22.5.12

המפץ הסלולרי ולמה אני לא עובר למפעילות החדשות.



בשבועות האחרונים הגיע לישראל המקבילה של המפץ הגדול לתחום הסלולר, זה התחיל כבר לפני כמה חודשים עם רמי לוי אבל ההתפרצות הגדולה האמיתית הגיעה כאשר גולן טלקום והוט מובייל נכנסו לשוק עם חבילות של שיחות לא מוגבלות מתחת ל-100 ש"ח לחודש. השוק רועש וגועש והמערכות של שני הספקים החדשים קורסות מרוב המאמץ לקלוט ולנייד את כל הלקוחות החדשים ששועטים פנימה. המניות של החברות הוותיקות חטפו מכה כואבת. הן מייד התחילו לאיים בפיטורים המוניים שזו הסחיטה הציבורית המקובלת במקומותינו ברגע שמישהו מאיים על הרווחים שלך, במיוחד כאשר יש אווירת בחירות במדינה.

אז תגידו לי, היכן בכלל ההתלבטות? אחרי עושק של שנים יש אלטרנטיבה לא? האם לא מגיע להן שנברח להן?
האם לא נשמח במפלתן אחרי שהם דרסו אותנו לאורך שנים? ובכן אני מציע ראייה יותר אגואיסטית ופחות רגשית של הסיטואציה: אז הנה הסיבות שבגללן אני החלטתי לעבור ספקית אבל דווקא לא לאחת מהחדשות:

  • סים שני  - בגלל שיש לי בד"כ לפחות או טלפון חדש או רום חדש לטלפון ישן לבדוק אני לא יכול לא להיות זמין ולכן אני זקוק לסים שני שאוכל לבדוק ממנו איכות שיחה ודטה וכרגע לפחות לא ראיתי שגולן טלקום או הוט מספקים את האפשרות.
  • שפן ניסיונות -  לאור כל התלונות שאני רואה בפורום, די ברור שהחברות האלו לא נערכו כראוי לנהירה אליהן. יש מקרים שניודים לוקחים ימים שלמים ויש מקרים שדברים הולכים לאיבוד או נתקעים ואין לי חשק להיות שפן הניסיונות של אף אחד עד שהוא מייצב את השירות שלו או פורס את האנטנות שלו.
  • גולן טלקום שירות לקוחות - גולן טלקום טוענים שהם יכולית לתת מחירים כאלו כי הם רזים וזריזים, מה שנכון בתיאוריה, כאשר אני התחלתי את תהליך הרישום אצלם ורציתי לחזור ולשנות משהו אז גיליתי שיש לי כבר סים אחד מבחינתם בסל שלי ואני לא יכול לערוך את הבחירות שלי למרות שלחצתי על "חזור" מכיוון שהשירות שלהם הוא רק דרך טופס אלקטרוני ורק אחרי שאתה כבר לקוח אז אין לאן להתקשר ואין איך לתקן. אז אתם יודעים מה? זה קצת רזה מידי בשבילי. אני לא צריך עשרות מרכזי שירות ומעבדות תיקונים אבל אני צריך מישהו לדבר איתו כאשר הטפסים האלקטרונים שלהם לא עונים על כל האפשרויות הנדרשות.
  • הוט מובייל שירות לקוחות - ב-15 שנה האחרונות הייתי לקוח של הוט לכמה פרקים של זמן בעיקר כי מסיבות שונות ומשונות לא יכולתי להתחבר בדירה השכורה של אותו זמן ליס, השירות לקוחות של הוט היה השירות הגרוע ביותר שאי פעם קיבלתי בחיי, והמחשבה על להפקיד בידיהם את הסים שלי ולהיות תלוי בהם לפונקציה קריטית שלי מעורר בי חשש כבד.
  • מחיר הספקיות - כפי שחלקכם יודעים כבר, יש עכשיו בידי המוכרים בנקודות השירות של הספקיות הוותיקות קצת מרווח תמרון להתקרב למחירים של המפעילות החדשות, אולי לא תקבלו 99 ש"ח אבל 120-140 תצליחו לקבל אם תתעקשו מספיק.
  • תדרים נמוכים - חלק מהמפעילות לא תומכות בתדרים נמוכים מה שאומר קליטה גרועה בתוך מבנים ומעליות. לחלק זה לא מהותי ולחלק זה מאד מהותי.

האם לאף אחד לא כדאי לעבור? מה הסיבות שרובנו כן נעבור למפעילות החדשות?

  • מי שצורך כמות גדולה מאד של שיחות  ודטה יהנה מאד מתעריפים לא מוגבלים.
  • אנשים עם תקציב מאד נמוך, סטודנטים, חיילים, תלמידי ביה"ס ובכלל אוכלוסיות חלשות מבחינה כלכלית לא יקבלו בהבנה הפרש גם של 30 ש"ח, זהו כסף משמעותי עבורם ואין סיבה טובה למה לא להרוויח את הכסף חזרה לכיס, הם לא צריכים סים שני ויסבלו בשקט שירות מופחת בשביל חיסכון משמעותי.
  • הפקק תנועה המטורף בהצטרפות וגם איכות השירות ישתפרו עם הזמן ויפסיקו להיות גורם מרחיק כל כך.
  • הגורם הרגשי - כל מי שנכווה המון פעמים מהיחס והמחירים המופקעים רוצה לעזוב כדי להביע את הכעס והתסכול שהיה לו, זה אולי לא גורם רציונלי תמיד, אבל אל תזלזלו בכעס כמוטיבטור רציני להחלטות.
  • מוטיב הפראייר - ישראלי ששומע שהוא משלם 10 ש"ח יותר מחבר שלו מקבל את תחושת הלחץ בחזה שישראלים מקבלים כאשר הם חושבים שרואים אותם כפראיירים וישר הם עוברים ולו רק לשם העיקרון.

בסופו של דבר לדעתי לכל אחד יש מערכת שיקולים משלו וכדאיות שונה, אני לא פוסל שעוד כמה חודשים אחרי שהסערה תשקט ואחרי שהמפעילות החדשות יתחילו להציע דברים שחסרים לי היום שאני אשקול שוב.
החיסכון של כמה עשרות שקלים בחודשיים הראשונים עד שנראה באמת איזה שירות יקבלו מהם ואיזה איכות מוצר נקבל מהן לא דחוף לי. חשוב לי יותר לא להיתקע בלימבו של ניוד מספר כאשר אני ממתין לשיחות חשובות.
המהפכה האמיתית היא בעצם הכניסה של המפעילות ובעצם היכולת לנייד מספר ללא צורך לעבור גיהנום של שימור לקוחות ושאר המכשולים המכוונים שעמדו בדרכנו לפני כן ברצון לעבור בין החברות.
המצב החדש הוא מצוין עבורנו וככל שיעבור הזמן הוא רק ישתפר.
אני מניח שהרבה מכם לא יסכימו איתי אז הביעו את דעתכם בתגובות.

20 תגובות:

  1. אין מה להוסיף... מבחינתי ניתן להם קצת להשתפשף... אבל הנקמה בוא תבוא.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מוכן לסבול את חבלי הלידה ואפילו לשלם יותר, כדי לראות את אילן בן דב מקבץ נדבות.
      הנבלות ניפחו חשבונות, חייבו זקנים על חבילות מולטימדיה, וקנסו כל מי שניסה להפרד מהם כידיד, רק מוות הוא העונש הראוי.

      מחק
    2. על כעס ומרמור אין לי מה להגיד.
      אני עושה מה שטוב לשירות שאני מצפה לקבל ולמחיר שאני משלם, כל אחד עושה שיקולים שלו.
      אני לא אשים את ירידת ההכנסות של המפעילות לפני הנוחות שלי, אבל זה רק אני.

      מחק
  2. הי רן,
    אני מסכים עם רוב מה שאמרת, ועדיין אני ממליץ לכל מי שאני מכיר שמנסה לחסוך בחשבונית לעבור לאחת מהן (לי אישית אין כרגע סיבה לעבור...).
    רק הערה אחת לגבי הניוד מספר ללא לעבור גיהנום, אני עברתי לפני שנה מסלקום לפלאפון בלי טיפה טירטור, פשוט לא אמרתי לסלקום כלום עד אחרי שהמספר נוייד, ואז הם קצת ניסו לשכנע אותי לחזור ופשוט אמרתי להם לא, בלי להקשיב למה יש להם להגיד. העניין הוא שרוב הלקוחות כן היו מקשיבים למה שה"שימור לקוחות" היו מנסים למכור להם ונכווים בגלל "טעויות" של 'שכחו להזין לך את החבילה' או שקר כלשהו אחר, כל זה כדי לא להפסיד הזדמנות שהיתה חוסכת להם אולי 5 ש"ח בחודש(ראה מוטיב הפראייר).

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני ממליץ לעבור בעיקר למי שהחיסכון יהיה גדול או מהותי באופן יחסי לחשבון שלו.

      מחק
  3. רן כמה אנקדוטות קטנות.
    אין לך צורך לבחור סים רגיל או מיקרו כי זה בא בצורה של מיקרו עם מתאם לרגיל.
    אם יש לך בעיה בכל נושא אתה יכול לשלוח להם הודעה בפייסבוק ותוך פחות מ5 דקות הם יחזרו אליך ובמקרה שלי גם יפתרו לך את הבעיה.
    לי בינתיים אין תלונות והלוואי וסלקום יפשטו רגל

    השבמחק
  4. כל סים של גולן הוא פריק. סים רגיל שמכיל בתוכו מיקרו סים.
    זו הסיבה שאין אפשרות לבחור. זה כתוב באופן מובלט באתר שלהם.

    השבמחק
  5. רן
    ראשית , גילוי נאות , כבר שנתיים אינני מתגורר בישראל. הראיה שלי לגבי השוק הסלולרי בארץ השתנתה מהשניה שחתמתי לראשונה על חוזה סלולרי עם אחת המפעילות הגדולות במדינה שאליה עברתי (O2 - אנגליה). לראשונה, ראיתי שאפשר אחרת. רכשתי חבילה של מכשיר, זמן אוויר וגלישה במחיר סביר , עם חוזה נטול תנאים והבלוף הזה שנקרא חיוב זיכוי. המכשיר נמכר במחיר הוגן , אותו מחיר שהייתי משלם אם הייתי רוכש את המכשיר מחוץ לחברה ורוכש רק את חבילת דקות+אינטרנט. השוק הבריטי מבוסס אגב על 4 מפעילות "אמיתיות" ועוד 43 מפעילות וירטואליות. זה שומר את השוק תחרותי, ופחות או יותר הוגן .

    יש לי בעיה קצת עם הגישה של נשב על הגדר ונראה מה יקרה. די ברור לך שאם חלק גדול מהאוכלוסיה ינקוט בדרך הזו , השינוי לא יגיע. כולם יחכו להתגלח על זקנם של אחרים, והחברות החדשות לא יצליחו להתרומם ומכאן עד לכשלון המהלך הדרך קצרה.
    קראתי את מה שכתבת , וכמו שציינת הרוב נוגע הבעיות נוגעות לשימושים שלך בתחום הזה.
    המקרה האישי שלך. ישנה חשיבות במעבר מאחת משלושת מחזירים לאחת מהחברות החדשות (חוץ מהוט, גם אני מפליטי הוט...) וזה לא עניין של נקמה (כמובן שזה חלק אבל לא השיקול העיקרי). שלושת החזירים חייבים לחטוף מכה. מצידי שאפילו יקרסו. כי אם לא יהיה כך , המדיניות שהם הפעילו כל השנים האלה , השיטות הנלוזות , החיובים המוגזמים והזלזול בלקוח ישובו שוב. ואסור שזה יקרה.

    לגבי המודל של עבודה מול אתר, את אישתי העברתי לפני ארבעה חודשים למפעיל וירטואלי מקומי שעובד רק דרך אתר אינטרנט .רעיון הוא ליצור מפעיל וירטואלי על גבול הרשת החברתית.
    שירות הלקוחות למעשה מתחיל בפורום המשתמשים , ומשם מתקדם ל"סוכנים" שעוזרים לך בכל מה שצריך. המענה בפורום כמעט מיידי , וסוכנים מתחייבים לענות לך עד 24 שעות . ישנו דף פייסבוק וטוויטר פעילים , הפורום שוקק , וישנם מדריכים מסודרים באתר לכל דבר כולל פריצת נעילת המכשיר. המודל הזה עובד, הרשת גודלת ואני יכול לומר שבמס. הפעמים שהייתי זקוק לשירות, קיבלתי אותו לשביעות רצוני המלאה. מחירי החבילות נמוכים וההגבלה היחידה שקיימת היא חסימת האפשרות ליצירת נקודה חמה מהאינרטנט במכשיר.
    אני מאמין שגם גולן טלקום , אחרי שיתייצב יוכל לקיים מודל דומה. אולי קצת פחות חברתי, אבל ליצור אלטרנטיבה לשירות הקלוקל אליו הורגלנו .אני מקווה שגם שאר הוירטואליות ימצאו את נתח השוק שלהן . המהלך הזה חייב להצליח כי הוא ימנף שינוים אחרים בתחום התקשורת , ומחוצה לו. יש פה היבט של חינוך צרכני .

    השבמחק
    תשובות
    1. המהלך הזה כבר מצליח ולא זקוק לי כדי להתקדם. כמו שכתבתי הם קורסים בנסיון לעמוד בביקוש.

      מחק
  6. היי רן

    כתבתי תגובה מפורטת וארוכה מקודם, היא הופיע באתר אחרי שלחצתי פרסם , ועכשיו היא נעלמה. מתסכל.
    בכל מקרה, הנימוקים שהבאת, מוצדקים ברובם אבל נוגעים יותר למקרה האישי שלך. תסכים איתי שאתה לא משתמש רגיל .יש חשיבות צרכנית למעבר לחברה האחרת, על מנת שהמהלך יוגדר כמוצלח.וייתכן שימנף מהלכים צרכנים אחרים בתחום התקשורת ולא רק.
    אחרי שנים ששלושת החזירות עשקו זלזלו באופן מופגן בלקוחות, אני חושב שאפילו חובה להפגין נחישות, ולעבור, גם אם מדובר בחוסר נוחות שנובע מחבלי לידה של חברה חדשה .
    אני לא גר בארץ , ואיפה שאני גר, נוכחתי לדעת שאפשר גם אחרת. אפשר להתקיים כחברה גדולה גם בלי לשלוח בגסות את היד לכיס הלקוח. (פרטתי איפה ואיך אני מנוי במדינה בה אני נמצא אבל הכל נעלם . )מעבר לזה , את אישתי העברתי למפעילה וירטואלית מקומית בה מערך השירות מבוסס אינטרנט בלבד. המודל הוא כמעט כמו רשת חברתית, אם פורום פעיל שנועד לעזור בבעיות ראשונות , ואפשרות לפנות לאנשי קשר במסרים אישיים שמתחלייבים לחזור עד 24 שעות. החברה עצמה לא מוכרת מכשירים אך קיים הסדר הנחות מול חנות מקומית ובנוסף , ישנם מדריכים והפניות לכל מי שמעוניין לעבור אליהם וצריך פתרון לנעילת ה SIM. אנחנו כבר 4 חודשים עם המפעילה הזאת והמודל הזה עובד מצויין. אני בטוח שגם גולן יוכלו לקיים מודל כזה ולהצליח.

    הבעיה היא שאם כולם ישבו על הגדר וימתינו שאחרים יעברו, המהלך עלול להחשב ככשלון , ונחזור שוב לאותה נקודה בעייתית.(ואני בהחלט מסכים איתך לגבי הוט. לא אתקרב אליהם גם בחינם)

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי כחברה עדיף שלא נשב על הגדר אבל כל אחד חייב לקחת את השיקולים שלו, אלו חברות מסחריות ולא מלכרי"ם

      מחק
  7. כל מי שקנה את הסמרטפון שלו (לא אייפון, כי להם אין ביטוח ואחריות), דרך המפעילות, נמצא בבעייה. משום שאם הלקוח מתנייד, הוא מצד אחד ממשיך לשלם אותו המחיר על המכשיר לחברת האם, ומצד שני הוא מאבד את הביטוח והאחריות על המכשיר (אלא אם כן לא חלפה שנה, ואז יש לו ביטוח יצרן עד תום השנה הראשונה)

    ביטוח חיצוני על מכשיר סמסונג גלאקסי לדוגמא, זה עסק יקר.

    אני (ועוד פראיירים כמוני), בבעייה.

    רוצה (להתנייד), ולא יכול (יקר, אש)

    השבמחק
    תשובות
    1. נקודה מצוינת.
      אם למפעילות החדשות יש מוטיבציה להגיע לאנשים האלו הם יציעו להם פיתרון.

      מחק
  8. סליחה על ההוצאה מהקשר, ראיתי היום את ה-HTC ONE X אצל מישהו במסעדה, והוא נראה כ"כ עדין ודק ונחשק, התמונות באינטרנט וביוטיוב פשוט עושות לו עוול והוא נראה שם מגושם וגס. סתם ככה, הייתי חייב להוציא את זה P:

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שבסקירה שלי הצלחתי לצלם כמה תמונות די טובות שלו :)

      מחק
    2. כן, כמובן, האשמה היא לא נגד האינטרנט או נגד הצלמים, אלא פשוט הוא לא מכשיר פוטוגני כנראה, ובמציאות הוא פשוט נראה אחרת מכל מה שראיתי באינטרנט, בעיקר עדין ודק יותר. בתמונות הוא תמיד נראה "בלוק", ובמציאות זה פשוט מפתיע לטובה אבל ביג טיים, מכשיר יפהפה. עכשיו כשהוא גם יפה וגם עם סנס, לא נראה לי שיש אופציות אחרות.

      מחק
  9. לא רואה שום סיבה שבעולם שאני אתעקש ואשיג חבילה ב140 אנלימיט בחברות הוותיקות אחרי שנים של עשיקה ואניסה מתמשכת.
    אין מה לחכות, החברות החדשות מגובות ע"י החברות הוותיקות כך שיש קליטה טובה מאד כי משתמשים גם באנטנות שקיימות לא מעט.
    המחיר אומר הכל, אני עברתי להוט מובייל כאשר לפני הייתי אצל פלאפון עם מסלול חיילים של 500 דקות/SMS וגלישה ללא הגבלה (האטה לאחר 2GB) - ב89 שקלים לאחר זיכוי מלא על גלקסי.
    משמע שעברתי להוט אני משלם את אותו הסכום, ואין לי לחוץ לבדוק כל רגע כמה בזבזתי ואיפה אני עומד.
    אתמול הצטרפתי להוט, הסוכן היה נחמד ואמר לי "תשמע זה יכול לקחת קצת זמן, עם כל העומס שיש כרגע... אתה יכול להשאר עם הסים הנוכחי של פלאפון - כאשר הוא לא יעבוד משמע לא תקבל ותוציא שיחות, תכניס את הסים של הוט וזהו"
    הצטרפתי אתמול בשעה 7 וחצי בערב והיום ב7 בבוקר כבר הייתי צריך להחליף.

    אין שפניי ניסיונות ואין דבר, במקרה הכי גרוע תשארו עם הסים הקודם עד שהסים החדש יכנס לתפעול, לא תתקעו בלי שיחות ובמידה וכן, שווה את הפער של ה50 שקלים בחודש.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מוזמן לפורום שלנו לראות עשרות שרשורים על בעיות ניוד ובעיות להוציא ולקבל שיחות.
      אתה מקרה בודד בעוד שאני רואה בפורום מאות מקרים שנוגדים את התאוריה שלך.

      מחק