6.5.14

סקירה: נקסוס 5 מבית גוגל


כאשר גוגל משיקה נקסוס חדש זה בדרך כלל חגיגה גדולה לאוהבי אנדרואיד. נקסוסים בשנים קודמות הוסיפו תכונות כמו NFC , השיקו מסכים ברזולוציה חדשה כמו ה- Galaxy nexus וכהנה וכהנה.
מי שקרא לאחר ההשקה את ההתרשמות הראשונית שלי (לינק)  יודע שאני לא ממש נפלתי מהכסא בהשקה של הנקסוס 5 וקיטקט. לאחר כחודש כתבתי את הניתוח שלי לשקיעת תוכנת הנקסוס ( לינק) בה ראינו את התכונות של המוטו איקס שלא הגיעו לנקסוס 5 ולאחרונה יש מבול שמועות על סגירת תוכנית הנקסוס והשקת התוכנית של "אנדרואיד סילבר" שזה למעשה רק מכשירים של היצרניות ללא מכשיר גוגלי.
הנקסוס במרבית הסקירות שתוכלו לקרוא באתרי טכנולוגיה בחו"ל מקבל הנחות על הכל בעיקר בגלל ששם המחיר שלו הוא בערך חצי מהמחיר של סמארטפון מודרני.
בישראל כמו בהרבה  מדינות אחרות הנקסוס נמכר בימים אלו במחיר די קרוב לג'י 2 ולגלקסי אס 4. כלומר לנקסוס במדינת ישראל לא מגיעות הנחות.
האם הנקסוס קנייה טובה גם בישראל? האם הוא עומד מול המתחרים טכנולוגית ללא התייחסות למחיר?
על זאת בסקירה שלפניכם.




חומרה עיצוב ותצוגה:

הנקסוס מגיע עם מפרט מודרני איכותי שבהחלט לא נופל משום מכשיר מבחינת ביצועים. העיצוב שלו קצת מוזר הוא ארוך יותר וצר יותר ממרבית המתחרים עם גודל מסך דומה לשלו. משום מה את גוגל לא הטריד הרעיון של צמצום השוליים. השוליים לא הושארו כדי לכסות על סוללה גדולה מאחר והסוללה שלו בינונית במקרה הטוב(אבל על זה אח"כ). העיצוב שלו סתמי לגמרי וחוץ מהלוגו הענק של "נקסוס" שנותן לו קצת אופי הוא סתם עוד מלבן שחור וחסר אופי שמאוהב בטביעות אצבע.

איכות השיחה שלו מעולה ולמעשה הוא הטלפון הראשון שהשתמשתי בו שמשתווה לאייפון 5/5S מבחינת איכות שיחה. קיבלתי רק מחמאות על איך שאני נשמע ואני שמעתי את הצד השני מעולה.
הספיקר של הנקסוס סביר למרות שהיו רינונים על הדגמים שיצאו בהשקה. הטלפון שסקרתי היה מהסדרה החדשה יותר ונשמע בסדר גמור לא יותר מזה. בגלל שיש רק ספיקר אחד והוא בפינה, כאשר משחקים משחק לרוחב צריך להיזהר לא לכסות את פתח הרמקול וכך לאבד את כל הסאונד של המשחק או הסרטון יוטיוב.

המסך של הנקסוס 5 יפה, חד ומדויק. הכיול שלו מדויק בצורה מעוררת הערכה. כאשר אני מעתיק תמונה שצילמתי אל המחשב השולחני שלי עם מסך מקצועי התמונה נראית בדיוק אותו דבר כמו שנראתה בטלפון. למי שדיוק חשוב לו זה בהחלט רלוונטי. לא כל תמונה נוכל לחזור אחר כך לצלם אותה שוב.
המסך נוטה קצת לקרירות מסוימת. תחושה שאולי גם נובעת מהתרגלות שלי לקוריאנים החביבים של אל ג'י וסמסונג שנוטים להטות את הצבעים שלהם שיהיו רוויים יותר ועמוקים יותר. בסה"כ מסך מעולה ומומלץ.
הוא מגיע עם הגנה של Gorilla glass 3 שאמור להיות עמיד בצורה סבירה מול שריטות מזדמנות ומכות קטנות. אבל לא עמיד עד כדי כך שאוותר על כיסוי ומגן מסך.

הכפתורים שלו ממוקמים בצדדים במעלה המכשיר בצורה שלא ממש נוחה לשימוש. אחרי הכפתורים של סמסונג למטה וההקשה הכפולה הנפלאה של הג'י 2 לא ממש כיף לחזור למלבן שצריך לפעמים להפוך אותו כדי למצוא את הכפתור. בסדרה הראשונה היו כמה מכשירים עם כפתורים רופפים. בדגם שלי אין בעיות כאלו.

חיי סוללה:

הנקסוס 5 מגיע עם סוללה של 2300 mah שזה במקרה הטוב בינוני ובמקרה הרע פשוט חלש.
הגלקסי אס 4 שיצא חצי שנה קודם כלל סוללה של 2600 , הג'י 2 הגיע עם סוללה של 3000  שלא לדבר על הגלקסי אס 5 ואפילו HTC one M8. כולם מגיעים עם חיי סוללה מעולים.
לא ממש ברור למה גוגל מתעקשת לגרד את הטבלה מלמטה. למרות כל זאת הטלפון מסוגל להחזיק יום שלם בשימוש קל של גלישה, דוא"ל ומסרונים. אם יש לכם כוונה לשחק או להשתמש ב- Waze או כל פעולה תובענית אחרת תישארו צמודים למטען או תסתובבו עם סוללה חיצונית בתיק. הצריכה שלו לא ממש אחידה, יום אחד הגעתי ל-3 שעות מסך ויום אחרי בקושי שעתיים וחצי אז קחו זאת בחשבון בתכנון היום שלכם.








המצלמה:

ניתוח המצלמה היה כנראה החלק הקשה והמורכב של הסקירה הזו.  הנקסוס 5 מגיע עם מצלמה של 8 מגה פיקסל שכוללת מנגנון ייצוב תמונה אופטי. מייד לאחר ההשקה היה גל של תלונות כלפי המצלמה.
גוגל הוציאה עדכון תוכנה ספציפי להתמודד עם הבעיה ולאחרונה גם השיקה תוכנת מצלמה חדשה לגמרי שכוללת מנגנון HDR חדש. למרות שהגעתי למסיבה מאוחר מאד עדיין אין לי בשורות מלהיבות לספר לכם.
המצלמה של הנקסוס סובלת מחוסר יציבות קיצוני. לא הצלחתי להגיע לתוצאות אחידות איתה.
זהו  הטלפון הראשון בכמעט 4 שנים של קיום הבלוג שנאלצתי לצאת לצלם 3 פעמים שונות רק כדי לוודא שזו לא השעה, זאת לא התאורה או כל גורם סביבתי אחר שגורם לשונות כזאת בתוצאות.
לקחתי איתי בפעם השלישית גם אייפון כדי לצלם במקביל כל תמונה גם באייפון.
בתמונות מסוימות הנקסוס יצא חד יותר מהאייפון ועם צבעים מדויקים יותר אבל לרוב לא.
ביותר מחצי מהתמונות הוא היה שנות אור פחות טוב מהאייפון עם תמונות מגורענות ואפילו חשוכות.
באור חלש בבית המצלמה פשוט מסרבת לעיתים להתפקס. לפעמים המצלמה פשוט מתעקשת להתמקד באיזה נקודה לא ברורה ברקע. אחרי המון נסיונות פשוט ויתרתי על צילומי מאקרו בבית כי כאשר תמונה אחת ל-7 מצליחה אי אפשר להסתמך על הטלפון לדברים חשובים.
באור חלש גם כאשר המצלמה מתפקסת, לא פעם הנקסוס בחר להשתמש בערכי ISO של 800 ומעלה וגרם לתמונות מגורענות לגמרי. בניסיון השלישי פתאום הכל היה בסדר.
נסכם ונאמר שהחיישן דווקא די איכותי אבל התוכנה קפריזית לגמרי. אם יש לכם סבלנות לנסות שוב ושוב תצליחו להפיק תמונות סבירות מאד. אם אתם רק רוצים ללחוץ ולהמשיך קחו בחשבון כמו שאתם רואים בתמונות למעלה שיותר מחצי מהן בקושי יהיו שמישות לפייסבוק, whatsapp וכו'. תוכנת המצלמה מגיעה עם מעט מאד אפשרויות ותפריט לא נוח. בהשוואה לתוכנות המצלמה של HTC, Samsung, LG או סוני התוכנת מצלמה של גוגל פשוט חיוורת וחסרת אפשרויות והתאמות אישיות.







ממשק תוכנה ומערכת הפעלה:

הנקסוס 5 לטוב ולרע מגיע עם ממשק נקי של גוגל. כיאה לנקסוס הוא עם הגרסה המעודכנת ביותר של אנדרואיד 4.4.2 ובקרוב יקבל את 4.4.3 . הממשק פשוט טס ברמות שמי שרגיל לסמסונג או אל ג'י פשוט לא יבין.
מערכת ההפעלה רזה ומהירה ומתוך 32 גיגה (למעשה רק 29 בפועל) מערכת ההפעלה לא צורכת אפילו 5 גיגה לעצמה ומשאירה לצרכן כמעט את כל נפח האחסון. כאשר הוא יצא הייתה לנקסוס 5 בלעדיות על הלאנצ'ר החדש של קיטקט ( Google now launcher ) מאז גוגל אפשרה גם לנקסוסים אחרים גישה אליו.
אם הפעלתם את גוגל נאו אז ניתן לגשת אליו עם משיכת אצבע לשמאל במסך הבית. זה והאייקונים הגדולים במסך הבית אלו פחות או יותר התכונות היחידות שמייחדות את הלאנצ'ר של גוגל.
חסרו לי הרבה תכונות שכבר הפכו לכמעט מובנות מאליהן בטלפונים אחרים:
לדוגמא הגדרת שעות פעילות לילה וחוסר זמינות אוטומטי. היכולת לנהל רשימת מתקשרים חסומים ומנגנון מתקדם של חיסכון סוללה שבמיוחד בנקסוס היה יכול לסייע רבות.
חלק גדול מהשיפורים של היצרניות ניתן לשכפל בנקסוס באמצעות תוכנות מה- Google play אבל בדרך גם צריך לתת להן הרשאות ולסמוך עליהן שלא יפריעו ליציבות ולחיי הסוללה.
בסה"כ ממשק קל ומהיר ללא נונסנס שמי שאוהב מינמליזם מאד יהנה ממנו. מי שאוהב את כל הגימיקים שיכין רשימת מכולת ויחרוש את חנות היישומים של גוגל לתחליפים.

התחרות:

את הנקסוס 5 16 גיגה ניתן למצוא בזאפ באיזור 1820 ש"ח כאשר באיזור של 200 ש"ח למעלה או למטה ניתן למצוא את הנוקייה 1320, הגלקסי אס 4 והאל ג'י ג'י 2.
את ההשוואה לג'י 2 אשמור לפוסט נפרד ומפורט. הנוקיה מחייב כניסה לעולם של windows phone אקו סיסטם שרחוק מלהשתוות לאנדרואיד. היחיד שעומד באמת מולו חוץ מהג'י 2 זהו הגלקסי אס 4.
הנקסוס מהיר יותר ויקבל עדכונים עוד הרבה מאד זמן. הגלקסי אס 4 מגיע עם מצלמה הרבה יותר טובה,  סוללה נשלפת, חריץ הרחבה וסוללה גדולה יותר. אז כל אחד צריך לעשות את השיקול מה הם הדברים שחשובים לו יותר.
אישית עייפתי כבר מהממשק של סמסונג וכל כאב הראש של תוכנות העדכון של אל ג'י שצריך לחסום להם גישה לאינטרנט כדי לשנמך להם גרסה. הצרכן משלם הון תועפות ולא מקבל לבחור בעצמו מה לעשות בטלפון שלו אפילו אם הוא מוותר על כיסוי האחריות. דבר שבעיני פשוט מגוחך.
כמובן שיש גם תחליפים סיניים מצוינים בשני שליש המחיר אבל ההחלטה לבחור בהם כוללת יבוא אישי והתעסקות במשלוחים ומכס שלא מתאימה לכל אחד.
ניתן כמובן גם לקנות אותם בארץ מחנויות פרטיות אבל אז הכדאיות הכלכלית שלהם כבר פחותה באופן משמעותי.

סיכום ושורה תחתונה:
הנקסוס 5 הוא טלפון מהיר כמו שד עם מסך מעולה ועדכונים כמעט מיידיים ברגע שגוגל מוסיפה משהו חדש לעולם האנדרואיד. המצלמה שלו קפריזית ולא אמינה והסוללה שלו בינונית ומטה. בסה"כ למי שיודע מה היתרונות והחסרונות שלו הוא טלפון מצוין. מי שהמצלמה חשובה לו וזקוק לחיי סוללה ארוכים שיחפש טלפון אחר.
לנקסוס יש שני שלבים שבהם הוא הטלפון הכי מעניין בשוק ואז הוא הדארלינג של חולי הטכנולוגיה. כאשר הוא יוצא ויש לו את הגרסה הכי חדשה וכאשר גוגל מעדכנת גרסה אחרי Google i/o או בהשקה של הנקסוס הבא.
אם אחרי הכנס מפתחים ביוני יש תכונות חדשות להזיל עליהן ריר החברים שלך עם סמסונג סוני ואל ג'י מסתכלים עליך בקנאה בזמן שאתה משחק בקצה הטכנולוגיה עד שהיצרניות האחרות לומדות ומפיקות עדכון שלהן אם בכלל.
כשמדובר בגימיקים זה משהו אחד. כשמדובר בתיקוני אבטחה זה הרבה פעמים מטריד ומרגיז.
גוגל חייבת למצוא דרך להוציא תיקוני אבטחה אוניברסליים מבלי לפגוע בממשק ובהתאמות של היצרניות.
זה משהו שבהחלט מציב את הפלטפורמה של אנדרואיד בעמדה נחותה מול המתחרים מרדמונד וקופרטינו.

2 תגובות:

  1. מי שפוסל את מערכת ההפעלה ווינדואוזפון זה לא עיתונאי טכנולוגיה.
    צריך להתנסות בה כמה חודשים ורק אז לחוות עליה דעה.
    היא אדירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היא לא במערכת ההפעלה שלהם. הבעיה היא בזמינות האפליקציות שלהם.
      תבדוק האם לבנק שלך, לקופת החולים שלך, לחברת הביטוח שלך וכו' יש אפליקציות ל- WP8, רוב הסיכויים שלא.
      וזה עוד לפני wp10 שהולך להפוך את הכל שוב ולהצריך פיתוח נוסף.

      מחק