9.2.12

Path לוקחת את ספר הכתובות שלנו שערוריה או הייפ?

כמו הרבה פעמים בשבועות האחרונים גם השבוע יש שערוריית פרטיות חדשה בנוגע לאפליקציה או רשת חברתית כלשהי. השבוע היה התור של Path , כמו במקרה של HTC מפתח נלהב החליט לעקוב אחרי אחרי התנועה של הדטה שיוצאת מהאפליקציה לאחר שהתקין אותה וגילה שהיא שולחת אל החברה את רשימת אנשי הקשר שלו והוא פרסם את זה.
כמובן שפרצה סערה תקשורתית שלמה על העניין. אני מודה שגם אני לאחר שקראתי על הנושא בכמה בלוגים מאד גדולים, כעסתי ואפילו הסרתי את האפליקציה לאלתר. אחת הסיבות שאני והרבה אחרים מיהרו לכעוס זה בגלל שאחד מהבעלים של Path הוא דייב מורין לשעבר בפייסבוק, חברה שידועה באהבתה לפרטיות ובאכפתיות שלה מצנעת הפרט שלנו (ציניות).
אחרי שקראתי כמה קולות יותר שקולים החלטתי להתבונן באפליקציה, אני חושב שההייפ גדול מהשערוריה אבל לא לגמרי בלתי מוצדק.
קודם כל בואו נבחן מה ההרשאות שמבקשת האפליקציה בגרסה שלה לאנדרואיד (לאלו עם אייפון מצטער אבל אפל לא חושבת שמגיע לכם לדעת):

כפי שאנחנו רואים הם בפירוש מצהירים שהם מבקשים גישה לאינטרנט ולספר הכתובות שלכם, ועוד כמה דברים שחלקם לדעתי לא נחוץ אבל לא בזה אנחנו דנים היום.
משלוח הכתובות שלנו נעשה כאשר אנחנו בוחרים Find my friends אז בואו נסתכל על זה לרגע:



האופציה הראשונה היא Contacts כלומר ספר הכתובות שלנו, עכשיו בואו נחשוב לרגע כיצד יכולים החברה של PATH לדעת האם יש אנשים בספר הכתובות שלנו שיש להם חשבון ב-PATH ?
הדרך היחידה היא להשוות את ספר הכתובות שלהם ושלנו. עכשיו מה יותר סביר בעיניכם? שהם יורידו אל הטלפון שלנו ספר כתובות של 2 מליון איש על כל פרטיהם או שהם יעלו את ספר הכתובות שלנו אל השרתים שלהם לצורך ההשוואה?
לי נראה הרבה יותר סביר להעלות קובץ קטן שלנו אליהם לצורך ההשוואה. לכן לדעתי רוב הבלאגן הזה הוא הייפ נטו.

האם PATH חפים מכל בעיה? התשובה היא לא!
הם עשו כמה דברים שלא מקובלים לחלוטין. הם שמרו את ספרי הכתובות שלנו אצלם כדי שיוכלו להקפיץ לך הודעה בסגנון "החבר שלך זאנדר האריס הצטרף ל- PATH האם תרצה להוסיף אותו" דבר שהם לא הצהירו עליו באופן ברור ולא קיבלו עבורו הסכמה. והחטא הגדול יותר שזה לא לעצור ולחשוב על רגישות המידע ולתת אזהרה.

כל מה שהם היו צריכים לעשות כדי לפתור את הבעיה היה להקפיץ חלון כאשר אתם לוחצים על Add friends ולכתוב בו, "בשביל לבדוק את הרשימה שלך נצטרך להסתכל על ספר הכתובות שלך אצלנו ולהשוות לרשימה שלנו. האם אתה בטוח שאתה מרשה לנו להעלות את ספר הכתובות לצורך ההשוואה?" זה היה מרגיע גם את הפרנואידים הגדולים ביותר של הפרטיות כמוני ונותן לנו בחירה האם מתאים לנו לסמוך עליהם או לא.
דייב מורין ראה את הסערה ופרסם התנצלות בבלוג שלו http://blog.path.com/ כאשר רואים שהוא מצד אחד מנסה להרגיע את הבלאגן ומצד שני מנסה לרמוז שאין דרך אחרת אבל שבפעם הבאה תהיה מודעות.
רק כדי שתבינו את העניין, אותה פעולה בדיוק מתבצעת באפליקציות של רשתות חברתיות אחרות כמו לינקדאין,פייסבוק ואפילו בשירותים כמו htcsense.com . כל שירות שצריך להשוות ספרי כתובות או לאפשר לכם למצוא חברים ביום הראשון שלכם ברשת חברתית יאלץ להיקלע לאותו עניין. האם הייתם מעדיפים להיות ברשת חברתית לבד?
הפתרון קל, לטעמי גם אפל וגם גוגל יכולות וצריכות לאלץ את מפתחי האפליקציות לתת ללקוחות דין וחשבון על הצרכים שלהם מאיתנו ועל המשמעויות של הצרכים האלו. הן יכולות לאפשר לנו לתת לחלק מהאפליקציות רק חלק מההרשאות גם במחיר של פונקציונליות מופחתת. הבעיה היא שאני לא משוכנע עד הסוף שבענינים האלו גוגל ואפל לצידנו ולא לצד המפתחים.



4 תגובות:

  1. אגב אותה השיטה עובדת גם ב-whatsapp לדעתי.

    השבמחק
  2. סליחה אל הבורות אבל מה זה ליין?
    :)

    השבמחק
    תשובות
    1. עוד אפליקציה של שיחות כמו whatsup

      מחק