14.1.11

האם מגיע לנו שדרוגים וכמה?

אחד מהדברים המתסכלים בקנייה של אנדרואיד זה שגוגל ממשיכה לעדכן ולהחליף גרסאות של מערכת הפעלה, בעוד שספקים סלולריים במיוחד בישראל לעיתים מאד נדירות מבצעים שדרוגים וגם בד"כ רק דרך מרכז שירות.זה בכוונה תהליך מסורבל ונועד להתיש ולהרחיק את הצרכנים עם תקווה שיחליפו מכשיר.
השאלה היא מי חייב לנו וכמה?  תיאורטית יש שיטענו שאתה קונה מכשיר על בסיס התכונות שיש לו ולא על בסיס התכונות שיהיו לו ולכן קיבלת בדיוק מה ששילמת עבורו.
מהצד השני אנו רואים כיצד בשווקים אחרים בעולם יש עדכונים בקצב מסחרר, וזה בלי לדבר על אפל שמעדכנת ישירות לצרכן לפעמים מספר פעמים בשנה עם הוספת תכונות משמעותיות.
לטעמי יש כמה סוגי שדרוגים ויש איזושהי תקופת חסד שלדעתי בה מגיע לצרכן עדכונים. לא ייתכן שברוב העולם החוזים עם הספקים הם לשנתיים ומצד שני שהיצרן ייתן למכשיר שלך להתיישן אחרי 3 חודשים.
אז איזה שדרוגים יש לנו:

  • יש את השדרוג שמתקן באגים במכשיר כמו הג'י פי אס בגלקסי אס או המולטי טאץ' בנקסוס 1 שהם חובה וזכותו של הצרכן לקבל אותם בזמן סביר.
  • יש מכשירים שיוצאים עם גרסה מסוימת והיצרן מבטיח שדרוג לגרסה הבאה כי מלכתחילה הטלפון לא יצא עם הגרסה העדכנית, גם אלו נראים לי כשדרוגי חובה ואני חושב שכל דבר מעבר ל-3-4 חודשים של המתנה הוא בעייתי.
  • יש מכשירים שיוצאים תחת הדגל של גוגל כמו הנקסוס 1 או הנקסוס אס, שבהם אתה מוותר על דברים מסוימים כמו sense ui ואחרים מתוך הבנה שגוגל תיתן לך עדכונים מהירים. זה מקור תסכול למשתמשי נקסוס 1 בעולם שלאחר שהובטח להם תוך מספר שבועות שדרוג לג'ינג'ברד, הנה אנחנו חודש אחרי היציאה של הנקסוס אס ועדיין אין שדרוג לנקסוס 1. אולי טכנית גם 6 שבועות זה עדיין מספר שבועות, אבל האכזבה כבר מופיעה בכל הבלוגוספרה.
  • יש מכשירים שיוצאים כמכשירי דגל של חברה כמו הגלקסי אס וה-Desire HD שעולים הרבה והמשתמשים שלהם רוצים שדרוגים, כאן העסק קצת יותר בעייתי, אין שום תקדים בעולם האלקטרוניקה והמחשבים למישהו שקונה מוצר ומצפה לקבל חינם שדרוג למערכת הפעלה הבאה לאורך מספר גרסאות, מצד שני כל עולם הסמארטפונים הוא חדש.
  • והמקרה הקשה מכולם טלפונים שקיבלו כבר שדרוג או שניים והיצרן כבר לא מוכן להשקיע בעדכונים שלהם, כאן האמת ממש קשה לבוא בטענות אליהם.
האמת לי נראה שאם צרכן מוציא מאות דולארים על טלפון או טאבלט הוא מצפה שהם ישארו מודרנים ונחשבים בשוק לפחות שנה. לא הגיוני שמוצר כמו הגלקסי טאב שעדיין לא בשוק חצי שנה, כבר ייזנח מאחור בלי אפילו עדכון ל-2.2.1,
סמסונג כבר מדברת על השקת דור ההמשך ברבעון הראשון של 2011. אם החוזה הסטנדרטי מכיל התחייבות ל-18 חודש והספק יבאס אותך אחרי חצי שנה למה שפעם הבאה תוציא עוד פעם אלפי שקלים? ומצד שני לא ייתכן שחברה תייצר טלפון ותצטרך להמשיך את הפיתוח שלו שנה וחצי אחרי שהוא יצא במקום לפתח מוצרים חדשים.
אז היכן הפשרה?
בעיני הפשרה יכולה לבוא בכמה מובנים:

  • גוגל צריכה להוציא את היישומים שלה מתוך מערכת ההפעלה אל המרקט, דבר שהיא כבר החלה לעשות, אבל בלי לשים תג של "תואם רק לג'ינג'ברד", אין שום סיבה שהמקלדת של ג'ינג'ברד לא תהיה זמינה לכל טלפון מבוסס אנדרויד, או העיצוב החדש של ג'ימייל או המרקט.
  • יצרנים צריכים לתת upgrade assurance למוצרים שלהם, לתת הצהרה עם מכירת הטלפון שהטלפון הזה יזכה ל-2 שדרוגים של מערכת הפעלה או לשנה של שדרוגים כל עוד שהחומרה שלו תעמוד בדרישות הסף, ואז בשום מקרה לא להשאיר את הצרכן בלי התמורה. אם הקונה יידע שהוא זכאי רק לשני שדרוגים או שהשנה שלו נגמרת עוד X חודשים הוא גם לא יכעס על היצרן והספקים.
  • צריך להגיע לדרך שבה לא משנה איזה שדרוגים נותן היצרן שתהיה התקנה אוטומטית של היישומים של הספק , כך שלא תהיה סיבה לספק לעכב שדרוגים עד שכל היישומים שלו יהיו מוכנים.
  • צריך להיות מסלול של חולי גדג'טים שבו מי שבאמת מכור לטכנולוגיה ישלם תשלום חודשי מסוים, ויוכל להחליף את המכשיר שלו כל כמה חודשים. "ביטוח שדרוג" יעלה סכום כזה שיצדיק לשני הצדדים לקיים את ההסכם. עם תקווה שככל שהטלפונים יהיו טובים יותר יהיה פחות סיבה לרוץ להחליף. אני בטוח שיש מספיק אנשים שישלמו כמה מאות שקלים בחודש בשביל להיות בקצה הטכנולוגיה. אני גם בטוח שיהיו מספיק אנשים שיהיו מוכנים לקנות טלפון יד שניה אחרי כמה חודשים של שימוש כאשר הם אולי גם אוהבים את הטכנולוגיה אבל אין להם את הכסף להיות במסלול הראשון.
קשה לדעת מתי יהיה סידור של הבלאגן הזה, כרגע המצב הוא ששני הצדדים מרגישים לא טוב בסיטואציה וזה גם יכול להוות בומרנג ליצרנים אם תתחיל התפכחות מהרדיפה אחרי הטכנולוגיה. המשוואה של התחייבות לשנתיים עם 3 סדרות של טלפונים חדשים מכל יצרן בשנה הוא בלתי נסבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה