5.5.12

מדריך: כיצד תבחר את הסלולרי הבא שלך



אתמול קיבלתי תגובה מאד כועסת וממורמרת בבלוג על הסקירה של הגלקסי נקסוס, הקוראת שלא קראה את הסקירה שלי הלכה וקנתה את המכשיר "על עיוור" בלי להשתמש בו ובלי לראות סרטונים על הממשק שלו ביוטיוב, או לקרוא סקירה טובה עליו. התוצאה: טלפון שרחוק שנות אור מהציפיות שלה ממנו (ריאליות או לא זה לא משנה). כרגע היא מסתובבת מתוסכלת מהוצאה מאד גדולה שלא נותנת תמורה ראויה בעיניה. מכיוון שהיא לא הראשונה ולא השניה שבאים אלי עם רשימה של תלונות, כולל כאלו שאכן קראו את הסקירה שלי על הטלפון.
החלטתי לכתוב את המדריך הזה על איך בוחרים את הטלפון הבא שלכם. אני אכתוב את התהליך שאני עושה והוא לא אובייקטיבי לגמרי ולא מתיימר לכסות כל אפשרות שקיימת עלי אדמות, הוא מכסה את מה שאני רואה כחשוב.

בחירת הפלטפורמה:

טלפון סלולרי הוא מחשב לכל דבר, והוא אולי הפריט הטכנולוגי הכי קרוב אלינו בחיים שנמצא איתנו מרבית היממה, הוא הדרך שלנו לתקשר עם חברים ובני משפחה כמו גם לקוחות ורשויות. טלפון סלולרי והאפליקציות שלו כולל החוזה עם חברת הסלולר היא אחת מההוצאות הגדולות ביותר שיש בחשבון החודשי, אז תשקיעו את הזמן כדי לבחור נכון בדיוק כמו שהייתם משקיעים בקנייה של כל דבר כל כך יקר.
  • פרטיות -  הטלפון שלנו מכיל המון מידע אישי והמון דברים שלא היינו רוצים שיהיו בידיים של חברה שאנחנו לא סומכים עליה שתעדכן תיקוני אבטחה או שאנחנו לא סומכים עליה שתגיב כאשר מתברר שיש איום אבטחה האם אנחנו סומכים עליה שתגן עלינו ממפרסמים ושאר גורמים אחרים? אתם תחליטו אם אתם סומכים יותר על גוגל, אפל או מיקרוסופט.
  • סגנון - אולי תחשבו שזה נושא שולי אבל ממשק ועיצוב למשהו כל כך צמוד אלינו זה דבר חשוב. אם אתם אנשים שאוהבים המון אפשרויות והמון משחק בהגדרות אנדרואיד הוא בשבילכם, אם אתם אוהבים שהכל יהיה פשוט וברור וקל לשימוש אז האייפון בפירוש טוב יותר. תסתכלו אצל חברים על שתיהן (בעתיד אולי גם על מיקרוסופט אם הם יחליטו שאנחנו קיימים) תשחקו עם הממשק ותחליטו מה יותר מדבר אליכם.
  • אפליקציות קריטיות - לכל אדם יש תחביבים ותחומי עניין ודברים שהוא מקווה לעשות עם הטלפון שלו, אם יש לכם כאלו תיכנסו לאתר של האפסטור של אפל והמרקט של אנדרואיד ותבדקו אם יש את כל הדברים שחשובים לכם. אני לא מדבר על פייסבוק ואימייל. אני מדבר על דברים שאם תגלו אח"כ שיש בפלטפורמה השניה ובשלכם לא אז תצטערו. אם אתם חובבי ציפורים/עיצוב גרפי או כל דבר אחר תחרשו את חנויות האפליקציות, תבדקו כמה עולים הדברים שאתם רוצים ותחליטו מה הטרייד אוף עבורכם. המחיר של הטלפון הסלולרי הוא רק ההוצאה הראשונה בהרפתקה הזו.
  • שיטות עבודה - האם חשוב לכם להיות מסוגלים להעתיק דברים אל ומאת הטלפון שלכם? האם אתם רוצים גיבוי אוטומטי של תמונות? האם אתם מעדיפים מערכת סגורה ופשוטה יותר או פתוחה ומורכבת. למשל: אם אתם רוצים הרבה אביזרים לנוחות אז אורך החיים של טלפון אנדרואיד הוא מאד קצר ואילו של האייפון מאד ארוך ולכן יש לו הרבה יותר אביזרים ומוצרים נלווים. לעומת זאת אם אתם רוצים בסוף היום להעתיק במשרד מסמכים חיוניים לטלפון שלכם ואתם לא רוצים לשלוח אותם באימייל זה משהו מאד לא נוח באייפון למשתמש רגיל, אם יש לכם מקבוק זה משפיע על הבחירה, אם יש לכם לינוקס זה משפיע, אם יש לכם טאבלט זה משפיע, יש לשקלל הכל לתוך הקדירה.
או קיי אתם מכירים את הפלטפורמה שאתם רוצים אחרי שעשיתם מחקר רציני ועכשיו אתם ניגשים לבחור את המכשיר אז מה הכי חשוב לבדוק על הטלפון לפני שקונים?
קודם כל יש ללכת בלי בושה לחנות ולבקש להסתכל, לא פחות חשוב זה לפתוח את יוטיוב ולראות שפע של סרטים עליו.


  • גודל פיזי - סמארטפונים מגיעים היום בשלל של גדלים, משקלים ועיצובים. מקטנים עם מסך של 2.7 אינץ' ועד גלקסי נוט עם גודל מפלצתי של 5.3 אינץ'. טלפון חייב להיות נוח ביד. כאשר אתה רוצה להוציא שיחה במהירות או לקרוא אימייל דחוף אתה לא רוצה להשתמש בשתי ידיים מצד אחד, או להוציא את העיניים על מסך קטן שבקושי ניתן לקרוא בו בנוחות. אז תלכו לחנות ותחזיקו אותו ביד, תראו אם הוא נוח לאחיזה, אם יש גישה נוחה לכפתורים, אם אתם קוראים בו וגולשים בו בנוחות אם זה משהו ברשימת הדברים שאתם רוצים ממנו.
  • מסך - המסך הוא אחד מהדברים שהכי חשובים בעיני לשביעות הרצון שלי מטלפון סלולרי. מסך קטן מבאס אותי ומסך גדול מידי לא נוח לי כטלפון גם אם נוח למשחקים וקריאה. המסך צריך להיות חד וברור ומהטכנולוגיה הכי טובה שאתם יכולים להרשות לעצמכם. המסכים המובילים בשוק הם LCD ו-AMOLED כאשר בתוך ה-LCD יש מסכים של lcd1 או LCD2 וגם מסכי IPS מכמה סוגים. באמולד יש סופר אמולד רגיל, יש סופר אמולד HD ויש סופר אמולד פלוס, לכל אחד מהם תכונות ויתרונות שונים, ה-IPS מציג צבע לבן טוב יותר ולכן נוח יותר לקריאה בתוך הבית, האמולד מביא צבעים חיים יותר וניגודיות גבוהה יותר מה שאומר שהתמונות נראות עשירות יותר וחדות יותר. גם אם כל מה שכתבתי במשפט האחרון נשמע לכם כסינית, מה שחשוב זה שתלכו לראות את המסך שאתם עומדים לקנות כלול בטלפון כדי להחליט שהוא מוצא חן בעיניכם.
  • מהירות - יש אנשים שחולים על מהירות ואם הטלפון מאחר להגיב תוך עשירית שנייה הם מתבאסים מהשימוש בו לגמרי, אחרים רוצים זמן תגובה סביר אבל לא צריכים זמני תגובה של טייסי קרב ולא מתכוונים לשחק בשום דבר כבד יותר מאשר קצת אנגרי בירדס או cut the rope . מיותר לחלוטין להוציא הוצאה ענקית על מכשיר עם 999 ליבות וחצי טונה זיכרון בשביל לקרוא אימיילים ולגלוש טיפה.
  • סוללה - אחד מהדברים שהכי משפיעים על חוויית השימוש זה זמן סוללה, אתה לא יכול להשתמש בטלפון כבוי נכון? מגיעים אלי אנשים שאומרים לי אני לא משחק בכלל ואני לא צריך משהו מיוחד. אחרי זה אני מגלה שהם מחזיקים את הג'י פי אס פתוח, אוזניית Blue tooth, כל הזמן עםViber, what's up, skype, facebook שירותים שכולם עובדים על תקשורת מיידית וכולם צורכים המון המון אנרגיה בגלל שהם מדברים עם ספינת האם שלהם כל היום. לאנשים כאלו אני אומר: תקנו טלפון עם מסך קטן ותשקלו סוללה חליפית להחלפה. טלפון גדול עם רזולוציה של 720P ומסך של 4.3 או 4.6 פשוט יגמרו לכם באמצע היום. מצד שני יש אנשים שנמצאים ליד מטען בבית, באוטו וגם בעבודה והטלפון צריך רק להחזיק להם מהבית לאוטו ובישיבה או שתיים. להם אני אומר לכו על נוחות מקסימלית ותפנקו את עצמכם בכל התכונות.
  • אחסון -  יש אנשים שרק רוצים לגלוש ולקרוא אימיילים, יש אנשים שרוצים להחזיק 10 גיגה של מוזיקה ו-3 סרטים על הטלפון, ומצלמים סרטים ב-HD כל פעם שהילד שלהם מחייך בעגלה. תשימו לב כמה אחסון יש במכשיר ואם יש או אין לו כרטיס הרחבה, שלא תתבאסו אחר כך מזה שהטלפון לא מספיק לכם לכלום.
  • מצלמה - מרבית האנשים רק רוצים לתפוס רגע חולף בעבודה או לצלם את הלוחית רישוי של זה שפגע להם בפגוש, אחרים רוצים שהטלפון שלהם יחליף את המצלמה הרגילה שלהם ל-90% מהשימוש ורוצים שהוא גם יצלם וידאו ב-HD  באיכות גבוהה. לי מאד חשוב האיכות של המצלמה בטלפון ולכן זה פקטור חשוב בעיני אבל הוא הרבה אחרי כל אלו שכבר ציינתי קודם ולכן הוא לא דיל ברייקר. כמות הפיקסלים לא קובעת במיוחד לאיכות הצילום אבל עדיין לא הייתי קונה טלפון שהמצלמה שלו מגיעה עם פחות מ-5 מגה פיקסל ורצוי לפחות 8. חשוב שיצלם טוב באור חלש (יחסית לסלולרי) כי הרבה אנשים מצלמים המון בבית בערב עם המשפחה או החברים.
  • נתוני קרינה - כל טלפון שנמכר בישראל מחויב להיות מסופק עם עלון של נתוני קרינה, גם אם כל שבוע יש מחקרים שונים שטוענים שזה מזיק ושבוע אח"כ טוענים שאין שום הוכחה שזה מזיק. אל תקחו סיכון ותבחרו טלפון עם נתוני קרינה נמוכים. טלפונים כמו האייפון מגיעים עם נתוני קרינה כמו 1.18 וטלפונים כמו האטריקס או הוואן אס אפילו יותר, לעומתם יש טלפונים כמו הגלקסי אס 2 עם נתונים של 0.2 . לא הבדל קטן וחסר משמעות.
  • איכות שיחה וספיקר - אם אתם לא אוהבים להצמיד את הטלפון לאוזן או לחילופין יוצא לכם לשים את הטלפון לידכם ולהקשיב למוזיקה תוודאו ששומעים את הספיקר שלכם טוב ושהצד השני שומע אותכם טוב. איכות שיחה זה דבר שקל לבחון אחרי שיש לכם את המכשיר וכמעט בלתי אפשרי לבחון לבד לפני רכישה לכן הוא אחרון ברשימה הזאת וכאן נסתמך על אחרים כמו שאפרט בחלק הבא של המדריך.
או קיי, עברנו על כל האפשרויות, בדקנו והשווינו מחירים בזאפ ובאתרים בחו"ל והחלטנו לרכוש את המכשיר הספציפי שנקרא לו טיטניום לצורך הדיון.
איך נדע אם המכשיר הזה באמת עונה על הצרכים שלנו בחיים האמיתיים? הלא לא נוכל לקבל אותו לשבוע ניסיון. כאן אנחנו נאלצים לסמוך קצת על אחרים.
אנחנו נגלוש באינטרנט ונקרא סקירות של אנשים אחרים כמו של כותב שורות אלו, או אתרים אחרים בארץ או באתרים בחו"ל אם הטלפון חדש (כמו theverge.com או engadget.com או רבים אחרים). לפעמים גם באתרים כאלו יש הטייה של הכותב לחברות ומוצרים שהוא אוהב. מה שנעשה זה לקרוא כמה סקירות של אתרים שונים כדי לראות שהמסקנות הן בקונצנזוס ולא ספציפיות לאתר.
אז מה הדברים שחשוב לבחון בסקירה?

  • תאריך הסקירה - לפני כמה שבועות קיבלתי תגובה כועסת על סקירה שלדעת המגיב הבטיחה ביצועים מהשורה הראשונה, דבר שהוא לא מצא במכשיר. לאחר שנכנסתי לראות את הסקירה שהוא דיבר עליה מסתבר שזו הייתה סקירה מאוגוסט שנה שעברה והוא השווה את מה שחשבתי עליו אז עם מכשירים שיצאו לפני חודש. סקירה טובה ל-3 חודשים במקרה הטוב ואחרי זה ערך הסקירה הולך ופוחת ככל שמגיעים עדכונים ותיקונים למכשיר. בטח אחרי שמתחלפת לגמרי מערכת ההפעלה ויוצאים מכשירים חדשים יותר. אם בכתבה כתוב שטלפון מגיע עם אנדרואיד 2.3 ובחנות אומרים לך שהטלפון יגיע עם אנדרואיד 4 אז קח את כל הסקירה בערבון מוגבל ותתייחס בעיקר לדברים שלא משתנים כמו עיצוב משקל וכו'. כאשר טלפון רק יוצא תמיד יהיו לו ביצועים טובים יחסית לשוק, אם הסקירה מלפני 6 חודשים אז סביר מאד להניח שיש כבר 10 מכשירים מהירים יותר.
  • נתונים חשודים - רוב הכתבים והבלוגרים שסוקרים מכשירים מקבלים אותם ליומיים עד שבוע במקרה הטוב וצריכים לחוות דעה מהירה. הכתבים גם מורגלים במכשירים הכי מהירים ולכן חסרי סבלנות למכשירים שהם לא טופ אוף דה ליין. כמה כבר יכול לדעת כתב על חיי הסוללה של מכשיר כאשר היה לו במקרה הטוב יומיים עד שבוע עם המכשיר. לעומת זאת את איכות השיחה הוא יכול למדוד בטלפון תוך חצי שעה על ידי 3 שיחות, בבית, בחוץ ובקניון הומה אנשים. כתבים מנוסים יודעים לצלם מעולה ולכן זה שאתם רואים שלהם יוצאות תמונות מעולות עם המכשיר לא אומר שהמצלמה טובה בהכרח. כבר היה לי על זה ויכוח עם אחד מהכתבים שאני הכי אוהב שהצליח לצלם עם הגלקסי נקסוס תמונות עוצרות נשימה אבל כמעט אף אחד מלבדו לא מצליח לצלם תמונות בינוניות אפילו.
  • מסקנות חותכות - כתבים ובלוגרים הם אנשים דעתניים ולעיתים מאד פסקניים. שווה לשקלל גם דעות של אנשים רגילים מהפורומים או מסביבכם שנוטים להיות יותר סלחניים או שמוצאים דרכים לעקוף חולשות עם אביזרים או דרכי שימוש. הסוללה באייפון די גרועה אבל אם הוצאתם 3500 ש"ח על טלפון לא תקנו לו Mophie ב-150 ש"ח שיכפיל לו את הסוללה? לא תקנו עוד סוללה לגלקסי אס 2 ב-100 ש"ח במקום להתבאס מזה שהוא נגמר באמצע היום? בסקירה הכתב יקטול את חיי הסוללה אבל לפעמים בחיים יש פתרונות פשוטים לבעיות גדולות.
  • תגובות - יש בלוגרים שכותבים את הכתבות מבלי להחזיק במכשיר בכלל או שהם בכלל ממהרים להוציא את הכתבה לפני כולם על חשבון האיכות. תקראו את התגובות לכתבה בבלוג, לפעמים תקראו אנשים שאומרים "כתבה מעולה , סמכתי עליך פעם שעברה ולא הצטערתי" ולפעמים "אתה תמיד אוהב מה שחדש ואחרי זה אתה קוטל". נכון שיש תגובות שתולות ויש תגובות שנמחקות, אבל אם המסקנות של הבלוגר דומות לבלוגרים אחרים והתגובות אוהדות, זה משפר את הסיכוי של הכתבה להיות אמינה גם אם רחוק מהוכחה ניצחת לאיכות הבלוג. מי שכותב כתבה ולא יודע להבדיל בין "אם" לבין "עם" לי אישית זה מאד מפריע וגורם לי לפקפק באיכות הכותב. בחרת לכתוב כתחביב לא? זה בסדר למצוא שגיאת כתיב פה ושם אבל ניסוח שגוי יכול להביא למסקנות הפוכות מכוונת המשורר.
  • זהו את ה- Copy and paste - גם כאשר אני כותב סקירה יש נתונים שאני לוקח מאתרי היצרן ומאתרים אחרים נחשבים. אני אמנם מצליב נתונים אבל זה לא מספיק. זה שכתוב באתר של החברה שהטלפון מגיע ל-400 דקות שיחה בטעינה אחת לא אומר שזה נכון. כל בלוגר שיגיד לכם שהוא דיבר 8 שעות כדי באמת לבדוק לא אמין בעיני. יש נתונים בעיקר טבלאים שברור שהגיעו ממקור חיצוני, אני יכול להריץ סרטון וידאו בלופ ולראות כמה זמן הוא רץ אבל יכול להיות שהסרטון שסמסונג הריצה היה פחות דינמי וברזולוציה נמוכה יותר ואולי לכן החזיק יותר זמן מעמד. 
שורה תחתונה לגבי סקירות: סקירות הן דבר חשוב וגורם מסייע ברכישה אבל צריך לקרוא אותן בעין ביקורתית , צריך להשוות סקירות כדי לוודא שאין הטייה של הכותב, והכי חשוב: צריך לזכור שהאחריות על הקנייה היא רק שלנו ולא של אף אחד אחר מאחר ואנו אלו שמשלמים.

אז קחו החלטה מושכלת, תוודאו מה היא הפלטפורמה שהכי נראית לכם, תעברו על כל הנתונים הטכניים שחשובים לכם, תחפשו סרטונים של שימוש מעשי של המכשיר ביוטיוב ותקראו בביקורתיות את מה שיש לאחרים להגיד על המכשיר. למרות כל האזהרות האלו זאת לא חתונה קתולית ובמקרה הכי גרוע אפשר להחליף אחרי שנה את המכשיר.

9 תגובות:

  1. ואוו, אהבתי מאוד. נפגעתי פעם מסקירה לא טובה, ואני היום הרבה יותר חשדני ובודק.
    מה שכן, אהבתי מאוד את הדוגמא עם ה "אם ועם" , גם לדעתי זו אחת השגיאות הכי מציקות :-).
    דבר שמאוד מציק לי בעולם האנדרואיד-אין באמת חנויות שאפשר ללכת וממש להתרשם מהמכשיר, להתנסות בו ולהרגיש אותו ואת המערכת שלו, בניגוד גמור לאפל, שם הייתי השבוע וחרשתי במשך חצי שעה את האייפד החדש.
    אם הייתה חנות כזו לאנדרואיד, הייתי חוסך כמה מפחי נפש, כי אני יודע בדיוק מה אני מחפש ולפעמים אין לך ברירה אלא לרכוש את המכשיר ולהחליט לאחר מכן אם אתה אוהב אותו...

    השבמחק
    תשובות
    1. כן אפל מבינה טוב יותר מאחרים את הערך המוסף של חנויות פיזיות שזמינות ולכן גם תמיד מקבלת בסקרי שביעות רצון ציונים גבוהים. יש הרבה פחות סיכוי לאכזבה אם יצא לך ממש להשתמש במכשיר.

      מחק
  2. אגב, האם יש באמת חנות אחת כזו בכל הארץ שאפשר לבוא ולהתרשם ממכשיר דלוק ?
    מבחינתי איכות וגודל המסך היא הפרמטר החשוב ביותר, זו בעצם הדרך שבה אתה מתקשר עם המכשיר, וכמו בכל דבר, אנחנו בעיקר מושפעים מהקנקנן ורק אח"כ ממה שיש בו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תלוי במכשיר, מכשיר כמו הגלקסי אס 2 ובקרוב ה-3 יהיה מכשיר ברוב החנויות, נקסוס שנמכר הרבה פחות קרוב לוודאי שלא יהיה.

      מחק
  3. מדריך מעולה.

    אני לא מבין אנשים שמחליטים החלטה ואז מאשמים אחרים אם מתברר שההחלטה היא לא נכונה! מקסימום סמכתם על מישהו לא אמין, אבל עדיין זאת החלטה שלכם קחו אחריות.

    השבמחק
  4. פוסט מעולה.
    מקיף ונכון.
    ברשותך, אני אפנה אליו בקישור מהפורומים השונים בהם אני פעיל , אני חושב שרבים ימצאו אותו מועיל.

    את האנדרואיד הראשון שלי קניתי ללא שמץ של מושג מי נגד מי למעט העובדה שידעתי שאנדרואיד זה גוגל. רכשתי את הדזייר (עוד שיצא עם 2.1) בשביל לגלות שאני רואה ריבועים במקום אותיות עבריות. התאכזבתי אבל למזלי מס.ימים אחרי הרכישה הגיע עדכון לפרויו שפתר את בעיית הפונטים (וכמה חודשים אחרי זה כבר צברתי מספיק ידע ואומץ להחליף לרום תומך).
    את המכשיר השני כבר ליוותה סקירה מקיפה ברשת , בפורומים וביוטיוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני יודע בדיוק על מה אתה מדבר, אני קניתי את הנקסוס 1 וחודש אחרי זה פתאום הושק הדיזייר שהיה לו רדיו FM וממשק סנס, ועד שפול אובראיין לא עשה פורט של הדיזייר אל הנקסוס 1 הרגשתי שזרקתי כסף סתם.

      מחק
  5. הי רן,
    יופי של מדריך, לגזור ולשמור.
    אני אישית קניתי את האנדרויד הראשון שלי, htc hero, אחרי שעשיתי סקר שוק (זה לפחות מה שחשבתי...) וחודשיים אחרכך התחילו לצאת דור חדש של מכשירים עם מעבד חזק פי שתיים (hd2, desire nexus1) ודי התבאסתי, אחריזה הבטחתי לעצמי שאין מצב שאני עושה שוב את הטעות הזאת...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה.
      כולנו מיהרנו לקנות בשלב כזה או אחר.

      מחק