חדשים ותיקוני אבטחה. טוב אז הגיע הזמן לטיעונים קונקרטים.
הנה 6 השינויים החיוביים ו-6 השינויים השליליים יותר במערכת החדשה:




6 השינויים הגרועים  ב- IOS7 :

  • האנימציות - כל האנימציות של פתיחת חלון ויציאה וכניסה ממסך הבית פשוט איומות. על גבול של מחלת ים. ממש נראה כמו משהו שסמסונג עיצבה, אחרי יומיים של חידוש אתה רק מחפש שקט בעיניים ואיך לעזאזל אפשר לכבות את הדברים האלו. אתה לוחץ אפילו פעמיים על  Reduce motion אבל חוץ מלבטל את אפקט הפארלאקס הוא לא מבטל כלום.
  • הצבעים - בתמונה למעלה של האפליקציה של Game center אתם יכולים לראות כמה ילדותיים הצבעים וכמה לא אלגנטי העיצוב.
  • Control center - זה האייטם היחיד שיופיע בשתי הרשימות גם של השנואים וגם של האהובים. אחד מהדברים הכי שימושיים בעיני בגרסה הקודמת היה היכולת להקפיץ לשיר הבא ולעצור את המוזיקה מבלי להיכנס למכשיר ולהקיש את הקוד, זה במיוחד שימושי אם אתה רץ בחוץ ונתקעת על שיר איטי במיוחד שבא לך להקשיב לו במהירות x3 . יותר לא ניתן להשתמש בנגן המוזיקה במסך הנעילה. הדבר היחיד שאתה יכול זה להחליט האם אתה מאפשר או לא מאפשר את Control center במסך הנעילה. הבעיה היא שאין דרגות או קסטומיזציה שלו. אם אפשרת אותו במסך הנעילה ומישהו גנב לך את המכשיר הוא יכול להכניס את המכשיר שלך למצב טיסה, וגם במקרים הפחות קיצוניים אנשים יכולים לכבות לך את ה-BT או את ה- WIFI  מבלי להיכנס למכשיר עם קוד. ואיך לעזאזל הם שכחו לכלול את האייקון לשירותי מיקום?
  • גישה מהירה לפייסבוק וטוויטר - אחד מהדברים היותר חביבים שהיו בגרסה הקודמת זה היכולת לכתוב משהו לפייסבוק או טוויטר היישר ממסך ההודעות, אם בגלל שימוש מועט או סתם כי לא בא להם אפל החליטו לבטל את הפיצ'ר הנוח הזה.
  • ריבוי משימות - אחד מהדברים שאפל הותקפה עליהם חזור והלוך היה שבעצם ריבוי המשימות שלה הוא לא באמת כזה כי האפליקציות שלא בשימוש בעצם נכנסו לסוג של sleep state. החיסרון היה ברור כי לא יכולנו להשאיר סרט ברקע למשל. היתרון היה שעם חומרה יחסית מוגבלת ניתן היה לקבל חוויית שימוש מעולה. עכשיו יש לא מעט פעמים צורך לסגור אפליקציות כי המפתחים של האפליקציה לא יודעים מספיק טוב לפתח ל- IOS7 וממשיכים לאכול לך משאבים גם כאשר עברת ליישום אחר.
  • איטיות מערכת - היתרון הכי גדול של אפל על יצרנית אנדרואיד כזאת או אחרת זה שהיא מפתחת גם את התוכנה וגם את החומרה מהרצפה ועד התקרה. לכן בדרך כלל הכל טס וחוויית השימוש מעולה למרות מפרט צנוע יחסית לטלפונים אחרים עם הרבה יותר כח חישוב. מאז השדרוג לגרסה 7 האייפד מיני שלי מקרטע. משחקים כמו Temple run 2  או Highway rider שקודם רצו חלק למרות החומרה החלשה יחסית עכשיו מקרטעים והאנימציה נתקעת מידי פעם ולפעמים מספיק כדי לגרום לך להפסיד את המשחק. אפל בעסק רק עבור רווח מחומרה ולכן שמה את המפרט הנמוך ביותר שהיא יכולה כל עוד שהכל עובד חלק. הבעיה היא שהמפרט שלהם הוא אף פעם לא Future proof כי הם שמים את המינימום שאפשר. אז נכון, לפני שנה המיני היה מעולה ולא היה צריך 2 גיגה ראם. אבל אם אפל הייתה כוללת מפרט מודרני כמו יצרנית אנדרואיד בכירה אז בנובמבר 2012 היה למיני כבר 2 גיגה ראם ומעבד עם 4 ליבות שהיה אוכל את IOS7 בלי מלח. בלית ברירה נותר רק לקוות שגרסה 7.0.1 או 7.0.2 ישפרו דברים או שפשוט אכלנו אותה.



6 השינויים הטובים ב- IOS7  :

  • אפליקציית ה-SMS - למרות העיצוב הבעייתי של מערכת ההפעלה דווקא בתוך חלק מהיישומים העיצוב החדש דווקא נראה מעולה. אחד מהמקומות האלו הוא יישום ה-SMS, הפונט החדש של "הלווטיקה נובו" נראה חד וברור וקל לזיהוי גם באור שמש. הבועות החדשות נוחות יותר ואין את השעה והדקה כברירת מחדל למלא את המסך. אם אתם כן רוצים לראות דקות ושעות פשוט תתנו משיכת אצבע לצד כדי להוסיף. עיצוב מעולה ואלגנטי.
  • Spotlight בכל מקום ותיקיות - אחת מהבחירות הכי מוזרות בגרסה הקודמת היתה בעמוד החיפוש שהיה משום מה בעמוד משמאל לעמוד הראשון, דבר שאולי נראה הגיוני ב-2007 כאשר לא היה תכנון לחנות יישומים אבל הפך טיפשי לחלוטין כאשר אתה בעמוד ה-7 בצד ימין ואתה צריך להעביר עמוד אחרי עמוד 6 עמודים או ללחוץ על הכפתור כדי להגיע לעמוד הראשון ואז לעמוד החיפוש ולהתחיל לחפש. עכשיו משיכה קטנה מלמעלה בכל מסך בית שהוא מאפשרת לכם לחפש. פשוט זמין ונוח. כמו עם הספוטלייט גם התיקיות עברו שדרוג ומאפשרות 3 עמודים לתיקייה, לא צריך יותר Games 2  או Camera apps 2 רק כדי להכיל את כל היישומים שלנו.
  • Control Center - אפשר להתווכח האם זו העתקה מאנדרואיד או לא אבל זה באמת מעניין אותי כקליפת השום. ה- CC נותן סוף כל סוף גישה מהירה לכבות ולהדליק Wifi , BT ועוד כמה דברים שימושיים מאד. עדיין אין שם גישה לשירותי מיקום וכיבוי שימוש בדטה סלולרית אבל הכיוון טוב. ללא ספק שדרוג נוחיות גדול מאד.
  • אופיס, עריכת תמונות ווידאו בחינם - במערכת ההפעלה של אפל למחשבים היא מספקת חבילה של iLife  עם כל מחשב חדש, אתה מקבל iphoto, imovie ואחרות מה שבהחלט נותן יתרון גדול למקבוק מכיוון שאלו לא יישומים כמו Movie maker אלא יישומים מעולים ברמת ביצוע של כלים מקצועיים. החל מהשנה טלפון או טאבלט חדש יגיע עם כל חבילת האופיס וגם עם iPhoto+ iMovie חינם בפנים. יישומי האופיס עלו קודם 10$ כל אחד ויישומי העריכה עלו כ-5$ כל אחד. ללא ספק מתנה יקרה ואיכותית לקונים החדשים של מכשיר עם IOS7 ויתרון גדול על האחרים כי עם כל האהבה שלי ל- snapseed ו- quick office אין מקום להשוואה לפחות לא בגרסה הנוכחית שלהן.
  •  יישום התמונות - אחרי ששנים כל התמונות היו בערימה אחת לא ברורה, בגרסה החדש כפי שניתן לראות בתמונה למעלה ניתן לקבץ את התמונות לפי תאריכים באופן אוטומטי בלי לייצר אלבומים ולהעביר כל הזמן. אז קל יותר לחפש תמונה לפי תאריך משוער מאשר סתם דפדוף אינסופי.
  • הגנת הפרטיות - אפל ממשיכה להגדיל את הפער מגוגל ומיקרוסופט בהגנה על הפרטיות שלנו ממפתחי האפליקציות (לא ממנה כמובן). לרשימת האובייקטים שמחייבים קבלת אישור של המשתמש נוספו דברים כמו BT sharing  וגם גישה למיקרופון ואחרים, אפליקציה לא יכולה פשוט להשתמש בהם ללא אישור משתמש ולא יכולה למנוע ממך שימוש. מפני אפל/גוגל באמת שאין הגיון להתגונן כי הם מייצרים את המערכת, אבל אני בהחלט רוצה לקבוע לאיזה מפתח אני נותן גישה ללוח שנה שלי או לכל דבר אחר.

סיכום:
לסיכום ניתן להגיד שלמערכת החדשה יש בהחלט עיצוב מזעזע והאנימציות פשוט מציקות.
מצד שני אפל בהחלט הביאה שיפורים איכותיים, במיוחד ההפיכה של היישומי אופיס ועריכת תמונות ווידאו לחינמיים שמעלים את הערך של מערכת ההפעלה שיוצאת מהמפעל בכמה רמות.
ה- Control center הוא שינוי מעולה ומבורך הגם שהוא רחוק ממושלם, צריך שתהיה גרסה מקוצרת שלו למסך הנעילה וצריך שתהיה אופציה להסיר ולהוסיף לו דברים או לכל הפחות לכבות ולהדליק שירותי מיקום. כמו שאמרתי בכתבה לטוב או לרע אין ממש ברירה ואין ממש בחירה, או שאתה למד לחיות עם זה או שתתחיל לפזול לכיוון של אנדרואיד...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה