4.10.11

סטיב ג'ובס פורש מתפקיד המנכ"ל באפל

סטיב ג'ובס הוא לדעת רבים כולל כותב שורות אלו המנכ"ל המשפיע והדומיננטי ביותר בעולם הטכנולוגיה  בעשור האחרון והוא זה שהוביל את אפל להיות חברת הטכנולוגיה עם שווי שוק הגבוה ביותר בעולם, גבוה אף מאקסון חברת הנפט.
אפילו שידעתי שזה בדרך, הידיעה על פרישתו מתפקיד המנכ"ל של אפל ומאוחר יותר על מותו היכתה בי כרעם ביום בהיר. סטיב ג'ובס הוא לא סתם עוד מנכ"ל חברת טכנולוגיה, ג'ובס אחראי במו ידיו לתחיית הסמארטפונים, עד שהוא נכנס לשוק הזה זה היה שוק מנומנם ומשעמם והוא הפך אותו לשוק הסקסי ביותר בעולם הטכנולוגיה והתחרותי ביותר.
מרגע השקת האייפון הטלפון הנייד הפך ממכשיר לניהול שיחות טלפון למחשב הכי נייד והכי זמין שיש לנו, לא מעט בזכותו יש לנו את אנדרואיד כמו שהוא היום ולא מעט בזכותו איכות הביצוע של הגדג'טים המודרנים עלתה פלאים.
סטיב ג'ובס הביא מספר דברים לשוק שלנו שהיו חסרי תקדים:
  • ממספיק טוב להכי טוב - בשנים האחרונות יש זילות מטורפת של איכות המחשבים בשוק, יצרניות כמו HP מתחרות בלנובו ובדל יותר על בסיס של מחיר מאשר על איכות מה שהוביל לירידה פוחתת והולכת באיכות הבנייה וההרכבה של המחשבים ולשחיקה כזאת בשולי הרווח עד לרמה שאם אפשר להחליף חלק בחלק פחות טוב ופחות אמין ולחסוך 20$ זה מה שהן עושות. ג'ובס הביא את הפילוסופיה של "אם תעשה את המחשב שכולם ירצו, הם גם ירצו לשלם עליו" במקום הפשרות האינסופיות של "מספיק טוב" ו"לא נורא" להכי טוב והכי מגניב ואוי למהנדס של אפל שיציע שאפל תבנה מוצר נחות יותר בשביל להקטין את ההוצאות.
  • המנכ"ל כלקוח הכי תובעני של החברה שלו - מכיוון שסטיב ג'ובס עצמו משתמש במוצרים שלו יום יום בניגוד נגיד למנכ"ל טויוטה שלא נוסע בפריאוס אלא בלקסוס או משהו דומה, ג'ובס סבל מאותם באגים שכל המשתמשים שלו סובלים וככזה דרש תיקונים מהירים ואיכותיים ולא היה מוכן להתפשר על שום מילימטר באיכות הבנייה. אם אתה צריך בתור מנהל לענות ללקוחות שלך אז אתה יכול לתת להם נציגים של שירות לקוחות שיספגו את האש, אם אתה המהנדס שדפק משהו בעדכון האחרון של התוכנה של האייפון ואתה יודע שהאדם שלו תצטרך להסביר זה המנכ"ל שלא עובד מהבוקר בגלל הבאג שלך. אתה תעשה כל מאמץ לא להביא את עצמך למצב הזה.
  • ביצים של פלדה - אחד מהדברים הקשים ביותר בחברת טכנולוגיה זה לשמור על מחיר תחרותי מבלי לרדת באיכות. בשביל זה אתה צריך שיהיה לך מלאי ושלמתחרים שלך יהיה יקר יותר לייצר את המוצרים שלהם. בשורה שלמה של עסקאות ענק של זכרונות ומסכים וחלקים אחרים כולל עסקה עם סמסונג של 8.4 מליארד דולאר על חלקים לאייפד. ג'ובס וטים קוק מנהל התפעול שלו הצליחו לצבור מלאי כל כך גדול במחיר מוזל כדי שהם יוכלו לייצר את האייפד עם מחיר לצרכן של 500$.                                        ההימור היה ענק והוא הצליח בצורה אדירה כי כאשר המתחרים התעוררו לייצר טאבלטים משלהם היה להם מאד קשה להשיג חלקים ועלות הייצור שלהם הייתה גבוהה בהרבה מהעלות של אפל. פתאום יצרנית הפרימיום הפכה להיות השילוב הלא יאומן של הטובה ביותר והזולה ביותר. העסקאות האלו יכלו גם להביא להדרדרות ואולי אפילו להתמוטטות של אפל אם אנשים לא היו קונים את האייפד וכל המלאי הזה היה לשווא, אבל זה עבד. כאשר התחילו לצאת טאבלטים של אנדרואיד היצרניות דיברו על 800$ ויותר ואף אחד לא היה מעוניין לקנות. סטיב ג'ובס הצליח להביס את כולם בנשק שלהם ועד היום הטאבלטים של אנדרואיד כולם ביחד לא מגיעים למחצית מהמכירות של האייפד. יש כאן גם אלמנט גדול של מזל אבל זה ידוע שהמזל הולך עם האמיצים והטובים.
  • איש המכירות מספר אחד -  כולנו זוכרים את העימות הידוע בין ניקסון לקנדי כאשר ניקסון בעימות הזיע ונראה עצבני ומאיים ואילו קנדי פרח וכל מי שראה את העימות היה בטוח שניקסון הובס וכל מי שהקשיב לעימות ברדיו חשב שניקסון ניצח. סטיב ג'ובס ניחן ביכולת באמת פנומנלית לשווק את המוצרים שלו. היכולת שלו לגרום לך לחשוב שהמוצר שהוא מוכר הוא הטוב ביותר מאז המצאת הגלגל היא חסרת תקדים. אנשים שרואים את המצגות שלו ב- WWDC חושבים שהעולם הטכנולוגי השתנה באותו רגע, ואילו אנשים שלא רואים ולא חסידי אפל לא מבינים את הקסם המוזר הזה שג'ובס מהלך על הצופים. ג'ובס מאמין במוצרים שלו כי הוא משתמש בהם וכי הוא דורש מהם להיות הכי טובים עבורו וזה עובר במצגות שלו. יכולת ההפקה של אפל לארועים האלו יחד עם פרסומות מדהימות לפני ואחרי מצליחים להשאיר את אפל כמותג מגניב יותר מכל מותג אחר. יש טלפונים טובים יותר, ויש טאבלטים טובים יותר ומחשבים חזקים יותר אבל שום מותג אחר בשוק לא מצליח להיות COOL בעיני הקהל שלו כמו מוצרי אפל. סטיב ג'ובס מגיע להישג הזה בעיקר גם בגלל שמי שהוא מצליח להקסים יותר מכולם זה את כתבי הטכנולוגיה, מספיק לקרוא טורים של אנדי אינטקו או ג'וש טופולסקי ורבים אחרים אחרי WWDC ורואים שהם מסונוורים לא פחות מהקהל. גם הם רוצים מוצר קסום ואיכותי והם רוצים להאמין. ג'ובס הוא האדם שמצד אחד ישכנע ומצד שני יספק מוצר אמין ויציב ואיכותי כדי לא לאכזב את חוויית פוסט הקנייה.
  • אין אתמול יש רק מחר - אחד מהדברים הכי קשים למנכ"ל זה לסכן את הרווחים הקיימים על ידי השקת מוצר שיכול להרוס את מכניס הכסף העיקרי שלך. כאשר אפל השיקה את האייפוד טאץ' הם ידעו שלמרות שהם כמעט יצרן יחיד של אייפודים רגילים בשוק ושבשוק הטאץ' תהיה תחרות עזה מיצרני הסלולר. ג'ובס לא פחד להמר הכל וללכת על האייפוד טאץ'. הוא לא פחד מפגיעה במכירות של האייפון כאשר השיק את האייפד, ולא פחד לפגוע במכירות של האייפד והמקבוק כאשר השיק את המקבוק אייר החדש, ובכל ההימורים הצליח בענק. תראו את מיקרוסופט ותראו כמה הם פוחדים להשיק טאבלט של windows phone 7 כי המותג הכי חשוב להם זה windows והוא והאופיס אלו המכניסים העיקריים שלהם במוצרים לצרכן הביתי. לכן הם מעדיפים לתת לרכבת לנסוע בלעדיהם שנתיים בהמתנה לרגע שה- windows יוכל בעצמו להביא יכולות של טאבלט ולא יצטרך להתחרות במערכת של הדסקטופ שלהם.
  • תחרותיות קיצונית  -  כל מי שניסה לייצר מחשבים זולים ולהביא לשם את מערכת ההפעלה של אפל וכל מי שניסה לייצר חיקויים זולים לאייפון ולאייפד יודע שאין אכזרית ואין תוקפנית יותר מאפל בהגנה על הנכסים שלה. עורכי הדין של אפל הביאו חברות לסף סגירה וגנבו תכונות ויכולות מהמפתחים שלהם. הכל במטרה לנצח בכל מחיר. תשאלו את פסייסטאר שניסתה לבנות מחשבים שיריצו OSX ועורכי הדין של אפל הביאו אותה לסף פשיטת רגל. אפל היום בתביעות נגד חצי מעולם הטכנולוגיה והצליחו להאט את השיווק של מכשירי סמסונג ואחרים בצורה רצינית מאד. האם זהו מנהג טוב? לא. האם זוהי התנהגות נכונה? וודאי שלא. האם בעלי המניות של אפל מעריצים אותו על זה? כן. אין מגן קשוח וקנאי יותר לרווחים של בעלי המניות מג'ובס.

אישית אני חושב שאסטרטגיית הגן סגור תמיד תביא את אפל למצב שהם לא יהיו השחקן הגדול בשוק, והמדיניות שלהם לעיתים פשוט מגעילה אותי. אין בעיני ספק קל שבקלים, שההצלחה האדירה שלהם היא בעיקר תודות למנהיג גדול עם חזון מדויק שלא נרתע כאשר השוק לא מסכים איתו ומוכן להתמיד בדרך שלו עד שהשוק יתעורר. לעיתים זה מצליח לו ולעיתים לא. אין עוד מנכ"ל אחד בשוק הזה עם האומץ שלו ועם היכולת שלו לזהות את המגמות שהשוק צריך ללכת אליהן ולהקדים את כולם בדרך לשם. חלום ה- Post PC של ג'ובס קורם עור וגידים בימים אלו ומבקריו הגדולים ביותר כמו  Paul thurrott שהתפקעו מצחוק על דימוי המשאית שלו למחשבי הדסקטופ שישמשו רק להרמה של משאות כבדים, הודו מאוחר יותר שהוא צדק.

תאהבו אותו או תשנאו אותו , אין אחד שלא מעריך אותו ואת ההשגים שלו. הלוואי והיה לנו מנכ"ל של חברת אנדרואיד עם אותה נחישות ורצון בלתי מתפשר לאיכות. פיטר צ'ו די קרוב וג'ף בזוס ממש קרוב אבל סטיב ג'ובס יש רק אחד לבינתיים. אני מקווה שפרישתו לא מצביעה על זה שמחלתו מכריעה אותו,למרות שסביר מאד שזה מה שקורה.

תודה סטיב ג'ובס שהפכת את עולם הסלולר לנישה הטכנולוגית הכי מענינת בעולם

5 תגובות:

  1. במילה אחת שפיץ!
    כל הכבוד על הכתבה המשך כך
    גם סטיב שפיץ :)

    השבמחק
  2. תותח אתה... בכל מילה במקום... אבל אכן כן הם גנבים לא קטנים אפל האלה בדיוק כמו מיקרוסופט...
    אבל התביעות שלהם מול כל דבר שזז זה לא פייר ולא אתי

    השבמחק
  3. הי רן,
    זו הכתבה האיכותית ביותר שקראתי בעקבות הפרישה של סטיב ג'ובס, וקראתי כמה וכמה.
    לגבי המסקנה בשורה התחתונה - סביר שאתה צודק ולעניות דעתי אכן אנדרואיד תהפוך את אפל בעוד 5 שנים לאיך ש RIM נראית היום.
    אבל המציאות לפעמים עולה על כל דמיון, ולא תמיד מקשיבה לאנליסטים. אף אחד לא היה מהמר על ההצלחה של אפל בצורה כזו לפני עשור, ואני סקרן לבאות!

    חזק ואמץ,
    המשך להביא לנו ראיה רחבה וחדה של עולם הטכנולוגיה שכה מעניין ומרתק (אותי)
    משה

    השבמחק
  4. תודה משה, תמיד נעים לקבל מחמאות :-)

    השבמחק
  5. אני יודע שזה קצת צולע להגיב למאמר חודש מאוחר אבל בכל זאת. אני נהנה לקרוא את הכתיבה שלך. בעידן שאנחנו מוצפים בכל מיני בלוגים או אתרים שכותבים בצורה עילגת , מביכה ולפעמים גם מוטית , אתה בולט לטובה עם כתיבה רהוטה ומקצועית. סחטיין.

    השבמחק