27.2.14

האם הגיע הזמן למצוא אלטרנטיבה ל- Whatsapp?

Telegram






פייסבוק הכריזה לאחרונה על רכישה של תוכנת המסרים המיידיים  Whatsapp . רכישה שהמחיר שלה (19 מליארד דולאר במניות ומזומן) הסעיר את העולם והיה שיחת היום תחת כל עץ רענן.
אחרי שכולם נרגעו מהמחיר המטורף. החלו הספקולציות על מה שגוגל רצתה או לא רצתה ואז התפנו האנשים לדאוג לגבי כל המידע שעכשיו עבר לפייסבוק, חברה שאין לה מוניטין מזהיר לגבי פרטיות.
whatsapp הפכה לתוכנת SMS דה פאקטו של מאות מליוני אנשים. בישראל היא נפוצה אפילו מעל הממוצע כי אנחנו בדרך כלל מדינה של לא יותר ממותג או שניים לכל נושא.
האם כדאי לברוח ליישום אחר? מה הם היישומים המובילים להחליף אותה ומה היתרונות והחסרונות שלהם? על כל זאת בסקירה לפניכם.




החרדה ההמונית מהרכישה מתחלקת לדאגה לשני סוגי מידע:

  • אנשי הקשר - whatsapp אספה לאורך שנים את כל אנשי הקשר שלנו ואימתה אותנו לפי מספר טלפון כך שמרבית הנתונים שלה בטח בהצלבה בין רשומות של אנשים שונים מגיעים לאמינות מאד גבוהה.
  • תוכן השיחות - ישנן הרבה מאד שיחות פרטיות וקבוצות שבחרו בכוונה לדבר דרך התוכנה הזו ולא דרך המפעילות הסלולריות או דרך פייסבוק מסנג'ר.
בנוגע לאנשי הקשר גם אני כמו הרבה אנשים שמרתי את מספר הטלפון שלי והגנתי על אנשי הקשר שלי מפייסבוק ב-7 שנים האחרונות, מתוך אמונה שאם כולנו לא נשמור על הפרטיות האחד של השני לא תהיה פרטיות לאף אחד מאיתנו. הנושא הזה כנראה אבוד, גם אם מסד הנתונים הענק שפייסבוק תאסוף מ- whatsapp יישאר כמו שהוא,  עדיין יש לה פחות או יותר את כולנו. גם אם אתה נזהרת רוב הסיכויים שמישהו מאנשי הקשר שלך לא נזהר והנתונים כולם חשופים.

לגבי התוכן אכן אם נעבור לשירות חדש אז לפייסבוק לא יהיה את המידע אבל אז נצטרך לסמוך על מישהו
חדש ולהתחיל הכל מההתחלה.
אצו רצו גיקים בכל רחבי האינטרנט לחפש אלטרנטיבות, נראה ש-2 מהם החלו לתפוס תאוצה באירופה וגם בארץ, האחת היא threema והשניה היא טלגרם (כמובן שיש עוד המון מ- line ועד wechat ועוד ועוד)
מה הן היתרונות והחסרונות של כל אחת?

Threema


Threema - מכל מה שקראתי באתר החברה נראה שמבנה האבטחה שלה הוא עם הבסיס הטוב ביותר, מכיוון שהיא לא שומרת את המפתחות הצפנה לדטה ואין אפילו למפעילי השרתים גישה לנתונים.
היא בהחלט נראית כמו אפליקציה שהמפתחים שלה הם אנשים עם רקע מהותי ואיכותי באבטחת מידע.
גם ההסברים שלהם ב-FAQ וגם הצורה שהיא נבנתה מראה הבנה מעמיקה ורצון אמיתי לייצר פתרון מוצפן באמת. הבעיות של threema מתחילות בזה שהיא גובה כסף מראש.
whatsapp בניגוד להם נתנה בהתחלה את היישום שלה בחינם. כמו כל סוחר סמים טוב היא אפשרה ללקוחות להתמכר ואז ביקשה כסף, כאשר כל החברים שלכם והמשפחה כבר היו בפנים ולא היה לכם תחליף.
כמו שהרבה חברות שמפתחות למובייל למדו, מאד קשה לגרום לשירות להיות נפוץ ולגדול למימדי ענק אם יש תג מחיר התחלתי שמרתיע ילדים ואנשים בשווקים מתפתחים שהכסף הקטן הזה גדול עבורם.

יתרונות:
  • אבטחה מצוינת.
  • ממשק ידידותי.
  • בית אירופי יציב.
חסרונות:
  • זמינות - אין גרסה למחשב הביתי והנייד.
  • מחיר - עולה כסף מראש ואם קניתם אותה באייפד תצטרכו לקנות אותה שוב בטלפון אנדרואיד ולהיפך.
  • מודל עסקי לא ברור - מלבד הרווח הראשוני לא ממש ברור מה המודל העסקי שלהם והאם הם יישארו לטווח הארוך.
  • תמיכה ב- WP8 - אין כרגע תמיכה בבלקברי או windows phone  ולדבריהם אין כוונה לייצר כזאת בטווח הנראה לעין מה שאומר שיש חברים שתוכלו לדבר איתם ויש שלא.
  • ריבוי מכשירים - לא ניתן להשתמש בתוכנה בשני מכשירים שונים במקביל.
  • מיקום המידע - המידע לא נשמר בשרת שזה גם יתרון וגם חסרון, כי ברגע שהלך לכם הטלפון גם הלך כל המידע.

Telegram

טלגרם נוסדה על ידי האחים דורוב כאשר פאבל (ידוע גם בכינוי מארק זוקרברג הרוסי) המליארדר מממן ואחיו מנהל את הטכנולוגיה. יש באתר שלהם הרבה דיבורים על אבטחה, אבל לא הסברי עומק על אופן האבטחה. משפטים כגון יש לנו עשרות דוקטורים למתמטיקה לא נחשבים בעיני כקרידנציה.
למרות שהאפליקציה משווקת כקוד פתוח רק חלק מהקוד שוחרר לבינתיים.
למרות שהיא משווקת כאפליקציה לא למטרות רווח קשה מאד לדעת מה המטרה שלה ולאן היא הולכת. בלי תוכנית עסקית יכול להיות שמר דורוב יממן אותה לנצח, ויכול להיות שהוא ישתעמם ממנה מחר אם היא לא תכבוש את העולם בסערה. אפליקציות חינמיות שגודלות מייצרות עלויות אדירות תוך התהליך של scale out, בתור פרה בלי חלב אני תוהה כמה זמן זה יימשך.

יתרונות:
  • מחיר - חינם זה תמיד התחלה טובה וזו דרך לגדול ולהפוך לפופולרית.
  • זמינות - אפליקציות קיימות גם לפיסי וגם לאייפון ואנדרואיד ומכיוון שיש API מלא כל מפתח שרוצה יכול לפתח עוד תוכנה עבורה לכל פלטפורמה.
  • גב כלכלי יש הון ראשוני גדול מאחורי המשקיע מה שנותן לאפליקציה אורך נשימה בזמן הגדילה הראשוני.
  • ממשק חביב ונוח.
חסרונות:
  • חינם זה מטריד - אם אין הכנסות אז המוצר לא עומד בזכות עצמו אלא רק בזכות נדיבות, שהיום כאן ומחר אולי תחלוף. מי יודע אולי מחר הוא ימכור אותה לפייסבוק או גוגל.
  • אבטחה - נושא האבטחה לא מוסבר לעומק ומאחר ולא כל הקוד זמין קשה לוודא את אמינות המידע.
  • אחסון המידע - בניגוד ל- threema כל המידע נשמר בשרתי החברה, מצד אחד זה אומר שאם איבדת את הטלפון אתה רק צריך להחליף סיסמא וכל המידע שלך זמין ומצד שני זה אומר שכל המידע שלך בידיהם של בעלי האפליקציה לנצח במקום בידיך ושהעלויות שלהם יגדלו אקספוננציאלית.
מלבד שני השירותים האלו כמובן שניתן להשתמש ב- hangouts של גוגל ופייסבוק מסנג'ר או שירותים ייעודיים כמו viber , line או wechat . לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות, אבל מכיוון שהם מוכרים יותר העדפתי להתמקד בחדשים בשכונה. אם יהיה עניין מכם אסקור גם אותם.

בעיני הבחירה בין טרימה לטלגרם נופלת על מטרת השימוש יותר מאשר על תכונות.
את טלגרם יהיה קל יותר לשכנע את החברים והמשפחה לנסות בגלל שהיא חינמית. מה לעשות שישראלים לא אוהבים לשלם על כלום. זה שיש לה תוכנה למחשב הביתי זה מאד נוח. מצד שני אני ממש לא בטוח שאני סומך על האוליגרך הצעיר לפני שנראה את כל הקוד, ולפני שנדע הרבה יותר על האבטחה שלהם.
threema שירות מאד מקצועי ומאד מאובטח, הוא שירות מצוין לעובדי חברה שרוצים משהו מוצפן או לכל מי שיש סודות רצינים להסתיר. מצד שני, חוסר היכולת להשתמש בשני מכשירים באותו חשבון בעיני הוא הגבלה מוגזמת. הסיכוי שכל המכרים שלכם יסכימו לשלם עבורה הוא קלוש.
כמובן שאם כל מה שמטריד אתכם זה רשימת אנשי הקשר אז כבר עדיף להישאר עם whatsapp כי את המידע כבר יש להם והם לא יכולים לקחת אותו שוב.
למרות שהוא יישום מעולה אני לא אשתמש ב- Hangouts, למרות שאני סומך על גוגל באופן יחסי.
אני חושב שזה מאד לא בריא שכל המידע שלך בחיים יישב בחשבון אחד ותחת מטרייה של חברה אחת.

רוב הסיכויים שכל השירותים האלו יהיו כמו google plus , הגיקים יתלהבו אבל יהיה ממש קשה לגרור אליהם את החברים שלכם שטכנולוגיה לא מענינת אותם ונוח להם ב- whatsapp.
למי ששכח היינו צריכים בזמנו לשכנע את כולם לעבור, השיקול העיקרי היה ששילמנו על SMS . היום בעידן פוסט כחלון בכלל לא בטוח שהיינו מצליחים לשכנע אותם שוב.

אין להעתיק או לשכפל או לפרסם תוכן מאתר זה בשום צורה ובשום פורמט ללא אישור בכתב של בעלי האתר.© 2014 כל הזכויות שמורות ל- רן בר-לוי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה