20.11.13

האם משהו השתבש בתוכנית הנקסוס של גוגל?


גוגל השיקה את תוכנית הנקסוס לפני 4 שנים בתרועה גדולה עם הצהרה שגוגל תבדוק ותקדם את עולם הסלולר עם מכשיר הרפרפנס האולטימטיבי, המכשיר שכל מפתח יכול לבדוק עליו על התוכנות שלו וכל שנה הם יוסיפו טכנולוגיה וכיוון חדש לתעשייה שיגולם בנקסוסים.
הכל התחיל עם המפרט המפלצתי לזמנו של הנקסוס אחד ואחרי זה זה המשיך לסנסורים חדשניים וצ'יפ NFC וכמובן כל פריצות הדרך התוכנתיות שגולמו באנדרואיד והודגמו על הנקסוס.
על פניו הנקסוס לא נועד להיות בסט סלר, הוא נועד למפתחים ואובר גיקים שרוצים לשחק עם הקרביים של מערכת ההפעלה. לאורך השנים מלבד הנקסוס 1 הוא גם אמור היה להיות דגם עם חומרה בינונית כדי לא לאיים על המתחרות.


שנה שעברה הכל השתנה, הנקסוס 4 פותח עם אל ג'י גם עבור גוגל וגם כדי לעזור לאל ג'י להגיע לקדמת הבמה. הנקסוס 4 כבר היה טלפון שגוגל רצתה למכור לכולם. אם זה בגלל שההגמוניה של סמסונג הטרידה את גוגל, אם זה כי גוגל רצתה לשמור לעצמה נתח שוק סביר ולכן בהחלטה מודעת סיבסדה את הנקסוס 4 וגם את הנקסוס 7 והפכה אותם לקנייה הכי משתלמת בשוק.
פתאום גוגל לא רק מציגה מכשיר לדוגמא אלא מנסה אפילו למכור אותו בכמויות.
בגוגל I/O  השנה גוגל פתאום שינתה שוב כיוון והכריזה על השקתן של גרסאות Google edition  למכשירי דגל כמו הגלקסי אס 4 וה-HTC One , הרבה שאלו אז למה צריך נקסוס? אם יש לך את הטלפונים הכי מובילים בשוק עם גרסאות סטוק נקיות של אנדרואיד ועדכונים מהירים אז במה מותר מהם הנקסוס?

אם כל השינויים האלו לא סיחררו לכם את הראש מספיק אז מוטורולה מגיעה אל סוף הקיץ ומשיקה את המוטו איקס עם הגרסה הכי מושקעת ומפותחת של גוגל נאו כולל צ'יפ שמיועד להפעלה קולית.
למרות החומה הסינית די ברור שמהנדסים של גוגל היו מעורבים לפחות עד שלב מסוים בפיתוח של המוטו איקס.
נראה היה שגוגל כבר לא ממש מפחדת להרגיז את היצרניות האחרות של אנדרואיד.
כמו כל חורף הנוט 3 הוכרז ואחריו הג'י 2 של אל ג'י שאם 2012 הייתה אינדיקציה היה אמור להיות מעין טרום נקסוס עם אותה חומרה בסיסית.

מגיע אוקטובר, הנקסוס 5 מוכרז בקול ענות חלושה בפוסט בבלוג של גוגל בלי ארוע השקה נוצץ ובלי נאום של סונדאר פיצ'איי. והכי מפתיע הנקסוס 5 לא ממש דומה לג'י 2.
הג'י 2 עם מסך שונה בגודל, עם מצלמה שונה לגמרי, עם סוללה ענקית לעומת סוללה בינונית של הנקסוס 5 ואפילו העיצוב שונה לגמרי כאשר הנקסוס מגיע עם העיצוב המסורתי ולעומתו הג'י 2 מגיע עם כפתורים בגב ושוליים מאד צרים ונראה לגמרי שונה.
נראה שאת הנקסוס 5 גוגל ממש עיצבה בעצמה והדבר היחיד שהם לקחו מהג'י 2 זה את המעבדים.
באופן מפתיע אין לנקסוס 5 את הצ'יפ המשני לחיסכון שהיה במוטו איקס והוא לא מגיע עם מצב האזנה תמידי כמו המוטו איקס, הוא לא מגיע עם ההפעלה בתנועה של המצלמה ובלי המודולים הקטנים של שחרור נעילה אוטומטי בקרבת הצ'יפים או BT שסופקו עם המוטו איקס.
הייתכן? נקסוס 5 בלי קצה הטכנולוגיה הסלולרית של גוגל? האם ייתכן שיהיה טלפון בשוק עם גרסת גוגל נאו טובה יותר משל הנקסוס?
אז בואו ניקח פסק זמן ונחשוב לרגע למה קונים נקסוס בכלל?
בד"כ נקסוס קונים מהסיבות הבאות:

  • קצה הטכנולוגיה של גוגל
  • עדכוני אבטחה מיידיים
  • עדכוני גרסה מובטחים
  • בארה"ב מחיר מסובסד בפליי
  • יציבות בזכות התמיכה האיכותית של גוגל בלי הממשקים המעיקים של היצרניות.
עדכוני גרסה:

מייד לאחר ההשקה גוגל הודיעה שהגלקסי נקסוס לא יקבל עדכון לקיטקט למרות שאחד מהדברים שגוגל התגאתה לגבי קיטקט זה שהוא יתמוך בחומרה חלשה יותר כך שיתאים לשווקים מתפתחים.
למרות שלא הייתה אמירה ברורה מגוגל הרבה האמינו שזה בגלל ש-TI החברה שייצרה את הצ'יפים לגלקסי נקסוס כבר לא מייצרת צ'יפים כאלו יותר.
גוגל תירצה בסוף באיזו אמירה חלושה שהעדכונים מובטחים באנדרואיד רק ל-18 חודש לפי הסיכום עם ה- Android upgrade aliance , דבר שאולי נכון ליצרניות אבל גוגל עצמה?

בהדרגה התחילו לטפטף השדרוגים לנקסוס 7 ואחרי כמה שבועות ארוכים גם הנקסוס 4 החל בימים אלו לקבל את העדכון זאת אחרי שורייזון האמריקאית כבר החלה לשחרר את העדכון קיטקט למוטו איקס.
ורייזון הידועה לשמצה בחוסר העדכונים שלה מעדכנת טלפון יצרן לפני שגוגל מעדכנת את הנקסוס 4?
מה קורה כאן? האם לא היה לגוגל מספיק זמן לבדוק את המערכת החדשה שלה על הנקסוס 4?
ואז נוסף חטא על פשע לא רק שהנקסוס 4 לא יקבל את כל החידושים של המוטו איקס הוא אפילו לא יקבל את הממשק של הנקסוס 5...
אם טלפון של גוגל עצמה מלפני פחות משנה לא מקבל את כל החידושים של המוטו איקס וגם לא את החידושים של הנקסוס 5, אם טאבלט של נקסוס 7 2013 שעוד לא 4 חודשים בשוק גם לא מקבל את הממשק החדש מה קורה כאן?
האם הנקסוס פשוט הפך לטלפון המוזל? האם לצד הטלפונים של מוטורולה ולצד כל ספינות הדגל של היצרניות עם Google edition הנקסוס הפך לטלפון שתג המחיר שלו הפך להיות הדבר היחיד שמבדל אותו מהאחרים?

גם ההשקה המוזרה וגם העובדה שנראה שהנקסוס 4 אפילו לא הוכן כמו שצריך לקיטקט, יחד עם העובדה שיש עוד כל מיני דברים שגוגל אמרה שיוספו בשבועות האחרונים מובילים אותי למסקנה שההשקה הזו הייתה מאולצת ושגוגל נתפסה לא מוכנה לקיטקט אבל מאילוצים של הדלפות/חגים/שוק/אייפון 5S הם החליטו להשיק את הנקסוס 5 בסוף אוקטובר ואת קיטקט לפני שהם באמת היו מוכנים.

סיכום:
אני מודע לזה שיש מליונים של לקוחות נקסוס 5 מרוצים בעולם ושתג המחיר בפליי הוא שובר שוק והרבה מאד אנשים לא רואים בכלל שיש בעיה. למרות זאת מטריד שהנקסוס 5 לא ממש השיק שום טכנולוגיה חדשה בניגוד לשנים שעברו, יש לי תחושה שהתוכנית נקסוס של גוגל נמצאת בפרשת דרכים.
האם שנה הבאה המוטו איקס 2 (למרות מכירות מאכזבות של המוטו איקס הראשון) יקבל שוב את הטכנולוגיה לפני כולם? האם גוגל לא צריכים כבר להסיר את הלוט ופשוט להשיק נקסוס עם מוטורולה?
מה בעצם כל כך טוב בנקסוס אם הגלקסי נקסוס ננטש והנקסוס 4 לא מקבל את ה- Google experience  launcher ? רק עדכוני אבטחה ומחיר?
לא חשבתי שנה שעברה שקניתי את הנקסוס 4 שהוא ירגיש לי מיושן אחרי פחות משנה.
אולי יום אחד נקרא כולנו על מה שקרה מאחורי הקלעים בגוגל בביוגרפיה של לארי פייג'/אריק שמידט/סונדאר פיצ'איי. או באיזה תחקיר של WSJ . לבינתיים נותרנו עם הרבה סימני שאלה והרבה חששות שאולי ניטל קצת העוקץ מתוכנית הנקסוס של גוגל.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה