21.10.11

מערכת ההפעלה החדשה של גוגל לא מספקת את הסחורה

לפני מספר חודשים באביב, נראה היה שאנדרואיד על הגל הנכון, היא הייתה המערכת הכי מתקדמת בעולם הסלולר, כמות האקטיבציות היומיות של מכשירי אנדרואיד הייתה במאות אלפים, נוקייה ו-RIM נראו על סף קריסה ונראה שאין שום דבר בעולם שימנע מגוגל שליטה מוחלטת בעולם הסלולר כאשר לאפל יישאר נתח של 15-25% של המכורים הקבועים שלה. כאשר אפל על הגבול בין מתחרה חלש לשחקן נישה. בערך כמו הפער בין מיקרוסופט ואפל בדסקטופים.

הגיע הקיץ וקרו שני דברים ששינו את האופוריה, הדבר הראשון הוא שאורקל,מיקרוסופט ואפל החליטו להכות בגוגל בכח עם עורכי הדין ולא להשאיר יצרן אנדרואיד אחד בטוח. כיום כבר בכלל לא ברור מי עושה יותר כסף ממכירות החומרה של אנדרואיד מיקרוסופט או גוגל שאחרי ההוצאות המשפטיות כבר לא ממש מתעשרת מאנדרואיד.
נכון שאין מה לרחם על גוגל מבחינת רווחים אבל לא סתם אפל עקפה אותה בקלות עם שווי שוק ובתקופות מסוימות גם את מיקרוסופט.

הדבר השני שקרה זה שאפל הכריזה ב-WWDC על IOS5 ומיקרוסופט הכריזה בקיץ על מנגו ( windows phone 7 ver 7.5 ) אפל הראתה שהיא הרבה יותר גמישה ממה שחשבו ופשוט העתיקה מגוגל ללא בושה הרבה מהדברים שהיו היתרון הבולט של אנדרואיד ואת חלקם אף שיפרה לרמה גבוהה מגוגל מה שלמעשה היא הודאה שגוגל היתה טובה יותר. מיקרוסופט השלימה פערים והלחץ המשפטי שהיא מפעילה על יצרניות החומרה החל לתת את אותותיו.
גוגל נכנסה ללחץ והחלה לקנות פטנטים במליארדים ולבסוף גם הגישה הצעת רכישה למוטורולה מוביליטי, למרות הצהרות רפות בעד המהלך מכל המנכלי"ם של יצרניות הטלפונים, ברור היה שהן מודאגות.
גוגל עשתה הכל להרגיע אותן ולמרות זאת גם סמסונג, HTC  ואפילו אמזון הגדולה סגרו הסכם רישוי עם מיקרוסופט מכיוון שהכאב ראש הפך גדול מידי. אפל הצליחה לחסום מכירות של טלפונים וטאבלטים של סמסונג באירופה ובאוסטרליה וגוגל נראית היום פגיעה מתמיד.

לאנדרואיד יש עדיין מספר יתרונות בולטים מול IOS ו-WP7 אבל הפער הרבה פחות משמעותי היום והמשקל שיש לחסרונות הרבה יותר משמעותי כאשר היתרונות מצטמצמים.
אחרי שתי ההכרזות המאד מרשימות של היריבות בקיץ היה לגוגל חודשים ארוכים להכין את התשובה שלה עם ICS ולצערי התשובה היא חלקית בלבד ומקבלת ציון  של מספיק בקושי.
אפל ומיקרוסופט לקחו כמה דברים שמאד הציקו למשתמשים שלהם ושיפרו אותם בצורה עצומה כך שללקוחות שלהם השתפרו החיים מאד, אין לקוח אפל אחד שלא רוצה את IOS5 ולא נהנה הרבה יותר היום מאשר קודם.
הרבה אנשים לא אהבו את הביקורת שלי על ההכרזה של ICS ולא הבינו מה כל כך הרגיז אותי אז בואו נדמיין לרגע שאנחנו אנדי רובין ונעבור על הדברים העיקריים שכואבים ללקוחות האנדרואיד ונראה איזה מענה ניתן להם על ידי ICS ונראה כיצד הם עומדים מול התחרות.

  • יתרון המהירות -  בגלל שמכשירי אנדרואיד יוצאים בקצב מסחרר, החומרה שלהם הרבה יותר מעודכנת מאשר של אפל ומיקרוסופט אבל למרות זאת הטלפונים לא ממש השכילו להפיק מכל כח הסוס הזה חוויית שימוש מהירה יותר. חלק גדול מזה היה חוסר המוכנות של אנדרואיד לתמוך בריבוי ליבות בג'ינג'רברד מה שגרם לכך שמעשית רק המעבד הגרפי השתפר משמעותית,  ICS תומכת בריבוי ליבות עד 4 ליבות אז הציון כאן הוא טוב מאד
  • גיבויים בענן - לאורך כל הדרך גוגל סיפקה גיבוי אוטומטי של אנשי הקשר הדואר והלוח שנה על הענן של גוגל בצורה מצוינת אבל לא ממש גיבתה את היישומים, כאשר במקרה הטוב גוגל זיהתה מה היה מותקן לך והתקינה שוב. את הדטה,השמירות של המשחקים והשולחן עבודה שלך איבדת אם אין לך רוט ותוכנת גיבוי טובה, ומה לעשות שלרוב הצרכנים אין. אנדרואיד עצמה לא מספקת לך דרך קלה ונוחה לעבור טלפון או לשקם מכשיר שעבר RESET מלא. כאן הציון הוא חלש
  • עדכונים ופרגמנטציה -  אחרי שגוגל סגרה על הנייר עם היצרניות על שדרוג מלא לכל טלפון ב-18 חודשים לאחר ההשקה עדיין מכשירים כמו הדרויד אקס 2 יצאו עם פרויו. אם אתה משתמש בטלפון של HTC ואתה קונה עכשיו מוטורולה חדש השינוי בין הטלפונים כזה גדול שאתה צריך למעשה ללמוד מחדש איך להשתמש בטלפון. בגלל הכניסה לשוק של עוד חנויות של אפליקציות כמו אמזון, נוצרה בעיה חדשה של בלאגן של איזה חנות מעדכנת מה והצרכן נותר  יותר מבולבל הציון חלש מאד
  • טאבלטים והיישומים שלהם - אם יש מקום שאנדרואיד כשלה לגמרי זה הטאבלטים שלה, בתור אחד שרכש כבר 3 טאבלטים של אנדרואיד, חוויית השימוש בהם גרועה באופן יחסי, כמות היישומים מזערית, ולא נראה שגוגל עשתה משהו דרמטי מאז מרץ כדי להביא לאנדרואיד את היישומים הגדולים מהעולם של אפל. כל מי שקנה את הטרנספורמר או את הזום יודע שחוץ מגלישה, אימיילים וצפייה בסרטים אין הרבה מה לעשות איתם, אפילו לגוגל פלוס אין יישום איכותי להאניקומב אם זה לא אומר הכל אני לא יודע מה יגיד. הציון חלש מאד.
  • ניהול צריכת הדטה -  כל מי שקנה טלפון מבוסס wp7 בהתחלה ופתאום גילה שהטלפון שלו הוריד גיגה של מידע בשבוע יודע כמה מסוכן לתת לטלפון שלך גישה חופשית לאינטרנט. לאפל ומיקרוסופט אין תשובה טובה לעניין. גוגל השיקה ב- ICS את data usage שמאפשר הגבלה פר יישום של כמות הדטה והצריכה שלו, ונותנת לך הצרכן שליטה טובה יותר על המידע שלך.  סוף כל סוף מענה מעולה לבעייה אקוטית בעולם הסלולר, נקווה שספקיות הסלולר האמריקאיות לא יילחמו בזה. הציון מעולה.
  • אפליקציות זבל - אחד מהדברים שהכי מטרידים את צרכני האנדרואיד זה כמות היישומי זבל ששמים להם ספקיות הסלולר וחוסר היכולת להסיר אותם. כל מי שראה טלפון של ורייזון או אפילו ספקיות ישראליות יודע שיש מלא זבל שרץ ברקע ומאט את המכשיר ואוכל את הסוללה. ב-ICS גוגל לא מאפשרת להסיר אותם אבל מאפשרת לנטרל אותם כך שלא יוכלו לעלות חזרה לאחר איתחול המכשיר, בפירוש שיפור משמעותי לכל הצרכנים הרגילים שלא פורצים את המכשירים שלהם ולא יכולים להסיר אותם לבד. הציון טוב מאד
  • אבטחה ופרטיות - למרות מקרים רבים של העלאות של יישומים זדוניים למרקט ומקרים שבהם הועלו אפליקציות ריקות עם שמות של יישומים מפורסמים לא נראה שגוגל עשתה הרבה כדי להרגיע את החששות מהג'ונגל שנקרא האנדרואיד מרקט. כל הזמן מתפרסמות כתבות על כמה האפסטור של אפל והמרקט של מיקרוסופט בטוחים יותר כי כל יישום נבדק גם אם באופן חלקי אבל לפחות יש סינון ואכן לא ממש שמענו על בעיות קשות אצלם. התגובה ב-ICS שום דבר ושום כלום. רק לאחרונה התברר שבטלפונים של HTC יש יישום שנקרא HTC loggers ששומר את המידע שלנו בצורה לא מאובטחת ומאפשר ליישומים שיש להם רק הרשאת גלישה בעצם גישה כמעט לכל המידע האישי שלנו. האם ראינו תגובה חריפה מגוגל? לא. האם ראינו מנגנון חדש שיגן על הפרטיות שלנו? לא. הציון חלש מאד
  • ממשק משתמש - אחד מהדברים שתיסכלו את הצרכנים היה הנוקשות והמורכבות של ממשק המשתמש של אנדרואיד, נראה שב-ICS בהחלט נעשו צעדים גדולים לפשט את הממשק, אני לא חסיד של הממשק ההולוגרפי של האניקומב אבל נראה שב-ICS הכל פלואידי יותר וזורם. הרזולוציה וגודל המסך של הגלקסי נקסוס המעולה עובדים לפי הדמואים עם זה יופי, עדיין חזון למועד כיצד זה יעבוד וייראה בטלפון עם מסך של 3.7 ורזולוציה של 480*800  הציון טוב (יכול להיות מעולה אבל נראה מה יהיה עם טלפונים קטנים)
  • יתרון המחיר -  גם ביתרון המחיר של אנדרואיד חלה שחיקה, כיום ניתן לקנות בארה"ב אייפון 3GS חינם בחוזה חדש ואת האייפון 4 ב-100$ , הטאבלט של אמזון שהוא לא ממש אנדרואיד מכה בטאבלטים של גוגל מלמטה, והמכירות חיסול של HP בפירוש פגעו במכירות הגם כך צולעות של הטאבלטים של אנדרואיד, כאן לא הרבה תלוי בגוגל או במערכת ההפעלה שלהם אבל גם כאן יש שחיקה.
ישנם גם יתרונות שהשוק לא סגר מול אנדרואיד וגם אותם לא שכחנו:
  • הרחבת זיכרון - כרטיסים של הרחבת זיכרון חיצוניים עדיין זמינים רק באנדרואיד ולא באפל או מיקרוסופט שגם אם היא מאפשרת לכם להוסיף כרטיס היא עושה לו התכה מוחית עם הזיכרון הפנימי נוסח וולקן ולא ניתן להחליף אותו ללא ריסט מלא למערכת.
  • ווידג'טים - כרגע לאפל יש רק שני ווידג'טים קטנים במסך ההודעות וה-TILES של מיקרוסופט אפילו לא קרובים מבחינת זרימת המידע והעיצוב.
  • גיוון החומרה  - העיצוב החד גוני של אפל ומיעוט המכשירים של מיקרוסופט עדיין נותנים ייתרון גדול לאנדרואיד לכל מי שרוצה מסך גדול יותר או מצלמה טובה יותר, או אולי מקלדת פיזית ועוד ועוד.
  • גישה מכל מחשב - לאפל אין בכלל גישה שקופה לזיכרון הפנימי של המכשיר אלא באמצעות יישומי צד שלישי וגם זה באופן מוגבל מאד, במיקרוסופט המצב טוב יותר אך עדיין בעייתי.

בסה"כ נראה לי שגוגל יכלו לעשות הרבה יותר ממה שהם עשו כדי לתת מענה לבעיות הבוערות יותר לצרכנים שלהם. לדוגמא גם אם העלויות של בידוק היישומים גבוהות, אם מיקרוסופט ואפל עומדות בזה גם גוגל יכולה. נראה לפעמים שבגוגל מקשיבים רק למהנדסי גוגל ולכתבי החצר במקום לצרכן הפשוט.
קיוויתי שלפחות בנושא כמו שירותי הענן גוגל תוביל ובגדול וחבל שהיא הפכה לרודפת ולא למובילה.


9 תגובות:

  1. מידי פעם עולה כתבה על תחזיות אופטימיות של אנליסטים למערכת ההעפלה WP7 ולפוטנציאל הצמיחה העצום שלה. לרוב הכתבות האלה זוכות לקיטונות של גיחוך מה"מבינים".
    לאחרונה יצא לי להשתמש לתקופה בסמסונג אומניה 7 עם מנגו , ובטאבלט הסמסונג שחולק בכנס BUILD האחרון.

    אני חושב שכל אותם מבינים יאלצו לאכול את הכובע שלהם. WP7 בלווית מנגו (והשמועה אומרת שהעדכון הבא יתמוך עברית באופן מלא - RTL כבר יש עכשיו מהקופסא) היא מערכת יציבה בשלה ונוחה לעבודה. היא מהירה למרות החומרה הפשוטה יחסית (מה שיאפשר מכשירים זולים יותר ממפלצות החומרה של אנדרואיד)

    תוסיפו לזה אינטגרציה צפויה ומוצלחת עם ווינדוס במכשירים השונים , מענה אמיתי לבעיות אופיס\אאוטלוק ואפשרות לבחירת מכשירים מיצרנים שונים ואני חושב שהמערכת הזאת מתקדמת לכיוון הנכון.

    השבמחק
  2. RTL ממש לא עובד חלק במנגו לפחות לא ב- HD7 שיש לי.
    ועברית בכלל לא ברשימת השפות של טנגו לבינתיים.
    אני דווקא בונה יותר על נוקייה, ונוקייה ישראל אמרו לי שהם יתרגמו את הממשק לעברית אצלם בכל מקרה.

    השבמחק
  3. אולי הוטעיתי לגבי הטנגו. זה נמסר לי ממפתח בתחום , אבל מצד שני הוא במסע שכנועים להעביר אותי למערכת אז אולי הוא "שיפץ" את הידיעה. לגבי האומניה , לא נתקלתי בבעיות RTL .

    אני מאוד סקרן לגבי השת"פ עם נוקיה. אם הם ישמרו על סטנדרט הגבוה שהיה להם מבחינת איכות בניה , אין סיבה שזה לא יצלח (עם שיווק נכון כמובן)

    השבמחק
  4. הי רן,
    כתמיד - פוסט רציני ומעמיק. תודה!
    לגופו של ענין, אכן יש תחושה שהחדשנות שהציגה גוגל עם האנדרואיד, מעט נבלמת ומאבדת את הפער הענק שהציגה לפני שנתיים.
    עדיין, לטעמי עדיף העולם הפתוח על-פני האחידות של אפל. חצי מהכיף הוא הגמישות והחלפת הרומים שיש באנדרואיד.
    לדעתי מוקדם עדיין לשפוט את ICS ללא בדיקה פיזית ובטח לפני ש XDA וסדנאות המשפרים יציגו את הפירות. נקווה שבשטח הגירסה תוכיח את עצמה.
    בברכה,
    משה

    השבמחק
  5. הי משה, אם הייתי בא בטענות כלפי הממשק או הזמני תגובה היית יכול להגיד שיש להמתין.
    כאשר אני מדבר על פיצ'רים אין כאן מה להמתין, גוגל אכן לא הביאה שיפורים לנושא הענן, הפרטיות ואבטחה ונושא היישומים לטאבלטים.
    אפילו לפי גוגל הנושא הזה לא שונה אז למה בדיוק יש להמתין?

    רן

    השבמחק
  6. אם כך רן, איך אתה רואה את מפת הסמארטפונים בעתיד הקרוב ? האם כל התחזיות כל כך שאנדרואיד תשלוט בתחום יתבדו ?
    אם כן, מי לדעתך תיקח את הבכורה ?
    או שאולי תהיה סוג של מלחמה ללא מנצחים ?

    השבמחק
  7. הי ערן , אני הולך לכתוב על זה פוסט שלם אז תוכל לקרוא תשובה מפורטת בקרוב מאד

    רן

    השבמחק
  8. ממתין בסקרנות :)

    השבמחק