17.5.14

האם הגיע זמנו של הנקסוס לרדת מהבמה?


אחד מהמדליפים היותר אמינים בתחום הסלולר הוא EVLEAKS. הבחור מדליף עוד מהימים ש-HTC היו יצרן מוביל בעולם ולפני שאנדרואיד אפילו החלו. בדרך כלל הוא לא מפספס אבל לפעמים גם המקור שלו עלול לשנות את ההחלטה. הוא פרסם בימים האחרונים שנפלה ההחלטה לא לייצר נקסוס 6 (לינק ).

בלוגר מוכר אחר אלדר מורטזין דיווח את אותו דבר לפני כמה חודשים, נראה לפחות ששווה לקיים דיון בנושא.
עוד בנובמבר כאשר הושק הנקסוס 5 כתבתי שנראה שמשהו השתבש בתוכנית הנקסוס של גוגל                  ( לינק). הנקסוס 5 אפילו לא קיבל את הגרסה הטובה ביותר של גוגל נאו עצמה. גוגל בחרה לתת את החידושים היותר מהותיים למוטו איקס שהייתה שותפה לפיתוח שלו לפחות בחלק מתהליך הפיתוח.
האם תוכנית הנקסוס תרמה לאנדרואיד? האם היא סיימה את דרכה בצדק?  האם זה טוב או רע עבורנו? על כל זאת בכתבה שלפניכם:



רקע:

תוכנית הנקסוס יצאה לדרך בינואר 2010. האנדרואיד המוביל בשוק היה הדרויד הראשון של מוטורולה עם מעבד חלש ומקלדת, האייפון 3GS נראה לידו כמו מכונית מרוץ ליד ג'יפ גדול וכבד.
הסקס אפיל של הדרויד היה של סוס עבודה כבד וחסר עיצוב. טלפון לגברים קשוחים בלי סגנון ובלי עיצוב. הביקורות קטלו בהתאם.
גוגל חברה ל-HTC והוציאה את הנקסוס 1 האנדרואיד הראשון עם מעבד של 1 גיגה הרץ,עם עיצוב מדהים וחוויית שימוש באותה רמה אם לא יותר מזו של האייפון 3GS .
הנקסוס 1 היה מהפכה אמיתית. בסוף אותה שנה אחרי שסמסונג הוציאה את הגלקסי אס 1 ועברה להוביל את השוק בחרו בגוגל ללכת עם סמסונג והשיקו פחות משנה אחרי את הנקסוס אס, הטלפון הראשון עם צ'יפ של NFC שמאפשר תשלומים מאובטחים.
שנה אחרי גוגל בחרה להמשיך עם סמסונג שאז נחשבה ליצרנית מסכים המובילה והוציאו את הגלקסי נקסוס מהטלפונים הראשונים שיצאו עם מסך 720P. שנה אחרי כמו שכתבתי בכתבה על השקיעה של תוכנית הנקסוס הגיע הנקסוס 4 הוא היה למעשה הטלפון הראשון שלא ממש חידש טכנולוגית ועיקר היתרון שלו היה חומרה איכותית במחיר מסובסד (אם אתה יכול לקנות במדינות שבהן גוגל מוכרת חומרה דרך החנות שלה). בהחלט נראה שהנקסוס 4 היה נקודת מפנה שבה תוכנית הנקסוס כמעט הפסיקה להיות תוכנית טכנולוגית והפכה יותר לתוכנית לדחוף את היצרניות להוריד את מחירי הטלפונים שלהם יותר קרוב לעם.
כמה חודשים אחרי גוגל החלה לשווק דרך החנות שלה טלפונים של היצרניות בגרסת גוגל.
הגלקסי אס 4 וגם ה- HTC one יצאו עם גרסאות Google edition. כמעט כל היתרונות של הנקסוס ועם החומרה הכי מתקדמת,עם מצלמות טובות, חריצי הרחבה, סוללות נשלפות וכו'.

האם תוכנית הנקסוס תרמה לאנדרואיד?

בהחלט כן. הנקסוסים היו המכשירים שדחפו את טכנולוגית האנדרואיד קדימה. הנקסוסים הגיעו עם הגרסה הכי נקייה של אנדרואיד ואפשרו למפתחים לבדוק את האפליקציות שלהם על המכשיר היחיד בשוק נכון לאותו זמן שכלל מצד אחד את החידושים הכי גדולים באנדרואיד ומצד שני ללא ההתאמות המוגזמות ששאר היצרניות עושות. המפתח קיבל איתו את הסיכוי הטוב ביותר לייצר אפליקציה שתתאים לכל המכשירים.
קשה לדעת האם השוק היה מקבל את אנדרואיד כשווה כוחות לאייפון ללא הנקסוס 1.  אחרי הנקסוס 1 הגיעו הדיזייר של HTC והגלקסי אס 1 שנאלצו להשתוות לו חומרתית.
יש סיכוי לא רע שבלעדי הנקסוס 1 היצרניות היו מנסות להתקדם בצעדים קטנים יותר ולסחוט מכל דור של מעבדים הרבה יותר זמן לפני שהיו מעלות הילוך.
גוגל הייתה צריכה את התוכנית של הנקסוס כדי לדחוף את הפלטפורמה קדימה ולייצר מכשיר לדוגמא כדי שהיצרניות האחרות ייאלצו להמשיך להתקדם.

האם הגיע הזמן לסיים את התוכנית נקסוס?

בהנחה שהשמועה הזאת נכונה וגם אם לא אני חושב שהפלטפורמה של אנדרואיד הגיעה כבר לבשלות והתפקיד של הנקסוס הולך ופוחת בקידום שלה.
כאשר מערכת חדשה יוצאת יש המון שיפורים שיש לעשות לשיפורים האלו אנו קוראים Low hanging fruit הפירות הראשונים והקלים ביותר לקטוף מהעץ התכונות.
בהתחלה כל חידוש הוא חיוני וקריטי לחוויה. אם זה cut and paste ואם זה חיבור לשרתי דואר ארגוניים או חנות יישומים.
ככל שהזמן עובר הפירות שנותרו על עץ החידושים נמצאים גבוה יותר ויותר. הפירות שנותרו כרגע אלו חידושים בתחום הכושר או מדידות רפואיות של קצב לב, לחץ דם וכו'.
אנו רואים שעברנו מהדברים שבלעדיהם אי אפשר להנות מסמארטפון מודרני להתעסקות ב- nice to have.
מרבית הטלפונים של 2014 מגיעים עם חיי סוללה טובים, מעבדים מהירים ש-90% מהזמן לא מגרדים חצי מהפוטנציאל שלהם ומסכים מדהימים לגמרי. המסכים ממשיכים להתפתח מהר מכח האינרציה למרות שאף אחד לא באמת צריך מסך ברזולוציה של 2K במסך 5 אינץ'.
גוגל כבר לא צריכה לדחוף את הפלטפורמה. אם תקראו תגובות של אנשים על הרעיון של הפסקת הנקסוס תגלו שהדבר שהכי כואב להם זה שהנקסוס היה זול ולא שום דבר אחר. זאת לא ממש סיבה לגוגל להמשיך להשקיע משאבים בתוכנית הנקסוס במתכונתה הנוכחית.
גוגל מצידה נראית כמי שכבר מפוקסת במקומות אחרים. הטרנד החדש הוא מחשוב לביש כמו שעונים וגוגל גלאס. אלו מטרות חדשות שבהן אנו חוזרים ל- Low hanging fruit ולחידושים מלהיבים.
משקפיים ושעונים נראים כמו הזירה החדשה לחידושים מהירים וקצה הטכנולוגיה בעוד שהטלפונים בדרך להיות כמו מחשבי הפיסי. מתקדמים טכנולוגית משנה לשנה אבל בשלים מידי לשינויים פורצי דרך.

האם הנקסוסים פגעו בשוק המכשירים יד שניה?

אחד מהדברים שאנחנו לא אוהבים לדבר עליהם זה נזקים עקיפים שנוצרו מתוכנית הנקסוס ואני רוצה לדבר על אחד ספציפי שנראה לי שלא הרבה התרכזו בו שזה שוק היד השניה.
כל שנה באביב מושקים הטלפונים המובילים של HTC וסמסונג וקצת אחרי גם של אל ג'י. הם נמכרים בארץ בהתחלה בערך ב- 3500 ש"ח ואחרי שהמכורים גמרו לשרוף עליהם כסף הם יורדים כמה חודשים אחרי למחיר יותר עממי.
שנה אחרי הקנייה אלו שחייבים את החידושים מנסים למכור את הטלפונים שלהם באיזור ה-2000-2200 ש"ח כדי להחזיר חלק מההשקעה ולהשקיע את הכסף בדגם החדש.
כאשר הנקסוס 4 החל להימכר בארה"ב באיזור 300$ משהו השתבש לגמרי. מצד אחד עדיין מעל 95% ממכשירי האנדרואיד בשוק הם לא הנקסוסים ומצד שני למה שמישהו ישלם לך 2000 ש"ח בתחילת השנה שאחרי על גלקסי אס 4 כאשר הוא יכול להביא מחו"ל ב-1400 נקסוס 5 חדש?
חנויות בארץ מכרו את הנקסוס 4 בהשקה ב-2700 בערך ואילו שנה וקצת אחרי נקסוס 4 נמכר יד שניה אצלנו בפורום באיזור 1000-1200 ש"ח. למה 1200? כי מי שבאמת חשוב לו המחיר ינסה להביא מחו"ל על ידי חברים או משפחה נקסוס חדש ב-1400.
אז נכון שאלו חוקי השוק וזה מה שיש. מאידך מרבית בעלי האנדרואיד שקונים גלקסים ו-HTC למיניהם כבר לא מצליחים להחזיר אפילו חצי מההשקעה שלהם במכשיר בשוק היד שניה.
למה לקנות גלקסי 5 מיני כשאפשר לקנות נקסוס 5 בחנות פרטית באותו מחיר?
כל הטלפונים המוזלים והבינוניים צריכים תמיד סיבות יוצאות דופן כדי שיקנו אותם ולא את הנקסוס העדכני או הקודם.
נכון שמרבית האנשים עדיין קונים רק סמסונג/אל ג'י/סוני/HTC אבל תחושת הפראייריות הולכת ומתעצמת אצל כל מי שאין לו איך להביא נקסוס מחו"ל. טלפון שהשקעת בו 3500 ש"ח שווה פתאום רק 1700 ש"ח או פחות שנה אחרי.
אם אתה חולה נקסוסים זה בכלל לא מעניין אותך וכל מה שמעניין אותך זה לקנות בזול.
מצד שני אם אתה אוהב טלפונים אחרים אתה יודע כמה מהר הם מאבדים את הערך שלהם מאז שהנקסוסים החלו להיות מסובסדים.
גוגל קיוותה למשוך את היצרניות למחירים יותר שפויים והצליחה במידה מסויימת.
בהשקה המחירים עדיין בשמיים אבל כמה חודשים אחרי המחירים אכן יורדים בצורה משמעותית, הרבה יותר מבעבר.
זה גורם למתח מאד גדול בין גוגל ליצרניות.
סיכום:
הצד הנוסטלגי שבי רוצה להחזיק חזק את הנקסוס 5 שלי בידיעה שאולי לא יהיה יותר טלפון של גוגל ואולי הוא יהיה פריט אספנים מאד רצוי עוד כמה שנים.
מצד שני אולי באמת הנקסוס סיים את תפקידו כמקדם הפלטפורמה.
כאשר מוטורולה מוכרת מכשיר מצוין כמו המוטו ג'י ב-170$ וכאשר חברות כמו לנובו, oneplus  ואחרות מתחילות להציע מכשירים אטרקטיביים ומהירים ב-300$ אולי כבר אין מקום לנקסוס כטלפון מסובסד על ידי גוגל. עוד כחודש יהיה כנס המפתחים של גוגל ונקווה שאז נשמע הכרזות חדות וברורות.

הפלטפורמה של סלולר באמת הגיעה לבשלות כזאת שמרבית החידושים בשנה האחרונה כבר מעוררים פיהוק. בעלים של ג'י 2 או גלקסי אס 4 כבר מתקשים לשכנע אפילו את עצמם שיש סיבה אמיתית לקנות ג'י 3 או גלקסי אס 5.
חוץ מאוהבי הגימיקים מי צריך עם יד על הלב מודדי לחץ דם, קוראי טביעות אצבע או מצלמות כפולות רק כדי לטשטש את הרקע מאחורי החברים שלכם בתמונות? אלו באמת רק דובדבנים על העוגה ולא יותר מזה.


2 תגובות:

  1. שלום רן,

    כרגיל, תענוג לקרוא את הרשימות שלך.
    מסכים עם כל מילה.
    הנקסוס שימש כמו שובר הנחה 50% שכל מטרתו לקידום מערכת ההפעלה. חברה עשירה כמו גוגל יכולה להרשות זאת לעצמה, ומתברר שגם הייתה צריכה להוציא את המיליונים - כי במבחן התוצאה של גרטנר מראה שהחדרת המוצר - אנדרואיד - הצליח בענק.
    In Q4 2013, Gartner reported that Android had 77.8% worldwide market share while iOS had only 17.8% share.
    ההשפעות על שוק יד שניה/מחיר מכשירים חדשים וכו' הן ענקיות, אך הן רק תוצאות לוואי לכיבוש פלטפורמת מערכת ההפעלה של העשור הקרוב. ככה נראים אדוות הגלים כשנושאת מטוסים עוברת ליד.

    תודה ויום טוב,
    משה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי משה, אני ממש בספק אם הנקסוס הוא זה שהוביל את כיבוש העולם. סמסונג סוני ו-HTC הן שהפציצו עם המון דגמים ומכרו מאות מליוני טלפונים בכל גודל וכל וריאציה שרק ניתן לדמיין. המכירות של נקסוס הן צנועות ויותר מכוונות לאנשים טכניים מאשר באמת להיות להיט מכירתי.

      מחק