23.8.13

סטיב באלמר פורש - סוף עידן


היום הזה החל בארה"ב ברעידת אדמה בעולם הטכנולוגיה, סטיב באלמר הודיע שהוא פורש ב-12 חודשים הקרובים מראשות מיקרוסופט.
מי שנכנס לתחום המחשוב כמוני בשנות ה-90 של המאה הקודמת בעצם גדל בעולם שבו מיקרוסופט שולטת בכל מה שקשור למחשוב. כאשר אני התחלתי ב-IT  הפתרונות של מיקרוסופט היו כמעט היחידים בשוק וחברות אחרות כמו סיטריקס, אפל ואחרות היו שחקני משנה בהצגה של ביל גייטס, מחשבי אפל בארץ היו נחלתם של גרפיקאים ועורכי וידאו בלבד.
כאשר ביל גייטס עזב את תפקיד המנכ"ל במיקרוסופט בינואר - 2000 נראה היה שהוא עדיין ינהל את הנושא הטכנולוגי אבל גם המעורבות שלו בתחום המקצועי הלכה וירדה.
באלמר היה זן חדש של מנכ"ל מיקרוסופט, הוא היה קולני, טמפרמנטי ומאד מצחיק, שינוי מהותי מהנעבך המבריק והקר שביל גייטס היה. באלמר נחשב בעיני רבים כאיש שיווק ופחות כטכנולוג אבל אנשים שוכחים שהוא הוביל את הפיתוח של מערכת ההפעלה WINDOWS בשנות ה-90 ורק אחרי כן הוא לקח על עצמו את תפקיד המשווק העיקרי.




באלמר ביקר בישראל לפני כמה שנים והגיע לכנס ה- Tech ED באילת, שם היתה לי הזכות לראות אותו מקרוב. הוא היה אחרי טיסה של שעות ונסיעה לפגישה עם רוה"מ בירושלים.
הוא הגיע אלינו מותש וסחוט, הוא ידע שמולו כל המנמרי"ם והמקצוענים של ה-IT בישראל וכולם מחכים לשואו. לאט לאט הוא התעורר וסחט מעצמו קצת התלהבות וקצת אמירות כנות וההרצאה שלו היתה חווייה שאני לא אשכח. לא כל יום אתה זוכה להקשיב ישירות לתובנות של המנכ"ל של חברת הטכנולוגיה מספר אחת בעולם.
באלמר ידוע בתור אחד שלא ממש יודע לנצור את לשונו, אם היה לך את המזל לסקר אותו ביום רע אולי הרווחת סקופ אדיר, בימים אחרים קיבלת את התשובות של חברת ה-PR שהוא שכר.
מיקרוסופט של השנים האחרונות נודעה יותר בגלל הכשלונות שלה מאשר בגלל ההצלחות.
כולנו יודעים שמיקרוסופט קצת איחרה להכיר בחשיבות האינטרנט, אחרי כן היא איחרה להכיר בחשיבות המובייל. במקביל, אחרי שנים של הצלחה עם מערכות הפעלה היא זכתה לכותרות גם בזכות הפיאסקו של ויסטה, ההתאוששות של Windows 7 וההשקה המאכזבת של windows 8/windows phone 8/windows RT .

האיחור לעולם המובייל וההפסדים ממנוע החיפוש של בינג גרמו לכך שנדמה היה שמיקרוסופט מתרסקת. מי שבתחום הפיננסי ועקב אחרי הפרסומים של התוצאות הפיננסים שלה יודע שמיקרוסופט הרוויחה סכומים אדירים לאורך כל העשור האחרון.
למיקרוסופט היו רווחים לא פחות גדולים אם לא יותר גדולים מהענקיות האחרות כדוגמת גוגל ואמאזון שהמוניטין שלהן נראה שעשוי מטפלון. חטיבת האופיס והאנטרפרייז עדיין מדפיסות כסף למיקרוסופט בקצב מסחרר אבל הן לא סקסיות ולא מקבלות כותרות בזירה של הצרכנים הביתיים ולכן נראה שמיקרוסופט כבר לא ממש מככבת, לפחות לא באופן חיובי.

עולם הסלולר כבר היה של מיקרוסופט עם windows mobile  בתחילת שנות ה-2000 אבל הם לא ממש צפו את כניסת האייפון וזלזלו בו כמו ענקיות טכנולוגיה אחרות כגון אינטל וסיסקו. הם חשבו שאין כסף גדול בטלפונים ושאין מתח רווחים מעניין שם. עכשיו כולם מחפשים איך להיכנס לתחום הזה נואשות,
אחרי שאפל עברה בשווי שוק את כולם אף אחד כבר לא מזלזל במובייל.
מועצת המנהלים נזפה בבאלמר כמה פעמים בשנים האחרונות כולל לקיחת הבונוס ממנו בגלל התוצאות המאכזבות של החברה בחיפוש ובמובייל. במקביל החלו הרינונים ברקע על חיפוש מחליף.
באלמר עצמו אמר שהוא יפרוש באיזור 2018 אבל כנראה שמאחורי הקלעים במועצת המנהלים חל שינוי. מיקרוסופט החלה לראות את עצמה לא כחברת תוכנה בלבד, היא החלה את המטמורפוזה שלה לחברת devices and services. התהליך הזה שהחל שנה שעברה כנראה לא זז מספיק מהר לטעמם של חברי הדירקטוריון. הם החליטו "יחד" עם באלמר שאת השינוי צריך להוביל מישהו שיישאר לטווח הארוך עם השינוי, מישהו שילווה אותו ויוביל את החברה לשלב הבא.
באלמר התראיין היום אצל מרי ג'ו פולי מ- ZDNET ולדבריה נשמע עצוב ולא ממש ידע מה הצעדים הבאים שלו. לא נראה שהמהלך הזה היה מתוכנן וקרה בזמן קצר כי לדבריו הוא עוד לא עיכל את זה.
בואו לא נשכח, באלמר בן 57 ויש לו מספיק כסף לכל חייו וחיי נכדיו וניניו אז אני לא מרחם עליו.

מנכ"ל מיקרוסופט הוא תפקיד אדיר ואין ממש מנכל"ים  בשוק שיכולים לטעון לרקורד מתאים לתפקיד כי אין ממש חברות גדולות מספיק להשוואה. מיקרוסופט הקימה וועדה בראשות גייטס שמתחילה את החיפוש אחרי היורש. לא משנה מי יהיה היורש. צבעוני ועם פליטות פה כמו של באלמר הוא לא יהיה. ג'ובס, גייטס ובאלמר הם מנכלי"ם מדור אחר שכבר לא יהיו כאלו.
ישנם דיבורים על אפשרות של קידום מבפנים או על מנכלי"ם כמו ריד הייסטינגס מנטפליקס או אפילו אלן מולאלי לשעבר מפורד אבל עד כמה יוכל מנכ"ל חדש לצלוח את המים הפוליטים מלאי הכרישים של מיקרוסופט עוד נראה.
בעידן הפוליטיקלי קורקט והמנכלי"ם הסינטטים והמשעממים באלמר יחסר לנו.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה